img

BRUK HUE: Selvsagt er det moro å vise fram sine motor-

sykkelkunster, men alt med måte. Ikke alle har sansen.

Dessuten kan du forlenge levetiden betydelig om du

bruker hue.

Selv om enkelte motorsykkelmodeller er mer slitesterke enn andre, har føreren det avgjørende ordet når det er snakk om levetid. At for eksempel customsykler har rykte på seg for å holde vesentlig lenger enn utpregede sportsmaskiner, har sin årsak i at de som oftest kjøres mer forsiktig. Hadde de blitt utsatt for noenlunde lik bruk, ville etter all sannsynlighet sportsmaskinen holdt lengst.

 

Det er altså i stor grad du som bestemmer hvor lenge motoren skal holde. Er du varsom med gassen og nøye med vedlikeholdet, kan du kjøre flere hundre tusen kilometer uten reparasjoner. Likevel er det ikke uvanlig at motorsykkelmotorer må renoveres før de har gått 100 000 km. Men da vil altså vi hevde at det er eieren som har skylda - ikke teknikken. Selv om det hevdes at MC-motorer er beregnet på tøff bruk og kan kjøres deretter - dess tøffere bruken er, jo raskere er slitasjen. Og slitasjen er det du som styrer.

 

Selv om du utøver en landeveisaktivitet som om det var det reneste GP-løpet, behøver imidlertid ikke det bety at du utsetter motoren for ekstrem slitasje. Du kan for eksempel sørge for at den er gjennomvarm før du jager den på turtall. Med tanke på mekaniske toleranser og ikke minst smøring er motorens bevegelige deler dimensjonert for å opereres i driftstemperatur. Utenfor dette området er både slitasje og belastning større, og da må den kjøres penest mulig inntil alle bevegelige deler har korrekte toleranser.

 

En myk og følsom kjørestil reduserer også slitasjen. Myk kjørestil er faktisk ikke ensbetydende med å kjøre som ei "pingle". Det kan selv roadracingførerne skrive under på.

Bremser du mye?

Det kan være smart å vurdere egen kjørestil med selvkritisk blikk. Sliter du ut et sett bremseklosser på 8000-1 0 000 km, kjører du ikke spesielt mykt. Antakelig kan det være en indikator på at du er dårlig til å planlegge kjøringa og "buser" inn i situasjoner.

 

Hvis kjedet må justeres for hver 100. mil, er det et tegn på at du bruker gassen hardt på lave gir. Mulig at det er en bevisst kjørestil, men du kommer ikke særlig fortere fram. Og all den stund enhver idiot er i stand til å vri et gasshåndtak, imponerer du ikke omgivelsene med den slags atferd - snarere tvert imot...

 

Når vi tar opp dette, er ikke det for å moralisere. Men med litt omtanke kan du øke levetiden på sykkelen og sågar forhindre irritasjon i nærmiljøet - uten at det på noen måte går ut over kjøregleden. Tenk over det.

 

RELATERTE SAKER:

- Ta'n ut

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!