imgVi gjorde på et tidlig stadium av 307s eksistens en test motorene imellom. Konklusjonen ble at 1,6-literen kanskje er deres beste tilbud, med tanke på pris og ytelse. Så god fant vi den i forhold til 2-literen, at vi ser liten grunn til å legge de ekstra tusenlappene på bordet for kun å få en liten skvett ekstra i ytelse. Denne gang kjører vi den som SW, og lar 1,6-literen måle seg med det minste dieselalternativet.

 

SW virker umiddelbart som en større bil. En av grunnene er at akselavstanden er økt med nesten 10 cm. I tillegg stemmer proporsjonene enda bedre, for den storbilfølelsen man får foran i en ordinær 307, forsvinner ikke i SW, når man snur seg og ser bakover i bilen.

imgBarneseter

Det er selvfølgelig ikke bare akselavstanden som er økt. Bilen er blitt over 20 cm lengre. Dermed er det blitt svært god plass, og Peugeot har latt seg friste til å gi bilen en tredje seterad. Setene for plass 6 og 7 er riktignok ekstrautstyr, men det er klargjort med fester i alle bilene. De bakerste setene er greie å ha som nødseter til barn, men kun det. Voksne kan knapt sitte der.

 

De tre setene man har som standard på andre rad kan således konfigureres etter ønske. En interessant setting er å fjerne midterste baksete, for så å flytte begge de gjenstående litt innover. Da får de med to barn garantert to glade barn. Skal du frakte lengre gjenstander, har du muligheten til å sette setene på rekke, for dermed å få full lastelengde i halve bilen.

 

img307 SW er ikke utstyrt med takluke, men har til gjengjeld et uvanlig stort glasstak - det strekker seg helt fra frontruta og bakover til over baksetet. Bortsett fra mangel av vind i luggen, gir det rene kabrioletfølelsen. Et trekk kan dras for, slik at sommervarmen/vinterkulda kan holdes ute.

Komfortabel diesel

1,6-literen blir ikke tungpustet, selv med den ekstra vekten i SW. Akselerasjonstallene er pene, og bilen oppleves som kvikk nok i vanlig trafikk. Dieselen er bare marginalt raskere i akselerasjonsmålingene. Så er det heller ikke spurtegenskapene som er dieselens styrke, men snarere det behagelige dreiemomentet.

 

Med HDI-motoren slipper du å gire så mye, og i tillegg går dieselsnurra mykt og pent, så alt i alt er dieselen komfortalternativet. Forbruket er også behagelig lavt.

 

Spørsmålet er bare hvor mye det er verdt. Med et pristillegg på nesten 30 000 kroner skal du kjøre veldig langt før diesel begynner å lønne seg. Det er nok snarere snakk om hvor mye du skal koste på deg som komforttillegg. Vi hadde valgt bensin, og heller giret litt ekstra.

 

SW-varianten av 307 gjør en god bil enda bedre. Bare Peugeot klarer å levere litt bedre detaljkvalitet, blir den et tiltalende familiealternativ. På "vår" SW røk festeanordningen da vi skulle justere høyden på rattet, med det resultat at man kunne løfte rattet både opp og ned og ut og inn under kjøring. Det gjør håndteringen litt i overkant spennende

 

307 SW 1,6

Motor: R4 - 1587 ccm - 16V

Ytelse: 110 hk - 5800 o/min

Dreiemoment: 147 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1176 kg

Bagasjerom: 935 liter (helt til taket)

Forbruk EU-mix: 0,72 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 10,3 sek

50-100 km/t, 4.gir: 15,9 sek

70-100 km/t, 3.gir: 6,1 sek

70-100 km/t, 5.gir: 12,3 sek

Toppfart: 190 km/t

Pris: 240 400

+ Går godt nok

- Mangler litt kraft i bunnen

= Fin familiefølelse

307 SW 90hk HDI

Motor: R4 - 1997 ccm - 16V, diesel

Ytelse: 90 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 205 Nm - 1900 o/min

Dekkdimensjon: 195/65 R15

Egenvekt: 1390 kg

Bagasjerom: 935 liter (helt til taket)

Forbruk EU-mix: 0,54 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 14,9 sek

50-100 km/t, 4.gir: 12,2 sek

70-100 km/t, 3.gir: 5,8 sek

70-100 km/t, 5.gir: 10,1 sek

Toppfart: 190 km/t

Pris: 267 700

+ Komfortdiesel

- Ingen kruttønne, og den koster mye

= Dessverre for dyr

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!