img

Nakkestøttene blir veltebøyler ved rundkast.

Tusenfryden i vasen på dashbordet er i ferd med å tørke inn. Akkurat som bilens sjåfør. Miami gjør nemlig en perfekt etterlikning av en finsk sauna. Det er så varmt at vi sitter fastklistret til kunstlærsetene. Samtidig som vi prøver å se kule ut. Det er ikke lett.

 

Men det er der moderne teknologi kommer inn i bildet. Mens den opprinnelige Volkswagen Cabriolet fra 1949 hadde et tidsriktig "telt" med spenner og klemmer, har nye Beetle Cabriolet én knapp.

 

Deretter betjener vi enda et stykk moderne teknologi og gir klimaanlegget muligheten til å kjøle ned interiøret. Med trelags kalesje slipper ikke kulden så lett ut - og trolig omvendt i Vinter-Norge. Som de fleste nå for tiden har Beetle Cabriolet også oppvarmet bakrute.

 

Med kalesjen nedslått er sikten gjennom bakvinduet særdeles mangelfull. Kalesjen er konstruert som den opprinnelige, med hele stativet godt synlig oppå bilens bakpart. Dette var typisk tysk 30-tallspraksis - se bare på alle bildene av Hitler i åpen bil - og helt motsatt av den engelske og italienske måten å gjøre det på. Der gjaldt det å få en nedslått kalesje ut av syne.

Art Deco og Mellow Yellow

Litt kjøligere i toppen svinger vi inn i Ocean Drive, gaten for alle som vil se - og bli sett. Her er nedslitte hoteller malt i gult eller rosa og blitt kule, i kategorien art deco. Bilen passer inn, selv om sølvfargen gjerne kunne ha vært byttet i for eksempel Aquarius Blue eller Mellow Yellow - pudderblå eller pastellgul.

 

Deretter finner vi et stykke vei med dårlig asfalt i noen bakgater i Miamis mer nedslitte bydeler. Vi må finne ut om chassis-ingeniørene hos Volkswagen har gjort jobben sin.

 

Ifølge den offisielle informasjonen har VW lagt inn forsterkninger i både A- og B-stolpene i form av rør i høyfast stål. Det samme er gjort i dørene. Også gulvet og kanalene er forsterket, og i stedet for det normale delte baksetet, har Beetle Cabriolet fått en ny tverrbjelke bak baksetet, og følgelig en benk med hel rygg.

 

Dette har gått kraftig ut over bagasjeplassen. 201 liter nærmer seg motorsykkel, men ulempen for Beetle Cabriolet sammenliknet med motorsykler er at selve åpningen best kan sammenliknes med en brevsprekk.

 

imgMye tyder på at VW har oppnådd det de ville. Selv når vi kjører ned i noen krater i asfalten, er det knapt en rystelse eller vibrasjon. Selv speilet i midten er fritt for skjelv. Til og med tusenfryden blir stående pent og pyntelig i vasen sin.

Lite vindstøy

Da vi kommer ut i åpent landskap, finner vi ut at VW har gjort en bra jobb med kalesjen også på andre måter. Selv i hastigheter over 100 km/t sitter den stramt og fint, uten antydning til å blafre. Det er dessuten lite vindstøy - og med kalesjen nedfelt er det nesten ingen turbulens. I mange åpne biler er medaljens bakside at håret blåser fremover istedenfor bakover. Det ser ikke like kult ut.

 

Den viktigste grunnen til at baksetet - både sittepute og rygg - sitter fast, er Volkswagens nye veltesikringssystem. Sensorer registrerer om bilen er i ferd med å gå rundt eller blir truffet av en annen gjenstand på en eller annen kant. Da skyter to forsterkninger opp bak de bakre hodestøttene. Sammen med en ny frontruteramme gir disse nesten den samme sikkerheten som en lukket bil.

 

I det hele tatt er det ikke mye ved nye Beetle Cabriolet som er gammel boble. Motoren sitter foran og driver forhjulene. Det meste har opprinnelse i Golf. Litt gammel Golf og litt nyere Golf, men altså for det meste Golf.

 

I vår bil sitter det en motor som riktig minner om gammel Golf, en åtteventilers toliter, som begynner å bli stresset allerede ved 4000 o/min og uutholdelig bråkete ved 6000. Den nye 20-ventilers Golf-motoren på 1,8 liter og 126 hk kommer ikke i Golf Cabriolet foreløpig. Derimot kommer den med en briljant ny sekstrinns automatkasse med Tiptronic.

 

Volkswagen New Beetle Cabriolet

Motor: 4 syl - 2,0 liter

Effekt: 115 hk - 5400 o/min

Dreiemoment: 172 Nm - 3200 o/min

Dekkdimensjon: 205/55 R 16

Egenvekt: Ca. 1300 kg

Forbruk EU-mix: 0,88 l/mil

0-100 km/t: 9,0 sek

Toppfart: 185 km/t

Pris: Ikke fastsatt

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!