imgToyota Avensis har alltid solgt godt både i Norge og resten av verden. Det vil garantert den nye bilen gjøre også. Kvaliteten er god, den kjører trygt, den har alt det moderne sikkerhetsutstyret og prisene er veldig konkurransedyktige.

 

Egentlig hadde jeg ingen store forventninger til nye Avensis. Jeg tenkte at dette var en bil som på de fleste områder var litt over middels, samtidig som den hadde et utseende som ikke skulle skremme bort noen. Og slik er den.

 

Men Toyotas påstand om at dette er "en moderne bil for yngre kunder", og at bilen er designet med bakgrunn i "d ynamiske, vakre og engasjerende ting" er jeg ikke med på. Definitivt ikke.

imgTrygg, men kjedelig

Bilens kjøreegenskaper kan oppsummeres med ett ord: Trygghet. Takket være et avansert bakhjulsoppheng med såkalt " double wishbone", er bilen svært stabil. Er du glad i aktiv kjøring, har nye Avensis lite å by på. Der er det fortsatt Ford Mondeo som er kongen blant familiebilene.

 

Bilen utseende er det motsatte av moderne - det kan synes som om Toyota har villet gjøre den så anonym som overhodet mulig. Toyota skryter av bilens lave vekt, men rent visuelt virker den tung i sessen. Sikkert for å gi inntrykk av at den er sikker, noe den også er.

 

imgNye Avensis har nemlig ni kollisjonsputer som standard, elektronisk fordeling til de blokkeringsfrie bremsene, og svært gode bremser. Dessverre er det ikke stabilitetskontroll på alle modellene.

En perfekt Avensis

Nye Toyota Avensis er en perfekt Avensis. Derfor kommer den til å selge minst like bra som den forrige modellen. Mange av de som kjører gamle Avensis har allerede bestilt seg en ny - usett!

 

Mange kjøper Toyota Avensis fordi de vet at den byr på minimalt med problemer. Det har de rett i. Mange kjøper også Avensis fordi det er en bil som ikke skiller seg så mye ut.

 

Og så er det selvfølgelig mange som kjøper Avensis fordi det er en knakende god bil. Helt riktig, det er nettopp det nye Avensis er, og for å få vite hvor god den er, må du lese Vi Menn nr. 11-2003.

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!