imgAlle Touran som skal til Norge leveres med sju seter. Som regel må man være ganske så kort i beina for å få plass i de bakerste setene på slike biler, men det er ikke tilfellet i Touran. Også midtre seterad kan justeres i lengderetningen, og dermed blir plassen på bakerste rad OK. Den nærmeste konkurrenten som kan tilby samme plass, er Opel Zafira.

 

Kvalitetsinntrykket i bilen er svært bra. Man kjenner igjen elementer fra andre Volkswagen-modeller, og med tanke på Volkswagens historie, trenger man ikke bekymre seg for den reelle kvaliteten heller.

 

Du sitter godt i nye Touran - setene gir god sidestøtte, og både seter og rattet kan justeres i alle retninger.

imgSlapp motor

I vår første testbil satt det en 1,6 FSI-motor på 115 hestekrefter og 155 Nm i dreiemoment. På papiret så det greit ut, men i praksis virket motoren svak. Den var innkjørt, men det skjedde overraskende lite på lavt turtall, og man måtte gire mye for å utnytte motoren.

 

Dagen etter fikk vi imidlertid prøve bilen med 1,9 liters diesel, og da ble den en helt annen. Selv om dieselen bare har 100 hk, har den nesten 100 newtonmeter mer i dreiemoment - og det merkes godt. Dessuten var det lite støy fra oljebrenneren, og støynivået generelt var svært lavt.

Under 300 000 kroner

Dersom Touran blir priset riktig, tror jeg Volkswagen har en klassevinner. Prisene er ikke endelig fastsatt, men den billigste modellen på 102 hk vil trolig ligge på rundt 270 000 kroner, og 1,9 TDI og 1,6 FSI vil sannsynligvis havne rett under 300 000 kroner. 2,0 TDI og 2,0 FSI passerer begge 300 000 kroner. De to sistnevnte fikk vi ikke prøvekjørt.

 

Du kan lese mer om vår prøvekjøring av Volkswagen Touran i Vi Menn en av de nærmeste ukene.

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!