Spennende sesongstart:
HVOR GODE ER DE NYE REGLENE?
Åpningen på Formel 1-sesongen ble mer dramatisk og spennende enn vi kunne ha håpet på. Men var det på grunn av de nye reglene, eller var det tilfeldighetene som spilte inn?
Juan Pablo Montoya snurret i ledelse. |
Ny kvalifisering
Den nye kvalifiseringen hadde helt klart innvirkning på spenningen i løpet. Flere av førerne gjorde nemlig feil i kvalifiseringen, som for eksempel Kimi Räikkonen som måtte starte i 15. startposisjon. Kimi kjørte seg til slutt opp til 3. plass i løpet, og det var en fryd å se hvordan han kjempet seg oppover i feltet.
Kimi Räikkonen kjempet hardt mot Michael Schumacher. |
Men det geniale med den nye kvalifiseringen er at en liten feil kan bli svært så skjebnesvanger, selv for de beste, dersom de først gjør den.
Ikke bensinfylling mellom kvalifisering og løp
Denne regelen er det mange som irriterer seg over, men jeg mener den er til det bedre. Vi så i søndagens løp at flere av førerne hadde valgt forskjellig strategi, og noen måtte mye tidligere enn andre inn i depotet for å fylle bensin.
Ralph Firman var en av flere som gikk i muren. |
Andre regelendringer
Forbudet mot stallordre merket vi ikke noe til på søndag, ettersom det aldri var aktuelt med stallordre for noen av teamene.
Når det gjelder fredagstreningen, tror jeg kanskje Renault hadde fordel av den. I likhet med Jaguar, Jordan og Minardi, har Renault bestemt seg for å teste på fredager før løpet, mot at de bare får ti testdager i løpet av sesongen. Renault hang overraskende godt med i feltet, og man skal ikke se bort ifra at fredagstreningen var en medvirkende faktor.
David Coulthard gikk til topps i Australia Grand Prix. |
Australia Grand Prix var uansett svært spennende, og fallhøyden kan derfor bli stor til det neste løpet, i Malaysia. Og selv om været holder seg stabilt pent i Kuala Lumpur helt frem til da, tror jeg det blir et spennende løp det også.
RELATERTE SAKER:
Denne saken ble første gang publisert 10/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.