imgDet er ikke for moro skyld at den er utstyrt med 235/40ZR18-hjul med 8,5 tommer brede felger foran og ditto 295/30ZR18 på 11 tommer brede felger bak. Det er heller ikke grunnen til at den har to spoilere bak og er lakkert i en gulfarge som krever at du er utstyrt med minimum to par solbriller når du ser på den. Når det er mørkt.

 

"Den" i denne sammenhengen er en Porsche 911 GT3. En rendyrket sportsbil. Uten turbo eller firehjulstrekk. Og helt uten elektroniske krykker til å redde deg ut av pinlige situasjoner - rent bortsett fra ABS-bremser. Det er bare du, 380 hk og et dreiemoment på 385 Nm.

 

imgKreftene utvikles av et kunstverk av en motor, som drar jevnt og kraftfullt helt opp til den røde turtallsstreken på 8200 o/min. Da står det 306 km/t på speedometeret. På vei opp dit har du gjort unna 0-100 km/t på 4,5 sekunder. 4,9 sekunder etter har du passert 160 km/t. Og 0-200 når du på 14,3 sekunder.

Seks sylindre og 3,6 liter

Porsche hadde lagt testkjøringen utenfor Venezia. Det valget hadde både gode og mindre gode sider. Riktignok var den lokale autostradaen tom og ga oss mulighet til virkelig å la 3,6-literen strekke ut. Men de mer kronglete strekningene var for tricky til at bilen kunne gis fritt spillerom.

 

Hvilket på den annen side gjorde sitt til at Porsche sparte masse penger i krøllete karosserier, fordi selv den mest ihuga kjappkjører måtte innse at det finnes fysiske begrensninger på hvor heftig du kan lade.

 

imgFra det øyeblikket du vrir rundt tenningsnøkkelen og de seks sylindrene buldrer i vei, er du klar over en ting: Dette er en bil som ene og alene er konstruert for å kjøres. Porsches motoringeniører har barbert bort vekt på blant annet stemplene, dels ved å bruke fancy materiale som titan der det går an, dels ved å bruke så tynt metall som overhodet mulig.

 

Resultatet er lynkjapp respons fra motoren når du trenger det. Samtidig er den blitt så smidig at du kan kosekjøre på 1500 o/min i sjettegir, og deretter øke til 8200 o/min uten å oppleve det minste tegn til hosting og ujevn gange.

Trangt

Det er nesten så fruen kan ta bilen på den daglige turen til super'n. Nesten. Det finnes imidlertid flere grunner til at hun vil la være å kjøre Porsche 911 GT3 på handleturen (bortsett fra at du har begge nøkkelsettene trygt forvart i lomma).

 

imgFor det første danner GT3 basis for bilene som brukes i Porsches egen racingserie. Hvilket gjør at f.eks. clutchen er utrolig hard. Den kraften som skal til for en vanlig tur rundt i byen, tilsvarer en ganske tøff runde på det lokale treningsstudioet.

 

Dernest kommer kunsten å ta seg inn og ut av bilen. Å komme seg på plass i de lærtrukne Recaro-setene er ingenlunde enkelt, og for damer ikledd skjørt er det nærmest umulig å beholde den nødvendige grad av anstendighet.

 

Det er fint lite plass til overs, og på toppen av det hele lar ikke seteryggen seg vippe fremover. Dermed må bæreposer med avokado og yoghurt klemmes inn i bagasjerommet foran. Det er ikke spesielt rommelig.

 

Alt dette viser at Porsche mener alvor. Sier de "sportsbil", mener de definitivt "sportsbil". Her er det ikke noe dill. La gå at fjæringen er sånn rundt 300 prosent mykere enn på racingversjonen - det er likevel mer enn stivt nok til gatebruk, og krengningsstabilisatoren bak har fire forskjellige innstillinger.

 

På den annen side er det ikke så rått at Porsche 911 GT3 ikke fremdeles beholder et visst luksuspreg. Hjulstøyen er overraskende lav, og først når du kjører over ujevnheter og skjøter i asfalten, blir du minnet om at dette egentlig er en racer til gatebruk.

imgVåknet i 290 km/t

Nye 911 GT3 er på langt nær så giftig som forgjengerne. Jeg opplevde riktignok et øyeblikk i 290 km/t da bakparten gjorde et forsøk på å stikke av, enten på grunn av en ujevnhet eller fordi en sidevind spilte meg et lite puss. Jeg ble minnet kraftig på at å kjøre Porsche i høye hastigheter fremdeles krever at du er mer enn våken bak rattet.

 

Du må bruke høyrefoten med all mulig forsiktighet, og være i besittelse av akkurat nok mot og respekt for å få det maksimale ut av kjøremaskinen. Hvilket også setter sine helt spesielle krav til bremsene.

 

imgUnder lanseringen var alle bilene utstyrt med Porsches fenomenale keramiske bremser, og skulle du være i den heldige situasjon at du har de ca. 2,5 millionene som skal til for å bli eier av denne bilen i Norge, må du sørge for å få disse bremsene med som ekstrautstyr. Her er det ingen fading, ingen nøling. Ingen tvil.

 

Porsche 911 GT3 konkurrerer i en meget eksklusiv del av markedet, for supersportsbiler med toppfart på over 300 km/t. Porschens store styrke i forhold til konkurrentene er først og fremst at den er svært kjørbar. Du sitter ikke med rumpa 10 cm over asfalten mens du har følelsen av å se omverdenen gjennom en brevsprekk. Det er faktisk relativt behagelig å kjøre denne bilen.

 

Når jeg tenker nøyere over saken, er det på ingen måte utenkelig at fruen kunne kjøre den til super'n. Så får det være opptil den enkelte å bedømme om dette er en god eller dårlig nyhet.

 

Porsche 911 GT3

Motor: 6 syl. - 3600 ccm

Ytelse: 381 hk - 7400 o/min

Dreiemoment: 385 Nm - 5000 o/min

Dekkdimensjon: 235/40 ZR 18 foran, 295/30 ZR 18 bak

Egenvekt: 1380 kg

Bagasjerom: 110 liter

Forbruk EU-mix: 1,29 liter/mil

0-100 km/t: 4,5 sek

Toppfart: 306 km/t

Pris: Ca. 2,5 millioner kroner

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!