img

NISSEN: Hvis noen for tre-fire år siden hadde hevdet at en

600-kubikker skulle være kjapp opp til 250 km/t, hadde jeg

spurt om de trodde på julenissen. Etter møtet med CBR

begynner jeg å tro på nissen, jeg også...

Honda hadde valgt den berømte Estoril-banen, like utenfor Lisboa, som åsted for testpremieren på CBR 600. En krevende bane som gir enhver R-sykkel noe å bryne seg på. Svingene krever så vel kjappe styreegenskaper som god stabilitet. En spesiell venstre/høyre-sjikane, opp en bratt bakke, stiller også store krav til motoreffekten. Kommer man ikke fort nok gjennom, må man jobbe hardt for å bygge opp farten igjen.

Sterk motor

Sist vi slipte knepucker på Estoril-banen, skjedde det i sadelen på forrige utgave av CBR 900RR Fireblade. Selv med Firebladens effekt, fordret den riktig gir for å komme noenlunde "oppegående" ut av sjikanen. Selvsagt er det feil å påstå at 600RR har mer å gi, tross alt er det jo en 600-kubikker, men vi slet ikke nevneverdig med å holde farten oppe gjennom sjikanen. At maskinens lave vekt og lekne egenskaper bidro til at vi gikk hardere inn og torde å holde litt høyere fart mens vi kastet den fra venstre mot høyre, får så være. Den imponerende motoren skal ha mesteparten av æren.

 

img

TRENDY OG TØFT: Eksospotte i hekken er både

trendy og tøft. Honda hevder sågar at plasseringen

har positiv innvirkning på aerodynamikken.

Det er skjedd noe med 600-kubikkene i år. De er blitt sterke. Veldig sterke! Vi merket det på Yamaha R6. Og vi merker det minst like godt på CBR. Tomt mellomregister, med påfølgende effektdetonasjon ved 9000-10 000 omdreininger, er en saga blott. Nå er det power, helt fra kjeller'n.

 

I 600-terminologi vil det si 5000-6000 omdreininger, men da har turtellernåla bare tilbakelagt 1/3 av skalaen på sin vei mot rødfeltet. Kreftene som motoren effektuerer når den kommer inn i trivselsområdet, er imponerende. Hadde jeg kjørt den med bind for øynene, uten å vite hva jeg befant meg på, hadde jeg glatt tippet "750". Vi har selvsagt ikke for vane å kjøre i blinde, men CBR 600RR kan hamle opp med mang en 750 når det gjelder effekt.

Rossi-følelsen

CBR 600RR er altså en ultralett supersportsmaskin med masse power, konstruert etter de samme prinsipper som Rossis GP-vinner. Det merkes - ikke minst på ergonomien. Man må bare avfinne seg med at det er "rumpa opp og hue ned" . Veldig langt ned, skal man komme unna fartsvinden.

 

Lavt plassert styre og enda lavere kåpeglass gir klar beskjed om at Honda har tenkt bane. Under slike forhold sitter - eller rettere sagt, ligger man da også perfekt. Hvordan leiet vil føles etter mange mil i norsk pingletempo, tør vi derimot ikke å ha noen mening om, så lenge vi ikke har prøvd.

 

imgPå Estoril var CBR i sitt rette element. Da vi jaget den endeløse høyresvingen før rettstrekka mens kneet ble presset inn mot kåpesiden, var maskinen dønn stabil. Da jeg så utgangen, åpnet gassen og opplevde at bakhjulet begynte å drifte, blottet jeg hele tanngarden i skrekkblandet fryd. Og da jeg etter å ha puttet på gir etter gir med turtellernåla i rødfeltet, opplevde at speedometeret viste 250 km/t, satt Rossi-følelsen!

 

Jeg kommer aldri til å vinne racerløp på en CBR 600RR. Til det er ikke kjøreferdighetene på nivå med Rossi og de andre racinggutta. Men for kapable førere, med laurbær i blikket, er CBR 600RR antakelig det beste våpenet de kan velge - akkurat nå!

 

Honda CBR 600RR

Motor: Firesylindret vannavkjølt rekkemotor

Slagvolum: 599 ccm

Effekt: 116 hk/13 000 omdr.

Dreiemoment: 64 Nm/11 000 omdr.

Kraftoverføring: 6. gir/kjede

Bremser f./b.: Dobl. skiver Ø 310 mm/Skive Ø 220 mm

Dekk f./b.: 120:70ZR17/180:55ZR17

Tørrvekt: 169 kg

Setehøyde: 820 mm

Tankvolum: 18 liter

Aks. 70-130 km/t. (5. gir): 6,2 sek

Toppfart ca.: 265 km/t

Turtall, 100 km/t: 5100 omdreininger

Pris: Kr 139 900,-

Importør: AS Kellox, Ski

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!