img

Petter Solberg og Tommi Mäkinen har varmet opp med

fjernstyrte biler.

Årets sesong har ikke startet bra for Petter Solberg, som har vært utsatt for mye press fra media, siden han vant den siste VM-runden i fjor. Men selv om han så langt bare har kommet i mål i ett av tre løp - i Sverige - er han likevel favoritt i helgens VM-runde i New Zealand.

 

- Jeg har et perfekt startnummer, sier Petter, som starter som nummer elleve (plasseringen hans i VM så langt). I New Zealand lønner det seg nemlig ikke å starte først, ettersom de første må fjerne all løsgrusen som ligger på veien.

 

I fjor ledet Petter Solberg i New Zealand, men fikk tekniske problemer og måtte bryte. I år kan han klatre helt til topps - spesielt hvis han ikke føler presset fra media.

img

Ford debuterer med sin nye Focus WRC i helgen.

Ford vil få oppmerksomheten

Og det er faktisk relativt gode sjanser for at Petter Solberg blir litt "glemt" i helgen. Det er nemlig Ford som vil få mest oppmerksomhet, ettersom de debuterer med sin nye Focus WRC denne helgen.

 

De første bildene av bilen viser at den ser helt rå ut, med stor frontfanger og en Peugeot-liknende bakvinge.

 

80 prosent av bilen skal være nytt, og selv motoren er uprøvd i løpssammenheng.

 

img

Skoda debuterer med sin Fabia WRC til høsten.

- Vi har hatt en slitesterk bil som har tatt poeng i de siste 17 VM-rundene. Utfordringen var å løfte ytelsene, og vi er sikre på at vi har klart det uten at det har gått på bekostning av slitestyrken. Vi har oppnådd store vektreduksjoner med god hjelp fra Cosworth og Pi Research, noe som gjør at den nye bilen holder den tillatte minimumsvekten. Vi kunne ha gått enda lenger, noe som har gitt oss muligheten til å forsterke enkelte deler for å oppnå maksimal vektfordeling, sier teamsjef Malcolm Wilson.

Skoda kommer

Til høsten vil Skoda debutere med sin nye Fabia WRC, som kan bli en farlig utfordrer til de beste bilene. I dag har Skodas Octavia kanskje den beste motoren i Rally-VM, men Octavia'n er for stor for de trange rallyveiene.

 

Didier Auriol har allerede testet den nye Fabia'n i Frankrike. Han innrømmer at det er mye jobb som gjenstår før bilen er konkurransedyktig.

 

RELATERTE SAKER:

- Petter på direkten?

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!