Spennende sesongstart:

HVOR GODE ER DE NYE REGLENE?

Åpningen på Formel 1-sesongen ble mer dramatisk og spennende enn vi kunne ha håpet på. Men var det på grunn av de nye reglene, eller var det tilfeldighetene som spilte inn?

Sist oppdatert
img

Juan Pablo Montoya snurret i ledelse.

Sjelden har vi sett et mer dramatisk Formel 1-løp enn søndagens løp. Våt bane til å begynne med gjorde at førerne startet på forskjellige dekk, og dette hadde selvfølgelig mye å si for utviklingen av løpet. Det at sikkerhetsbilen var ute to ganger, spilte også en stor rolle for sluttresultatene. Men hva med de nye reglene - i hvilken grad bidro de til at løpet ble så spennende som det ble?

Ny kvalifisering

Den nye kvalifiseringen hadde helt klart innvirkning på spenningen i løpet. Flere av førerne gjorde nemlig feil i kvalifiseringen, som for eksempel Kimi Räikkonen som måtte starte i 15. startposisjon. Kimi kjørte seg til slutt opp til 3. plass i løpet, og det var en fryd å se hvordan han kjempet seg oppover i feltet.

 

img

Kimi Räikkonen kjempet hardt mot Michael Schumacher.

De to Ferrariene var best på kvalifiseringen - de beste er fortsatt best så lenge de ikke gjør noen feil.

 

Men det geniale med den nye kvalifiseringen er at en liten feil kan bli svært så skjebnesvanger, selv for de beste, dersom de først gjør den.

Ikke bensinfylling mellom kvalifisering og løp

Denne regelen er det mange som irriterer seg over, men jeg mener den er til det bedre. Vi så i søndagens løp at flere av førerne hadde valgt forskjellig strategi, og noen måtte mye tidligere enn andre inn i depotet for å fylle bensin.

 

img

Ralph Firman var en av flere som gikk i muren.

Ferrari bommet helt med sin pit stop-strategi, og Michael Schumacher måtte inn helt på slutten for å fylle mer bensin.

Andre regelendringer

Forbudet mot stallordre merket vi ikke noe til på søndag, ettersom det aldri var aktuelt med stallordre for noen av teamene.

 

Når det gjelder fredagstreningen, tror jeg kanskje Renault hadde fordel av den. I likhet med Jaguar, Jordan og Minardi, har Renault bestemt seg for å teste på fredager før løpet, mot at de bare får ti testdager i løpet av sesongen. Renault hang overraskende godt med i feltet, og man skal ikke se bort ifra at fredagstreningen var en medvirkende faktor.

 

img

David Coulthard gikk til topps i

Australia Grand Prix.

Om det nye dekkreglementet, med friere dekk, bidro til å øke spenningen, er vanskelig å si, men forskjellen mellom Ferrari og de andre teamene var ikke så stor som i fjor - det kan kanskje skyldes dekkene.

 

Australia Grand Prix var uansett svært spennende, og fallhøyden kan derfor bli stor til det neste løpet, i Malaysia. Og selv om været holder seg stabilt pent i Kuala Lumpur helt frem til da, tror jeg det blir et spennende løp det også.

 

RELATERTE SAKER:

- Bære eller briste

- Fire debutanter i Melbourne

 

 

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 10/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også