Test: Honda XL 1000V Varadero
VÅRT VALG
Siden lanseringen har Varadero vært vårt førstevalg blant reiseenduroene. Den er stor og sterk og svært bekvem. Men alt kan forbedres – selv en Varadero.
STOR OG STERK: Den er fremdeles stor. Dessuten er den sterkere. Det har resultert i at Varadero er perfekt på tur og underholdende til alt det andre. Hvis føreren kjører som folk, har også passasjeren det suverent. |
Utsagnet kom fra Honda-teknikerne, kvelden før vi skulle prøve den nye Varaderoen i Portugal. Sant å si ble jeg en smule betenkt. Etter mangeårig nærkontakt med Varadero og de andre store reiseenduroene, har jeg satt stor pris på Hondaens forholdsvis lave giring.
Flere av konkurrentene har satset på et svært høyt sjettegir. Et overgir som faktisk er i høyeste laget til den bruken slike sykler normalt utsettes for. Når Honda først skulle modifisere Varadero, var ikke overgir det jeg ønsket meg aller mest.
Best motor
Om våre erfaringer med overgir på reiseenduroer er "så som så", beviser Honda nok en gang at deres V-twin-motor er best i klassen. I 03-utførelse er den blitt bestykket med siste skrik i elektronisk motorstyring, hvilket har brakt mer power inn i pakka.
ESTETISK: I tilbehørssortimentet finnes fargematchende sidevesker. I motsetning til andre, tilsvarende løsninger, har Honda fått fram diskré festebraketter som ikke går ut over sykkelens estetikk. |
Takket være den elektroniske oppdateringen, er den nye motoren sterk og vital i høygir. Dette bør også ha positiv innvirkning på bensinforbruket. Tidligere modellers drivstofftørste, som faktisk er i overkant av det en moderne familiebil svelger unna, har vært et sterkt ankepunkt. Selv om testen ikke ga oss mulighet for å gjøre eksakte målinger, finner vi ingen grunn for å betvile Hondas påstander om at 03-modellen drikker 10-15 % mindre.
Til tross for store endringer, er mye heldigvis ved det gamle. Den voldsomme fysikken, som bidrar til høy komfort og "kongelig" motorsykkelfølelse, er der ennå. Lavt tyngdepunkt og nydelig balanse bidrar til at den, tross fysikken, er ekstremt lettkjørt.
Best på tur
Herlig motor og forbilledlig komfort, gjør Varadero til enduroklassens beste tursykkel. I og med at turbulensen fra kåpeglasset er redusert, kan man også legge opp til bra marsjfart. Det faktum at motoren holder koken til speedometernåla nærmer seg 220, bidrar til at man fint kan benytte Autobahn til kontinentale transportetapper.
Likevel er det svingete veier som er Varaderos favorittkost. På slik underlag, kommer den herlige motoren og det velbalanserte chassiset virkelig til sin rett. I kombinasjon med lett og presis styring, er Varadero bare rå når asfalten leker seg gjennom topografien. Selv med to på, kan den jages til fothvilerne går i oppløsning mot asfalten. Under hardt press, merket vi riktignok tendenser til understyring, men det kan like gjerne ha hatt noe med testsykkelens dekkutrustning å gjøre.
SVÆR, MEN SMEKKER: Selv om mange av designelemen- tene kjennes igjen, har den nye Varaderoen fått et mer smekkert utseende. Nå er også justerbart kåpeglass standard. |
For det første er gaffelen hard. For puslinger som undertegnede, oppleves den som "hakket før" ukomfortabel. Jeg er heller ikke spesielt glad for at bensintanken er svartlakkert. Konstant nærkontakt med en støvete motorsykkelbukse vil raskt sette sitt synlige preg på lakken. En detalj - ja, men forgjengeren hadde sølvgrå tank. Da syntes i hvert fall ikke lakkslitasjen så godt...
Vårt valg
Konkurransen i endurosegmentet er beinhard. De fleste fabrikker stiller med gode kandidater som hver især kan slå Varadero på enkelte felt. Derimot er det ingen som når opp mot Hondaens kombinasjon av komfort og sporty smidighet. Den voldsomme fysikken og den herlige motoren gir den også det emosjonelle lille ekstra som bidrar til at vår konklusjon er helt klar: Er det spørsmål om reiseenduro, velger vi Varadero!
Honda XL 1000V Varadero Motor: Tosylindret vannavkjølt V-motor Slagvolum: 996 ccm Effekt: 93 hk/8000 omdr. Dreiemoment: 98 Nm/6000 omdr. Kraftoverføring: 6 gir/kjede Bremser f./b.: Doble skiver/Enkel skive (koblet) Dekk f./b.: 110:80-19/150:70-17 Tørrvekt: 235 kg Setehøyde: 838 mm Tankvolum: 25 liter Aks, 70-130 km/t. (5.gir): 6,6 sek Toppfart ca.: 215 km/t Turtall, 100 km/t: 3300 omdr. Pris: Kr 159 900,- Importør: AS Kellox, Ski |
RELATERTE SAKER:
Denne saken ble første gang publisert 24/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.