imgAt de bygger godt over middels brukbare biler i Stuttgart, er ingen nyhet, men nå er de også spennende å se på. Når en stor Mercedes-stasjonsvogn til og med er så fin som dette å kjøre, begynner klagegrunnlaget å bli tynt. Det som en gang var gubbeaktige biler, er nå tvers igjennom gromme greier.

 

Allerede med de foreløpig minste motorene fungerer den store bilen svært greit (E 200 CDI er lovet å komme i stasjonsvognen til høsten). Både E 220 CDI og E 200 K føles tilstrekkelig til norsk kjøring, og begge harmonerer fint med automatgir.

 

Derfra tar det bare av oppover. E 400 CDI er lansert i sedanen og finner trolig veien til T-modellen i nær fremtid. Firehjulsdrift er lovet til høsten, og da kommer også E 55 AMG som stasjonsvogn. Da er bilen selvsagt komplett med luftfjæring og så godt som alt tenkelig utstyr.

 

img

Snedig nyskapning: Buret bak seteryggen er utmerket

til småting og gjør det store lasterommet enklere å

pakke.

Nyhetene i T-modell finnes selvsagt lengst bak. Easypack kaller Mercedes systemet som inneholder et utall lasteromsfinesser. Fellesnevneren er at de koster ekstra (noe er riktignok integrert i utstyrspakker). Boksen som utnytter "dødvinkelen" bak baksetet er en fin, og automatisk lukking av bakluken og heving og senking av gardinen over lasterommet er snadder som kan imponere naboen.

 

Bagasjeromsgulv som kan kjøre ut for enklere innlasting (tåler 200 kg!), kan også ha praktisk nytte. Dessuten leveres et omstendelig sett for sikring av lasten. Et enkelt, fleksibelt bagasjeromsnett er tydeligvis ikke godt nok i en Mercedes.

 

img

Et sinnrikt system kan leveres for å sikre lasten. Et

enkelt nett hadde gjort jobben i de fleste tilfeller, men

det må jo være mer omstendelig i en Mercedes.

Dersom du ser en ekte "Mr. Perfect", antrukket i en ledig hverdags-Armani, stige ut av en splitter ny E-klasse stasjonsvogn - la ikke dine mindre sympatiske sider overtale deg til å fiske opp nøkkelen før du åler deg langs bilsiden. Hva du enn måtte synes om dem som er plagsomt privilegert, ikke la det gå ut over bilen. Den er ikke skyldig i annet enn å være uforskammet god.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MERCEDES-BENZ E-KLASSE T-MODELL

Motoralternativer:

200 K: 163 hk - 523 200 kr

240: 177 hk - 611 600 kr

320: 224 hk - 757 100 kr

220 CDI: 150 hk - 556 200 kr

270 CDI: 177 hk - 641 199 kr

320 CDI: 204 hk - 742 800 kr

Førsteinntrykk: En stor stasjonsvogn som er så vellykket at det nesten er irriterende

 

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!