imgToyota-importøren håper å selge 3000 Avensis'er i året, og vi tror de vil lykkes. Gamle Avensis er blitt forbigått av konkurrentene, men nå har Toyota et nytt og godt våpen i familiebilklassen.

 

Toyota kaller Avensis for "en moderne bil rettet mot yngre kunder". Sjefdesigner Suguya Fukasato understreker dessuten at den er et resultat av hans personlige interesse for "vakre, dynamiske og kulturelle ting". Det skulle tyde på at bilen er spennende - noe den etter undertegnedes smak ikke er.

 

Årsaken er at Toyota i frykt for å støte fra seg potensielle kjøpere ikke har tort å gjøre det minste krumspring med utseendet, som slett ikke er så moderne som på for eksempel Nissan Primera. Det samme kan sies om kjøreopplevelsen, der den ikke er så morsom som for eksempel Ford Mondeo.

 

Selv om nye Avensis på dette punktet ikke holder helt hva Toyota lover i denne testerens øyne, utstråler den unektelig kvalitet gjennom et "tungt" ytre og et elegant indre. Spesielt hvis du velger Executive-versjon, får du et fint interiør med skinn og treimitasjon. Ellers preges interiøret av plast i solid kvalitet. Trivselsfaktoren er høy i kupeen, med gode seter som gir bra sidestøtte både for rygg og lår.

 

Vi må også gratulere Toyota med endelig å ha kommet med en bil med ratt som kan justeres både i lengden og høyden. Stereoanlegget med åtte høyttalere er trolig et av de beste som leveres standard i dag, og standard er også audiostyring fra rattet, elektriske vinduer foran og manuelt klimaanlegg.

 

imgOgså når det kommer til sikkerhet, stiller Avensis i toppklasse. Ni kollisjonsputer er standard, og det samme er elektronisk bremsefordeling til de blokkeringsfrie bremsene. Stabilitetskontroll finnes dessverre ikke til alle modeller, kun til de bensindrevne 2,0-literne (som standard) og dieselvariantene (som ekstrautstyr).

 

Bremsene virker svært gode. Vi har ingen offisielle tall, men vi tok en bremsetest som imponerte stort. Dette til tross for at bremseskivene ikke er større enn hos konkurrentene.

Trygghet i fokus

Nye Avensis har gode, men fremfor alt trygge kjøreegenskaper. Mye av dette kommer av bakhjulsopphenget, et såkalt "double wishbone" som sørger for retningsstabilitet og gir mindre krenging. Førsteinntrykket er at tendensen til understyring ved hard kjøring er mindre enn hos mange av konkurrentene.

 

Motorene vi fikk prøvekjørt i Spania, var 1,8 liter og 2,0 liter bensin samt 2,0 liter diesel. Toyota tror 1,8-literen blir den mest solgte modellen i Norge, selv om det også finnes en 1,6-liter med 110 hestekrefter. 1,8-literen har 129 hester, og motoren viste seg å være en positiv opplevelse med ordentlig vilje på høyt turtall. Bensin-toliteren har 147 hestekrefter og passer godt i Executive-utgaven. Den føles nemlig mer som en luksuriøs enn som en sportslig motor.

 

imgDieselmotorer blir bare bedre og bedre, og Toyotas variant er intet unntak. Med 116 dieselhester og 280 newtonmeter helt fra 2000 o/min er den riktig morsom. Du har fraspark helt fra bunnen, og støyen er heller ikke sjenerende.

 

Den manuelle girkassa er stram og tett. Automatkassa skuffer derimot en smule - rettere sagt den sekvensielle funksjonen. Ved aktiv kjøring ville denne funksjonen ikke være med på mine anvisninger, og dermed blir den temmelig meningsløs.

Billig i drift

Et viktig salgsargument for nye Avensis er at den skal være billig i drift. Ifølge Toyota er Avensis utviklet for at kostnadene ved mindre sammenstøt skal være lave, slik at forsikringen blir billigere. Dessuten satser Toyota på billige reservedeler, og det er lagt vekt på å forlenge levetiden til viktige komponenter.

 

Prisene på nye Avensis er konkurransedyktige i familiebilsegmentet. Den billigste med 1,6-liters motor starter på 241 900 kroner, men mer verdt å merke seg er at man får en 1,8-liters stasjonsvogn i businessvariant med automatgir til under 300 000 kroner. Også dieselmodellen får du for under 300 000.

 

Nye Toyota Avensis er utvilsomt en bra bil. Men hvorfor forsøker produsenten å fortelle oss at den er noe annet og mer spennende enn den er? Noen ganger er det beste å kalle en spade for en spade. Og det er en meget god spade Toyota har laget.

 

TOYOTA AVENSIS

 

Motoralternativer og priser:

1,6 (110 hk) - fra 241 900 kroner

1,8 (129 hk) - fra 284 000 kroner

2,0 (147 hk) - fra 356 000 kroner

2,0 diesel (116 hk) - fra 291 900 kroner

Førsteinntrykk:

 

En god, solid og sikker, men akk så anonym bil.

 

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!