imgKanskje kan det hjelpe Citroën til å selge enda flere biler i Norge. Franske biler selger for tiden godt, og Citroën var i fjor Norges 10. mest solgte personbilmerke. Men de har fortsatt et stykke opp til PSA-bror Peugeot, som endte på tredjeplass bak Toyota og Volkswagen.

 

Picasso kom på markedet i 2000, med bensinvarianter på 1,6 og 1,8 liter samt en 2,0-liters diesel. Den nye bensinmotoren på 2,0 liter og 137 hestekrefter er derfor et friskt pust i en bil som bortsett fra utseendet er heller traust. Først og fremst kommer dreiemomentet på 190 Nm godt med. Helt fra 2500 o/min yter motoren 90 prosent av det maksimale dreiemomentet (som nås ved 4100 o/min).

 

Vi fikk prøve det i praksis på franske veier, og med tanke på norske fartsgrenser har bilen nok hestekrefter. Bilen er behagelig på god vei, og den har nå forbikjøringsegenskaper i massevis. På mer svingete vei avslører både bil og motor sine svakheter, men en litt høybygd mini-MPV som Picasso vil man ikke kjøre særlig sportslig med uansett. Førsteinntrykket er dessuten at motoren er stillegående, men en del vind- og hjulstøy overdøver motoren i høye hastigheter.

imgAuto-aktiv girkasse

Med toliteren får du med en såkalt auto-aktiv girkasse, som er en automatkasse med en sekvensiell funksjon. Automatkassa har ti forskjellige utvekslingsprogrammer som tilpasser seg førerens kjørestil, valgte programmer, eksterne faktorer som veidekke og hastighet samt interne faktorer som blant annet oljetrykk og motortemperatur.

 

Det er vanskelig å merke dette mens man kjører, og personlig oppfattet jeg girkassen som litt masete. På kupert vei kunne man imidlertid til en viss grad merke at girkassa "tenkte" for deg og hjalp deg videre på veien.

 

Den sekvensielle funksjonen skiller seg lite fra de fleste konkurrenters varianter. Den girer raskt ned, men bruker lengre tid når man skal gire opp. Til min store fortvilelse må man dra spaken mot seg når man skal gire ned, og ikke motsatt.

 

En slik girkasse kan på ingen måte erstatte en manuell kasse, og det hjelper ikke akkurat på at den bare har fire trinn. På vår testbil var heller ikke displayet på dashbordet helt med på notene. Hvis man giret ned i høy hastighet, kunne displayet vise "1", mens den i realiteten gikk i tredjegir. Og å kjøre en bil i 2003 uten turteller, er noe spesielt.

 

Da er det mer positivt å registrere at ESP er standard på denne Picasso-modellen, og at EBA'en (Emergency Braking Assist) er koblet til varsellysene slik at det skal bli lettere å oppdage en bråstopp for dem som kommer bak. Picasso med ny motor og girkasse får du fra 299 900 kroner.

 

Citroën Xsara Picasso 2,0 Automat

I Norge: Nå

Motoralternativer og priser:

1,6 95 hk: 221 500 kroner

1,8 117 hk: 256 600 kroner

2,0 HDi 90 hk: 268 900 kroner

2,0 137 hk: 299 900 kroner

Førsteinntrykk: Endelig har Picasso fått nok krefter

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!