MC-hjørnet

BRUKT XJ 900

”Jeg er en rykende fersk MC-sjåfør på 24 år. Med bakgrunn kun begrenset til moped lurer jeg på hva slags sykkel jeg skal velge. Jeg har forelsket meg i en 86-modell Yamaha XJ 900,” skriver M. H.

Sist oppdatert
img

POPULÆR SLITER: XJ 900 er en pålitelig sliter med få feil.

Det eneste som går igjen, er en bensintank som har en

hang til å ruste innenfra. Korrekt pleie kan imidlertid

redusere problemet.

"Den har gått ca. 60 000 km, er i god stand og prisforlangende er 35 000 kroner. Hva mener du om denne sykkelen? Det viktigste for meg er at den ikke faller fra hverandre og at den ikke stopper på tur over Dovrefjell.

Vennlig hilsen M. H., Trondheim"

 

Sjansen for at en bra XJ faller fra hverandre sånn helt uten videre, er liten. Såfremt du har bensin på tanken og olje i motoren, kan du også forvente problemfri transport over Dovrefjell. Prisen er heller ikke helt bak mål. Slik sett oppfyller den dine primære behov.

 

Men spøk til side og litt isvann i blodet: Du må huske på at sykkelen er 17 år gammel. Hvis dekk, bremseklosser, kjedegang etc. er slitt, kan den fort koste deg 8000 til 10 000 kroner mer. Vær kritisk og gjør en vurdering av forventede kostnader før du bestemmer deg.

 

Spør du meg, synes jeg at du bør vurdere en nyere sykkel. Har du muligheten til å legge ytterligere 15 000-2 0 000 på bordet, har du tilgang til mange fine modeller fra tidlig 90-tall. For å være helt ærlig, synes jeg at eldre bruktsykler til under 50 000 ofte er overpriset. Det har selvsagt noe med etterspørselen å gjøre. Peiler du deg inn på litt dyrere bruktsykkel, er det færre om beinet, og du får mer for pengene.

 

XJ er for øvrig en slitesterk og bra sykkel med få feil. Det eneste som går igjen, er en bensintank med en lei tendens til å ruste innenfra. Selv om reparasjon og lakkering er billigere enn å kjøpe ny tank, kommer du ikke utenom en kostnad på flere tusen kroner.

 

Lykke til med lapp og sykkel!

 

Vennlig hilsen Jon A.

 

PS: I løpet av vinteren har vi hatt en e-postdialog med en XJ-eier fra Bergen. I dette tilfellet er det snakk om en 87-modell med 125 000 km på meteret. Også han var opptatt av rustproblemet i bensintanken. Vedkommende er nå i ferd med å behandle tanken innvendig med et tokomponents epoksylim som tåler olje og bensin.

 

Om dette er et godt botemiddel mot rusten, vet vi ikke. Men ettersom det finnes mange XJ 900 rundt omkring, skulle det ikke forundre oss om noen har gjort erfaringer med tilsvarende behandlinger. Derfor går oppfordringen til XJ-kjørende Vi Menn-lesere: Har dere gode tips, formidler vi dem mer enn gjerne her i MC-hjørnet.

 

VI MENNS MC-KAVALKADE 2002

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også