img"Dette skal bli en artig uke," tenkte jeg mistroisk. Men jeg hadde ikke hørt godt nok etter da redaktøren snakket. For etter "C-klasse 240" hadde han også sagt "4Matic". Noen ganger kan et tall og fem bokstaver bety mye.

 

Diverse ubehagelige og kostbare opplevelser på vinterføre gjør gjerne noe med kjørestilen. Så også for undertegnede - sladdende driv på landeveien hører (stort sett) forgangne tider til. Men 4Matic blåser liv i gamle lyster. Allerede idet du setter automatgiret i Drive og trykker på gassen, kjenner du nemlig at dette er noe helt annet. Hvinende hjul som gjør myk snø til is? Knatrende antispinn som knapt nok hjelper deg av flekken? Glem det. Det er som å ta løs på bar asfalt.

 

I svingene kjenner du raskt at en 4Matic har langt mer å by på enn en tohjulsdrevet bil. Uvegerlig øker du på, litt etter litt. Uten å bryte en eneste paragraf i Vegtrafikkloven var jeg ikke lenger mitt vanlige, traurige og lett vinterengstelige sjåfør-jeg. Jeg var vinterrallyfører, i firehjulssladder der jeg styrte like mye med gassen som med rattet.

imgSporsikker

Gleden ved en kontrollert sladd er selvsagt bare en bonus. En langt større glede ved normal kjøring er det at Mercedes-ingeniørene må ha lett seg fram til ordet Spurtreu i tyskordboka, og deretter gjort sitt beste for å tolke det inn i en bil. C 240 4Matic er nemlig sporsikker og balansert så det holder. Derfor slipper du sladdene som kan overraske deg på glatta.

 

Riktignok kommer hekken ørlite grann, men bare akkurat så mye at det blir morsomt, ikke skremmende. Årsaken er fordelingen av kreftene i den kontinuerlige firehjulsdriften. 60 prosent går til bakhjulene, 40 til hjulparet foran, og mer skal det ikke til for at følelsen i bilen blir som om driften er lagt bak. Skulle likevel hjulene slippe helt, hjelper det elektroniske stabilitetsprogrammet deg trygt tilbake til idealsporet.

 

img

Stjerna koster.

Mercedes har ikke jukset på andre områder heller. Sittestillingen er prima for både lang og kort, og til tross for at fjæringen er fast, oppleves bilen som komfortabel. Den nydelige automatkassa (standard i denne pakken) bidrar til komforten, med myke, men raske girskift. Selvsagt kan du også gire manuelt, uten at vi ser store grunner til å gjøre det når automatikken fungerer så fint.

 

2,6-literen på 170 hk gir fra seg deilig brumming på V6-vis og leverer kraft nok for de fleste. Men motoren gjør bilen dyr både i innkjøp og bruk, og for størrelsen er den også bedagelig. Derfor blir maskinen det største ankepunktet mot C 240 4Matic. I fjor kom nemlig Mercedes med en serie nye firesylindrede kompressormotorer der til og med den minste 1,8-literen på 143 hk viser riktig så friske takter. Disse motorene er i tillegg atskillig billigere. Men det hjelper så lite når du ikke kan få dem i kombinasjon med 4Matic.

 

Dermed blir C 240 4Matic stasjonsvogn hele 167 000 kroner dyrere enn en Audi A4 1,8T Quattro Avant med 163 hk og manuelt gir, en bil som også byr på kjøreglede og fremkommelighet i toppklasse. Stjerna har sin pris.

 

Mercedes-Benz C 240 4Matic

Motor: V6, 2597 ccm

Ytelse: 170 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 240 NM - 4500 o/min

Dekkdimensjon: 245/40 R17

Egenvekt: 1680 kg

Bagasjerom: 470/1384 liter

Forbruk EU-mix: 1,16 liter/mil

0-100 km/t (fabrikk): 10,5 sek

Toppfart: 219 km/t

Pris: 543 500,- (sedan), 566 200,- (st.v.)

 

 

VI MENNS BILTEST-KAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!