imgLista er på en måte lagt når konkurrentene heter Mercedes, BMW og Audi. Foruten Jaguar er det bare Audi som masseproduserer aluminiumsbiler, men Audi benytter en slags rammekonstruksjon, en såkalt spaceframe. Jaguar har valgt et bur sammensatt av over 3900 deler - med til sammen over 120 meter avstivere.

 

Formålet er selvsagt å spare vekt, og dørene er et eksempel. Her finner vi en hybridløsning av aluminium og stål, noe som sparer 45 prosent vekt i forhold til en ren ståldør. Det merkes!

 

Den nye XJ-serien toppes med XJR, den sinteste katten av dem alle. Sjefdesigner Ian Callum innrømmer at designen på ingen måte er noen revolusjon, men se den på veien, følg den nedover motorveien, og du ser at den har alt det en Jaguar skal ha ved seg. Det er mulig XJ har mistet litt av sin tidligere utstråling, med det lave og voluminøse uttrykket, men økt høyde har også sine fordeler.

 

Det merker en når en setter seg inn. Interiøret er velkjent for en Jaguar-freak, men bærer samtidig et klart preg av modernisering. Størst er imidlertid forskjellen når det gjelder den ekstra plassen i kupeen. Tidligere versjoner tok seg godt ut på veien, men det var heller sparsomt med plass både innvendig og i bagasjerommet.

 

imgNå har den fått et laaangt, men ikke altfor dypt bagasjerom, som burde by på nok rom for selv den mest shoppingglade.

Wooow!

R-versjonen er utstyrt med 19-tommers hjul som klistrer bilen til veien og fyller hjulhusene til randen. Det ser unektelig potent ut, og det er intet mindre enn utrolig hvor mye Jaguar har fått ut av R-modellen sammenliknet med standardversjonene (se rammetekst under).

 

Etter hvert som landskapet åpner seg, får jeg muligheten til å oppleve bilens kapasitet. Det er ingen tvil om at de overgår mine. Med et hvin pumper den kompressormatede 4,2-literen ut 541 Nm ved 3500 o/min. Det gjør bilen seriøst kjapp. Jaguar påstår at den kun trenger 5,3 sekunder til den første magiske streken, 100-merket, og vi tror dem glatt.

 

imgLikevel er det i mellomregisteret en slik stor maskin trives best, og XJR sendes av sted med en fart som får sakteregående vogner til å virke stillestående. Skulle det dukke opp hindringer i veien, er det greit å vite at Brembo-bremsene med firestemplede kalipere nærmest er overdimensjonerte og drar ned farten med nonchalant letthet.

Karakter

Støynivået er så lavt at du lures opp i hastigheter langt over det lovlige uten at du merker det. Balansen er tilnærmet perfekt, og oppførselen er fullstendig ustresset, selv i høye hastigheter. Den sekstrinns automatkassen fra ZF er dessuten en sikker vinner i en slik bil.

 

Derimot lurer vi på hvorfor Jaguar har gjort seg bryet med å lage en Comfort-posisjon på understellet. Sport-moduset er nemlig både komfortabelt og sporty på samme tid, men amerikanerne vil kanskje bare ha det komfortabelt

 

Etter 300 km må jeg med tungt hjerte parkere luksusraceren. Konklusjonen er klar: Med XJR har Jaguar laget en briljant bil, med karakter som overgår det meste. I tillegg byr den på en kvalitetsfølelse som aldri før er sett i noen annen engelsk bil.

 

Jaguar XJR 4,2 V8

Motor: 4,2 V8 kompressor

Ytelse: 400 hk - 6100 o/min

Dreiemoment: 541 Nm - 3500 o/min

Dekkdimensjon: 255/40 ZR19

Egenvekt: 1615 kg

Forbruk EU-mix: 1,07 l/mil

0-100 km/t: 5,3 sek

Toppfart: 250 km/t

Pris: 1 357 400 kroner

I Norge: 7. mai

XJ - uten R

Selv om det er dyrt og britisk, trenger ikke alt være positivt. Det første man legger merke til i XJRs billigere søsken, er støy. Særlig vindstøyen er påtakelig, og den kommer først og fremst fra dørsprekker og speilhus.

 

Videre er styringen vel lett og nervøs, og følelsen med veibanen er litt for vag. Slike biler skal ha en klar og tydelig respons, men det mangler i nye XJ. Litt pussig, ettersom alt stemmer i XJR.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!