Test: KTM 950 Adventure

RALLY-REPLICA

KTM er i støtet. Etter lang tids utvikling er deres nye V-twin-motor klar for det kommersielle markedet. Første modell ut er Adventure. En stor reiseenduro, basert på fabrikkens Paris–Dakar-racer.

Sist oppdatert
img

TRIST, MEN BRA: Gråtrist februarregn og oppgitte foto-

grafer som ba om pent vær var ikke til hinder for en fin

kjøreopplevelse. Snarere viste Adventure seg bedre skikket

til å takle slike kjøreforhold enn reiseenduroer flest.

I fjor vant den "Paris-Dakar". Nå har de utviklet en variant beregnet på det kommersielle markedet. 950 Adventure er KTMs første modell med tosylindret V-motor. En stor enduro som skal bane veien for en ny generasjon V-twin-motoriserte landeveissykler fra den østerrikske fabrikken. Den har allerede slått konkurrentene i Sahara. Nå skal den bevise at KTM må regnes med - også på landeveien.

Rally-replica

Selv om den stiller i klassen for tunge reiseenduroer - i godt selskap med bl.a. Honda Varadero og BMW 1150 GS, skiller Adventure seg ut. I motsetning til konkurrentene, som bare er enduroer i navnet, er Adventure en ektefødt offroader. Racerversjonen har som nevnt vunnet "Paris-Dakar". Selvsagt hadde KTM gitt den nødvendig pleie for å gjøre den kapabel for ørkenstuntet, men gateversjonen er slett ikke ulik Dakar-vinneren. Både motor og ramme er lik. Utseendet også. Følgelig er det ikke skryt når vi karakteriserer den som en rally-replica.

 

img

EDELMETALL: KTMs nye V-twin-motor er ekstremt lett og

kompakt. Den er pakket inn i en stålgitterramme som

ikke hadde gjort skam på en italiensk edelracer.

KTM har altså mobilisert all sin kompetanse for å få fram gode offroadegenskaper. Ekstremt lett motor og sparsom omgang med stylingen har resultert i en vekt som ligger flere titalls kilo under de nevnte reiseenduroer. Med bensintank på hver side av motoren og batteri under fremre sylinder, er tyngdepunktet plassert så lavt som det er mulig å få det.

 

Følgelig stiller Adventure med egenskaper som er egnet for utskeielser på løst underlag. Ikke det at vi tror kommende eiere har store ambisjoner om å legge ferieturen til Sahara, men til grusveigassing og en aldri så liten avstikker ut i bushen, stiller den med egenskaper som ligger tett opp mot rene offroadere.

Megamotor

Offroad-sjela til tross: KTM 950 Adventure kan by på overraskende god komfort. Myk fjæring, forholdsvis bredt sete og lavt plasserte fothvilere gir en avslappende sittestilling som funker i mange mil. De voluminøse bensintankene bidrar også til den positive følelsen av å ha mye motorsykkel mellom beina.

 

Selv kåpeglasset, som umiddelbart gir inntrykk av å være mest til pynt, gir en effektiv og ikke altfor turbulent vindbeskyttelse. Selv om avskjermingen ikke er fullt så god som på konkurrerende reiseenduroer, er det faktisk fullt mulig å legge opp til en marsjfart på 150 km/t, uten at kroppen blir ødelagt.

 

img

SMART: To bensintanker, én på hver side av motoren,

har gitt plass for et smart, lite hanskerom.

Det som imponerer aller mest, er imidlertid motoren. I sitt første forsøk har KTM fått fram en V-twin som kan hamle opp med det beste i klassen. Den drar rent fra 2000 omdreininger. Deretter leveres kreftene mykt og tilnærmet vibrasjonsfritt til turtellernåla bikker 7000.

 

Selv om vi savner litt gassmessig spontanitet, spesielt på de høyeste girene, har den godt med krefter og ikke minst trivelig karakter. Faktisk minner den litt om en én-sylindret motor. I kombinasjon med girkassa som rett ut sagt er en nytelse i presisjon og smidighet, må vi bare gi KTM full pott for drivverket. Dette lover virkelig godt for kommende modeller!

img

KLAR FOR EVENTYR: En komplett turutrustning, bestående av tank-

bag og særdeles solide sidevesker, er allerede klar. I 950

Adventure, har enduroentusiastene fått et skikkelig leketøy.

Solid inntrykk

Dessverre skjedde testen under vilkår som ikke akkurat kan karakteriseres som vennlige. Februar er nemlig februar, også i Spania. Gråtungt skydekke, horisontale regnbyger og sleip asfalt satte en effektiv grense for de sportslige utskeielsene.

 

I den grad kjøreegenskapene ble utfordret, kunne vi imidlertid ikke avdekke noen svakheter. Snarere bidro den lave vekten og den imøtekommende motoren til at vi torde å tøye grensene mer enn vi ville gjort på andre sykler.

 

KTM 950 Adventure ga i det hele tatt et solid førsteinntrykk. Vi forventet en reiseenduro med mye enduro i seg. Forventningene ble innfridd. Vi forventet komfort, preget av offroadmessig spartanisme. Den var komfortabel, uten snev av spartanisme. Det som virkelig ga oss grunn til å hente fram superlativene, var imidlertid motoren. I våre øyne kan det knapt gjøres bedre. KTM er virkelig i støtet!

imgSTORHERTUG

Neste modell ut med V-twin-motoren, er 950 Duke. Hertug - på godt norsk. En spennende modell som vi har store forventninger til. Chassismessig bygger den på Adventure. Imidlertid har KTM valgt en stil som er helt utenom det vanlige. I sin kantete design fremstår den som en funbike-inspirert streetfighter. Mange synes sikkert den er stygg. Vi for vår del synes den er megabarsk!

 

950 Duke blir lansert som 04-modell. Den vil bli bestykket med et nyutviklet innsprøytningssystem, hvilket formodentlig vil gi motoren den siste snerten. Foreløpige prognoser tilsier en pris på nivå med Adventure. Vi klør etter å få kloa i Hertugen!

 

KTM 950 Adventure

Motor: Tosylindret vannavkjølt V-motor

Slagvolum: 942 ccm

Effekt: 98 hk/8000 omdr.

Dreiemoment: 95 Nm/6000 omdr.

Kraftoverføring: 6 gir/kjede

Bremser f./b.: Doble skiver Ø 300 mm/Enkel skive

Dekk f./b.: 90:90-21/150:70-18

Tørrvekt: 198 kg

Setehøyde: 880 mm

Tankvolum: 22 liter

Aks. 70-130 km/t. (5.gir): 6,2 sek

Toppfart ca.: 210 km/t

Turtall, 100 km/t: 3500 omdr.

Pris: Kr 169 990,-

Importør: Colbjørnsen & Co AS

 

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også