MC-hjørnet

R-NYTT

Har du velfylt bankkonto, maks forsikringsbonus og lidenskap for potente R-verstinger? Da kan du glede deg, for neste år er det duket for et veritabelt slagsmål i den store R-klassen.

Sist oppdatert
img

ROSSI-REPLICA: Selv om de er usikre på salgspotensialet,

innrømmer Honda at de sysler med seriøse planer om å

lage en gatevariant av Rossis GP-racer. Vår oppfordring er:

Sett i gang!

Verken Honda, Kawasaki eller Yamaha gidder lenger sitte og se på at Suzuki GSX-R 1100 får ha verstingstatusen for seg sjæl. Nå mobiliseres alt som finnes av racingkompetanse for å ta rotta på Suzuki.

 

Først og fremst stiller Yamaha med en ny R-1. Selv om den nåværende modellen ikke har vært på markedet mer enn et år, er Yamaha smertelig klar over at det er lenge nok dersom de vil henge med i toppen. Kraftig modifisert motor, bedre aerodynamikk og effektøkende Ram-air-inntak skal bidra til krefter som kan hamle opp med Suzuki'en. Antakelig vil ikke chassiset gjennomgå dramatiske endringer, men vi ser ikke bort fra at Yamaha har funnet et par-tre overflødige kilo som kan slankes vekk.

 

Endelig har også Honda forstått at Fireblade mangler kubikk for å hevde seg i R-toppen. Neste år lanseres en helt ny maskin på fulle 1000 kubikk. Vi forventer at RCB, som den visstnok er døpt, har visuelle og tekniske likhetstrekk med CBR 600RR. Med andre ord er det snakk om en kompromissløs maskin - en ren racer, både når det gjelder ytelser og egenskaper. Antakelig er komforten på rent racernivå også...

 

Selv Kawa er i ferd med å finne tilbake til sitt gamle jeg. Etter flere år med halvhjertet R-innsats trår de til med en ny tusenkubikker. Fremdeles er den omfattet av mye hemmelighetskremmeri, men vi er temmelig sikre på at det er snakk om en landeveistilpasset variant av årets GP-racer.

 

img

NINJAVERST: Med basis i den nye Moto GP-raceren (bildet)

er Kawasaki i ferd med å utvikle ZX-10R Ninja. Med denne

modellen melder de grønne seg på i den hysteriske R-

kampen. Mye taler for at dette kan bli neste års R-versting.

Kawasaki har arbeidet med ZX-10R Ninja i mange år, men først da GP åpnet for 990-kubikks firetaktere fikk prosjektet full prioritet. Det faktum at også Superbike kan kjøres med 1000-kubikks firere, har gjort prosjektet enda mer aktuelt. Med basis i GP-raceren utvikler Kawa en landeveismaskin som de i neste omgang vil homogenisere til Superbike.

Tre ønsker på en gang

For Kawas vedkommende oppfyller den altså tre ønsker på en gang: Store ressurser er lagt ned i GP-raceren. Nå utnyttes teknologien for å få fram en ny R-versting. Superbikeraceren får de nær sagt på kjøpet.

 

Likevel blir alt dette for pinglesykler å regne dersom Honda gjør alvor av å lansere en replica av V5-raceren som brakte Valentino Rossi til topps i Moto GP. Honda underslår ikke at de tenker seriøst på å lansere en slik sykkel. I så fall er det snakk om en eksklusiv maskin produsert i begrenset antall.

 

Honda er riktignok i tvil om det finnes et marked for en slik maskin. Den vil nemlig bli svinedyr. Vi for vår del tviler ikke. Lager Honda en håndfull Rossi-replicaer og tilbyr den for en million eller så, blir de helt sikkert nedringt av rikinger som drømmer om å bli landeveiens svar på Valentino Rossi.

 

Hadde det ikke vært for kontoen, som dessverre er alt annet en velfylt, kunne jeg vært troendes til å ringe selv

 

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også