Langtest: Opel Vectra 1,8 GTS og Saab 9-3 2,0T

DESTINASJON DRESDEN

To biler med felles teknikk på tur. Begge er uhyre viktige for sine respektive merker. Har de det som skal til for å få sving på salget? Og hvor stor er egentlig forskjellen bilene imellom – er den stor nok til å forsvare prisdifferansen?

Sist oppdatert

imgKiel-ferga klapper til kai. Det er nesten som et startskudd: Nå ligger Tyskland og venter, et land hvor det er lov å kjøre fort. Gatene gjennom byen blir som en oppvarming av menneske og maskin før vi kan strekke ut på Autobahn.

 

Allerede den første etappen byr på fartsutfoldelse. Her er trafikken vanligvis ikke så tett, og selv om det stort sett er 120-sone, får vi børstet støvet av den øvre delen av speedometerskalaen. Vi er jo ikke bortskjemt med tresifrede tall på skiltene hjemme.

 

Etter kun noen få mil penser vi inn på A7, hovedåren på langs gjennom Tyskland. På denne tiden, tidlig på formiddagen, er også den behagelig befolket. Bare en liten kø foran Elbtunnel minner oss om hva tyske motorveier kan by på, for resten av turen går uten forhindringer. Og sør for Hamburg blir Tyskland trivelig. Tre spor i hver retning og fri fart gir muligheter for å gi det bilen makter.

 

img

OPEL VECTRA 1,8 GTS

Jeg starter i Opel Vectra GTS. Bilen er tiltalende allerede før jeg tar plass. GTS er nemlig stilig, betydelig stiligere enn sedanen, og i spesielt i denne fargen er vi her i redaksjonen enig om at Opel har truffet. (Bilene er selvsagt kjørt av hele testteamet, hovedsakelig i Norge. Denne turen var bare en avslutning av langtesten.)

Piffet opp

Interiøret er også passelig piffet opp i forhold til den vanlige Vectra. Alu-imitasjon i stedet for trelister og ikke minst sportsseter er viktige detaljer som gjør GTS mindre gubbete enn opphavet. At en kombicoupé også er mer praktisk enn en sedan, tar vi med oss som en kjærkommen bonus.

 

Betjeningen høster derimot litt blandet mottakelse. Materialene virker påkostet, og utseendet er upåklagelig, men enkelte detaljer trekker ned. Vi synes betjeningen av Opels info-system er litt for omstendelig når du må vri og trykke flere ganger for å styre luftfordelingen. Dessuten er de elektroniske spakene for vindusvisker og blinklys er for lite distinkte i trinnene. Da ser vi ingen fordel med elektronikken, den blir bare en plagsom gimmick.

 

I utgangspunktet er ikke en 1,8-liters motor med 120 hk i en stor bil all verden, spesielt ikke når bilen skal ha en sportslig snert. Opels maskin kommer likevel fra det med æren i behold. Til normal norsk kjøring holder den lenge, men også på europeiske motorveier henger den med.

 

Ut fra rasteplassen gir jeg på, og i tredje gir smetter jeg smidig inn i kolonnen av vogntog i høyre felt. Fjerde tar meg tidsnok opp til en marsjfart på 160 km/t, og i femte holder jeg greit følge med den lett pulserende trafikken i venstrefila.

 

Mer enn 160 holder vi ikke på grunn av dekkutrustningen. Norske vinterdekk stemplet med "Q" tåler ikke mer. Helt greit til norsk vinterføre, men til motorveikjøring er slike såler alt annet enn velegnet. Bilen sporer og svømmer ved en minste antydning til sidekrefter eller langsgående spor i asfalten.

img

SAAB 9-3 2,0T

Turbotrivsel

Saab'en lider kanskje hakket mer av dekkutrustningen. Ikke bare er den utstyrt med smalere og høyere gummi (205/60 R16 mot 225/50 R17), men også den kvikkere styreresponsen bidrar til at bilen faktisk kan kjennes ustabil. Vi merket de samme tendensene ved forsert svingkjøring i Norge, og ikke minst på bane i direkte sammenlikning med konkurrentene. I jakten på en svingglad bil har Saab satt opp understellet slik at det blir i overkant livlig, spesielt med Q-dekk.

 

Når jeg gir jernet ut fra neste rasteplass i 9-3, er et solid grep om rattet med begge hender påkrevd. Den kraftige turbomotoren på 175 hk river og sliter i de stakkars svampene av noen dekk. Ved hurtige filskift merker man dessuten at hekken gjerne vil steppe ut et hakk eller to dersom du hadde brukket rattet litt bråere.

 

Men vi gjør ikke det, vi kjører mykt og behersket, og lengter etter sommer, sol og stabile lavprofildekk. Det vet vi hadde vært en annen verden.

 

img

Nye 9-3 liker å bli kjørt, spesielt når det svinger. Med

sportsunderstellet i Vector-pakken lider dessverre

fjæringskontrollen litt. Innvendig er Saab-særpreget

beholdt. Lik det, eller la vær. Vi er litt skeptiske.

Med 9-3 på Autobahn hadde det ganske sikkert også vært en trivelig verden. Motoren er nemlig en perle. Turbo er tingen, det viser Saab nok en gang. Du kan riktignok merke en antydning til manglende turbotrykk helt i bunnen av turtallsregisteret, for eksempel ved igangsetting, men så snart du er i fart, er draget en drøm. Smidig og støysvakt suges du av gårde så du knapt skulle tro det bare var fire sylindre som gjorde jobben. Å stoppe på 160 km/t føles som å gå hjem før festen har begynt.

 

Ved direkte overgang fra Vectra til 9-3 er forskjellen stor, så stor at vi ikke hadde gjettet at bilene faktisk er svært like under skallet. Vectra og 9-3 bygges nemlig på samme plattform, der grunnstrukturen og hjulopphenget i utgangspunktet er det samme.

 

img

I GTS er Vectra stram og kontant, men likevel ikke

fullt så livlig som Saab 9-3 når svingene kommer

tett. Formene innvendig er kanskje ikke sprelske,

men kvalitetsfølelsen er fin, og alu-listene gir et løft

i forhold til treimitasjon.

Men utgangspunkt er én ting, den opplevde virkeligheten en annen. Saab og Opel har virkelig lyktes med å bygge forskjellige biler på den felles basisen. Utseendet er helt forskjellig, både utvendig og innvendig, og også på veien har de hver sin personlighet.

Finsliping

Du har en annen følelse av finslipt forfining i 9-3, for eksempel er girskiftet mer presist. Det skulle kanskje også bare mangle, siden Saab'en i denne versjonen koster over 100 000 kroner mer enn Vectra GTS 1,8. Selv med den svakere 150-hesteren blir ikke 9-3 noen konkurrent til Vectra, siden prisforskjellen fortsatt ligger rundt 50 tusenlapper.

 

I tillegg til den høyst merkbare forskjellen i motorkultur og ytelser er støynivået ved direkte overgang en annen verden. Forskjellen er riktignok mer merkbar i tempo som strengt tatt ikke er relevant for norsk kjøring, for det er motorlyden på høye turtall som plager i Vectra. I 160 km/t snurrer 1,8-literen nesten 1000 o/min over turbomotoren i 9-3. Det merkes. Den betydelig svakere Opel'en brukte også mest bensin på motorveisetappene.

 

img9-3 er også smidigere over ujevnhetene enn Vectra GTS. Når vi kommer over i det tidligere Øst-Tyskland, vitner fortsatt veistandarden om tidligere tider. Da settes Vectra-karosseriet i kraftigere bevegelser enn Saab'en, ganske enkelt fordi fjæring og demping er satt strammere. Også over de mindre ujevnhetene har Saab et overtak, men her spiller også dekkvalget inn. Men hjulopphenget lager mer lyd når det jobber i Vectra, en forskjell som nok vil bestå også med lik dekkutrustning.

 

Gjennom hakkete bygater i Dresden lager imidlertid også 9-3 for mye lyder etter vår smak. Det er et stykke igjen til stumme tyskere. De klarer i større grad å kombinere sportslig fasthet med følsomme hjulbevegelser.

Tøff kamp

Nettopp kampen med tyskerne blir tøff for 9-3. Da spiller følelsen av forfining, den såkalte opplevde kvaliteten, en avgjørende rolle. Denne formen for kvalitet oppleves sterkest innvendig, og interiøret i 9-3 høster dessverre en litt for blandet mottakelse.

 

Utseendet er typisk Saab, og ikke alle er begeistret for det. Den grå veggen som troner mot en gir ikke den samme følelsen av luksus og forfining som du får for eksempel i en Audi A4. Heller ikke den grønne instrumentbelysningen faller i smak hos oss.

 

Men materialvalget er det egentlig ikke mye å utsette på. Knappene er av den myke, litt gummiaktige typen, og ikke minst er betjeningen oversiktlig og god. Plasseringen av informasjonsdisplayet helt øverst på dashbordet er eksemplarisk. Selve betjeningen er også en gjennomgående styrke hos Saab, bortsett fra kjørecomputeren. Etter vår mening er det bedre å styre informasjonsdisplayet fra ratt eller rattspak, ikke med et dreiehjul på dashbordet som hos Saab.

 

Det er ikke enkelt å gå i direkte klinsj med perfeksjonerte tyskere. For at lille Saab skal kunne lokke kunder fra Audi, BMW og Mercedes, må de ha noe ekstra, noe spennende, ja nesten noe oppsiktsvekkende å by på. Det har ikke nye 9-3. Den er en fin bil med nydelig motor, men vi er redd det ikke holder.

 

Vel fremme i Dresden er vi ikke i tvil om at vi helst vil kjøre 9-3 hjem. Forskjellen i bilopplevelse og ytelser er stor. Men 50 000 kroner opp til 150-hesteren, eller over 100 000 i vårt konkrete tilfelle, er mye penger. Så mye penger at Vectra 1,8 GTS ville være vårt valg når vi må betale selv og skal kjøre i Norge.

 

VI MENN MENER

I GTS-versjon er nye Vectra en vinner. Stilig utseende og stramt understell kombineres med praktiske egenskaper som holder for de fleste. Bare så synd at ingen synes å legge merke til det. Image er stikkordet. Det er grunnen til at nye Vectra sliter, ikke sviktende egenskaper.

 

9-3 er fra ett til tre hakk opp i finsliping og ytelser i forhold til Vectra. Men det koster også, og når konkurrentene heter Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, har ikke 9-3 det som skal til for å lokke fram vår entusiasme. Og ikke tilstrekkelig mange andres heller, for 9-3 slår ikke så godt an som Saab trenger.

OPEL VECTRA 1,8 GTS SPORT - SAAB 9-3 VECTOR 2,0T

Pris: 288 000 - 399 500

Karosseri: Kombicoupé - Sedan

Antall dører: 5 - 4

Ant. sittepl.: 5 - 5

Drivst./tankvol.: Bensin/61 - Bensin/62

Antall sylindre: 4 - 4

Sylindervolum: 1796 - 1998

Kw/hk: 90/122 - 129/175

Nm/RPM: 167/3800 - 265/2500

Antall gir: 5 - 5

Girtype: Man. - Man.

Forbruk 90/by: 0,59/1,08 - 0,66/1,18

Forbr EU (blandet kj.): 0,77 - 0,85

Egenvekt: 1315 - 1445

Tot.vekt: 1885 - 1980

Maks. hengervekt: 1500 - 1600

Bag.rom op/ned bs: 530/1050 - 425/-

Lengd./br./høyde: 460/204/146 - 464/176/147

Akselavstand: 270 - 268

Sporvidde F/B: 154/153 - 152/151

Svingdiameter: 11,4 -

Drivende hjul: Foran - Foran

Bremser F/B: Skive/Skive - Skive/Skive

Dekkdimensjoner: 215/55R16 - 215/60R15

Akseler. 0-100: 11,2 - 8,5

Maks. hastighet: 205 - 225

Utstyr

Metallic: 4200 - 5900

Lakk. støtf.: S - N

Lakk. Speil: S - N

Ant. 3 pkt.belte: 5 - 5

Ant. koll.pute: 6 - 6

ABS-bremser: S - S

Antispinn: S - S

Servostyring: S - S

Startsperre: S - S

Sentrallås: S - S

Alarm: N - N

El. Soltak: 7000 - 12 100

Man. Soltak: N - N

Klimaanlegg: S - S

Pollenfilter: S - S

El. vindu F/B: S/N - S/S

El. just.speil: S - S

Speilvarme: S - S

Lyktespylere: S - S

Just. Hovedlys: S - S

Tåkelys: S - S

Setevarme venstre: S - S

Setevarme høyre: S - S

Baksete nedf./delt: 530/1050 - 425/0

Høydejust. Forsete: S - S

Korsryggstøtte: S - S

Ant. hodestøtter: 5 - 5

Just. ratt høyde/lengde: S/S - S/S

Tankåpner inne: N - S

Bag.lokkåpner inne: S - S

Alu.felger: N - S

Hastighetskontroll: N - S

Testdata Opel Vectra 1,8 GTS - Saab 9-3 2,0T 175 hk

Kilometerstand: 4100 - 10 500

70-80 km/t 3. gir: 1,9 - 1,4

70-100 km/t 3. gir: 6,0 - 4,3

70-120 km/t 3. gir: 10,5 - 7,4

70-80 km/t 5. gir: 4,0 - 3,2

70-100 km/t 5. gir: 12,2 - 9,3

70-120 km/t 5. gir: 21,0 - 15,6

50-100 km/t 4. gir: 13,6 - 10,0

Støy 50 km/t 4. gir: 63 - 58,5

Støy 100 km/t 5. gir: 70 - 67,5

Støy 6000 o/min 2. gir: 77 - 72,5

Misvisning 50 km/t: 47 - 49

Misvisning 100 km/t: 95 - 97

 

Denne saken ble første gang publisert 21/02 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også