Test: KTM 950 Adventure
RALLY-REPLICA
KTM er i støtet. Etter lang tids utvikling er deres nye V-twin-motor klar for det kommersielle markedet. Første modell ut er Adventure. En stor reiseenduro, basert på fabrikkens Paris–Dakar-racer.
TRIST, MEN BRA: Gråtrist februarregn og oppgitte foto- grafer som ba om pent vær var ikke til hinder for en fin kjøreopplevelse. Snarere viste Adventure seg bedre skikket til å takle slike kjøreforhold enn reiseenduroer flest. |
Rally-replica
Selv om den stiller i klassen for tunge reiseenduroer - i godt selskap med bl.a. Honda Varadero og BMW 1150 GS, skiller Adventure seg ut. I motsetning til konkurrentene, som bare er enduroer i navnet, er Adventure en ektefødt offroader. Racerversjonen har som nevnt vunnet "Paris-Dakar". Selvsagt hadde KTM gitt den nødvendig pleie for å gjøre den kapabel for ørkenstuntet, men gateversjonen er slett ikke ulik Dakar-vinneren. Både motor og ramme er lik. Utseendet også. Følgelig er det ikke skryt når vi karakteriserer den som en rally-replica.
EDELMETALL: KTMs nye V-twin-motor er ekstremt lett og kompakt. Den er pakket inn i en stålgitterramme som ikke hadde gjort skam på en italiensk edelracer. |
Følgelig stiller Adventure med egenskaper som er egnet for utskeielser på løst underlag. Ikke det at vi tror kommende eiere har store ambisjoner om å legge ferieturen til Sahara, men til grusveigassing og en aldri så liten avstikker ut i bushen, stiller den med egenskaper som ligger tett opp mot rene offroadere.
Megamotor
Offroad-sjela til tross: KTM 950 Adventure kan by på overraskende god komfort. Myk fjæring, forholdsvis bredt sete og lavt plasserte fothvilere gir en avslappende sittestilling som funker i mange mil. De voluminøse bensintankene bidrar også til den positive følelsen av å ha mye motorsykkel mellom beina.
Selv kåpeglasset, som umiddelbart gir inntrykk av å være mest til pynt, gir en effektiv og ikke altfor turbulent vindbeskyttelse. Selv om avskjermingen ikke er fullt så god som på konkurrerende reiseenduroer, er det faktisk fullt mulig å legge opp til en marsjfart på 150 km/t, uten at kroppen blir ødelagt.
SMART: To bensintanker, én på hver side av motoren, har gitt plass for et smart, lite hanskerom. |
Selv om vi savner litt gassmessig spontanitet, spesielt på de høyeste girene, har den godt med krefter og ikke minst trivelig karakter. Faktisk minner den litt om en én-sylindret motor. I kombinasjon med girkassa som rett ut sagt er en nytelse i presisjon og smidighet, må vi bare gi KTM full pott for drivverket. Dette lover virkelig godt for kommende modeller!
KLAR FOR EVENTYR: En komplett turutrustning, bestående av tank- bag og særdeles solide sidevesker, er allerede klar. I 950 Adventure, har enduroentusiastene fått et skikkelig leketøy. |
Dessverre skjedde testen under vilkår som ikke akkurat kan karakteriseres som vennlige. Februar er nemlig februar, også i Spania. Gråtungt skydekke, horisontale regnbyger og sleip asfalt satte en effektiv grense for de sportslige utskeielsene.
I den grad kjøreegenskapene ble utfordret, kunne vi imidlertid ikke avdekke noen svakheter. Snarere bidro den lave vekten og den imøtekommende motoren til at vi torde å tøye grensene mer enn vi ville gjort på andre sykler.
KTM 950 Adventure ga i det hele tatt et solid førsteinntrykk. Vi forventet en reiseenduro med mye enduro i seg. Forventningene ble innfridd. Vi forventet komfort, preget av offroadmessig spartanisme. Den var komfortabel, uten snev av spartanisme. Det som virkelig ga oss grunn til å hente fram superlativene, var imidlertid motoren. I våre øyne kan det knapt gjøres bedre. KTM er virkelig i støtet!
STORHERTUG
Neste modell ut med V-twin-motoren, er 950 Duke. Hertug - på godt norsk. En spennende modell som vi har store forventninger til. Chassismessig bygger den på Adventure. Imidlertid har KTM valgt en stil som er helt utenom det vanlige. I sin kantete design fremstår den som en funbike-inspirert streetfighter. Mange synes sikkert den er stygg. Vi for vår del synes den er megabarsk!
950 Duke blir lansert som 04-modell. Den vil bli bestykket med et nyutviklet innsprøytningssystem, hvilket formodentlig vil gi motoren den siste snerten. Foreløpige prognoser tilsier en pris på nivå med Adventure. Vi klør etter å få kloa i Hertugen!
KTM 950 Adventure Motor: Tosylindret vannavkjølt V-motor Slagvolum: 942 ccm Effekt: 98 hk/8000 omdr. Dreiemoment: 95 Nm/6000 omdr. Kraftoverføring: 6 gir/kjede Bremser f./b.: Doble skiver Ø 300 mm/Enkel skive Dekk f./b.: 90:90-21/150:70-18 Tørrvekt: 198 kg Setehøyde: 880 mm Tankvolum: 22 liter Aks. 70-130 km/t. (5.gir): 6,2 sek Toppfart ca.: 210 km/t Turtall, 100 km/t: 3500 omdr. Pris: Kr 169 990,- Importør: Colbjørnsen & Co AS |
Denne saken ble første gang publisert 25/04 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.