img

Den nye basisversjonen CLK 200 K er ca. 90 000 billigere

enn CLK 240, vel så kjapp i norske hastigheter og like

lekker.

Det skyldes mange faktorer, men den aller viktigste er utvilsomt utseendet. Enten det er redaksjonsmedlemmer som ser ut som lillebroren til Eminem, eller vi med gråstenk i håret og gull i tenna, er dommen unison: CLK er noe av det mest elegante på fire hjul, og en bil som i alle fall ser 200 000-300 000 kroner dyrere ut enn det den i virkeligheten er.

 

Da CLK kom våren 2002, var vi ikke sene om skru oss inn bak rattet på en CLK 240 med 2,6-liters V6-motor. Allerede da var det klart at 240-versjonen ville ha en kort levetid som "grunnmodell" og selv om V6-motor er gromt i en komfortcoupé som CLK, var vi temmelig sikre på at den nye kompressormotoren ville gjøre susen også i CLK.

img

Innvendig dominerer behersket luksus. Og har du litt

til overs, finnes det alltid litt snadder å bruke penger

på i utstyrslistene.

Raskere enn du tror

Hvis du hadde sluppet en intetanende person bak rattet på CLK 200 K, latt vedkommende kjøre en time og etterpå hevdet at det var en 1,8-liter som gjorde jobben, ville du bli møtt med alt fra ville protester til måpende undring.

 

I CLK er det den mellomste versjonen av den nye kompressormotoren som gjør jobben. Med 163 hk (de to andre motorversjonene har 143 og 192 hk) i kombinasjon med en velavstemt femtrinns automat, har du et fraspark i norske hastigheter som få andre biler matcher. 70-100 km/t med kickdown er unnagjort på 3,7 sekunder, og dermed stiller den store bilen med den "lille" motoren i samme kategori som eksempelvis Subaru Impreza WRX, Honda Civic R, Alfa Romeo GTA og BMW 330d. Imponerende, rett og slett.

 

img

En 1,8-liter kan i utgangspunktet

virke beskjeden til en bil på 1540

kilo egenvekt. Men det kommer

helt an på hva slags 1,8-liter...

Enda mer fornøyd kan man være til hverdags, for takket være kompressorens evne til å levere et jevnt og kraftig skyv over et bredt register, gir motoren et bra fraspark allerede fra lave turtall. Dermed slipper du hyppige kickdown med automatgir, eller visping med girspak med manuell kasse.

Den perfekte bil?

Også innvendig har Mercedes klart å gi CLK en visuell atmosfære som setter deg i godlune. Du glemmer fort at bilen bygger på samme tekniske basis som C-klasse, og nyter den voksne kjørefølelsen som oppstår når kombinasjon av veifølelse, veigrep og komfort er på sitt beste.

 

Selv på vinterføre peker CLK nese av gamle Mercedes-fordommer, godt hjulpet av antispinn og ESP, men også av at den lille motoren ikke gjør bilen altfor fremtung.

 

Riktignok er ikke lydkulissen like vakker som med en V6 (eller V8, for den saks skyld), men direkte påtrengende blir firer-summingen aldri. Dessuten er bilen svært godt støydempet. Så godt, at et lite vindsus fra skjøten mellom de rammeløse for- og bakvinduene er det eneste som forstyrrer harmonien. Den lyden var ikke fremtredende på den CLK 240 vi kjørte i fjor, så om det er en typefeil eller en justeringssak på nettopp denne CLK'en, kan vi ikke si sikkert.

 

Er dermed en CLK 200 K "den perfekte bil"? Neppe for dem som trenger en toetasjes London-buss for å tilfredsstille plassbehovet, eller for dem som søker adrenalinkick i hver sving. Men for en som ønsker en bil som kombinerer det stilige, det sportslige og det behagelige på en uovertruffen måte, uten at prislappen passerer halvmillionen? Ja.

 

MERCEDES CLK 200 K

Motor: R4, 1796 ccm

Ytelse: 163 hk

Dreiemoment: 240 Nm - 3000 o/min

Dekkdimensjon: 225/50 R16

Egenvekt: 1540 kg

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk EU-mix: 0,86 l/mil

0-100 km/t: 9,3 sek (fabrikk)

Toppfart: 230 km/t

Pris: 456 600

 

 

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!