img

Verken 1,4 bensin eller 1,5 dCi har fått

antispinn eller elektronisk stabilitets-

program. Da er det godt Renault Mégane

får full pott i kollisjonstesten EuroNCAP.

I vår sammenlikningstest med tre mellomklassebiler i Vi Menn Bil nr. 8-02 ga vi Mégane minuspoeng fordi form hadde gått på bekostning av funksjon i noen tilfeller. Plusspoeng fikk den fordi den er stillegående og komfortabel.

 

Her skal vi gi Mégane nok et plusspoeng, denne gang for økt valgfrihet. Den forrige modellen hadde nemlig bare bensinmotorer på programmet i Norge (den fantes med diesel i Europa), men til den nye finnes to dieselmaskiner å velge i også her til lands. Av dem er 1,5-literen på 80 hk prismessig et alternativ til Méganes to minste bensinmotorer.

 

Fortsatt skal det imidlertid helst være bensin på tanken for norske nybilkjøpere, selv om diesel er like populært i store deler av Europa. Særlig på små og mellomstore biler har nordmenn skydd dieselversjonene, med et lite unntak for VW Golf.

 

Derfor er spørsmålet om Renaults lille diesel er god nok til å endre nordmenns vaner. For å finne svaret kjørte vi den mot bensinmotoren på 1,4 liter. Det ble et oppgjør mellom to svært forskjellig karakterer.

På leting etter snert

Bensinmotoren har hele 98 hk, men et pent antall hester gjør den ikke nødvendigvis til noen racer - i alle fall ikke på lavt turtall, der den er temmelig slapp. Her er det omdreininger som gjelder, helst svært mange av dem hvis du har det litt travelt. Dersom du fra før av er vant til å kjøre en 1,6-liter, må du ofte legge girspaken et hakk lavere enn du normalt ville gjort.

 

imgNoen synes dette er stressende, andre mener det er morsomt å gire og gasse. Du oppdager dessuten at motoren har en fin snert når den snurrer som mest. (Kong Vinter satte dessverre en stopper for våre testmålinger av bensinmotoren, så her må vi ty til hvordan motoren føles, ikke rene tall og fakta.)

 

Med minidieselen, som kanskje er den fineste av de små oljebrennerne på markedet, kan du i mye større grad la girspaken være i fred. Du skal nemlig ikke la deg lure av fattige 80 hk - derimot skal du se på dreiemomentet. Det er på 185 Nm, eller på nivå med mange bensindrevne tolitersmotorer.

 

Derfor får du fin respons på gassen i vanlige hastigheter, også på høye gir. 1,4-literen blir parkert, og faktisk går den raskere fra 50 til 100 km/t i fjerdegir og fra 70 til 100 km/t i femtegir enn den bensindrevne 1,6-literen som vi tidligere har målt. Motoren holder også pesen til noe over 4000 o/min - ingen selvfølgelighet når det gjelder diesel.

 

I rushtidstempo er den derimot ikke i sitt ess. Uansett hvor forsiktig du er med gassen, hopper og stopper den seg fremover i en førstegirskø.

Et spørsmål om pris

Selv om dieselen slår bensinmotoren i ytelser under normal kjøring, står fordomsfulle motargumenter fortsatt i kø. For dieselmotorer bråker, de gjør bilene dyre, og dessuten tar det vel en evighet før det blir varmt i kupeen?

 

imgFordommer har godt av en nesestyver, og 1,5-literen slår hardt. For her støyer det slett ikke mer enn i bensinutgaven, en litt grov knurring er alt du legger merke til på lav fart. På landeveien er den behagelig stillegående.

 

De fordomsfulle kan derimot si "hva sa jeg" når det gjelder dieselens evne til å varme opp kupeen. Det er likevel verdt å merke seg at heller ikke den bensindrevne broderbilen blir spesielt raskt varm.

 

Nå tror du kanskje at vårt klare råd er å droppe bensin og hoppe over til diesel. Men særlig én ting taler imot: Dieselmotor er fortsatt dyrt, hele 22 000 kroner dyrere enn den bensindrevne 1,4-literen. Du skal kjøre svært langt før du sparer inn dette på lavere drivstoffutgifter.

 

Faktisk er den også 4000 kroner dyrere enn 1,6-literen med 115 hk, en motor som er friskere i frasparket i de fleste sammenhenger. Derfor blir vi forbauset dersom nordmenn plutselig blir et diesel-folk.

 

Renault Mégane 1,5 dCi - Renault Mégane 1,4 16v

Motor: 1461 ccm, common rail, 4 syl. - 1390 ccm, 16v, 4 syl.

Ytelse: 80 hk, 4000 o/min - 98 hk, 6000 o/min

Dreiemoment: 185 Nm, 2000 o/min - 127 Nm, 3750 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15 - 195/65 R15

Egenvekt: 1175 - 1145

Bagasjerom: 330/420/1190 - 330/420/1190

Forbruk EU-mix: 0,46 l/mil - 0,67 l/mil

0-100 km/t (fabrikk): 14,3 sek - 12,5 sek

Toppfart: 170 - 183

Pris, femdørs: 215 000 - 193 000

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!