Minitest: Seat Leon 4 Top Sport
JO GLATTERE, JO BEDRE
Vi har alltid likt Seat Leon. Det er en sportslig mellomklassebil med et litt butt, småseriøst utseende. Når du får puttet på en 180 hk turbomotor, begynner virkelig fartsressursene å matche det muskuløse ytre.
Top Sport 4-utgaven av Leon er en underholdende og kjapp bil. |
Bilen leveres enten med to- eller firehjulsdrift. Vi kjørte den firehjulsdrevne og ble begunstiget med et heidundrande vinterføre i hele testperioden. For det er når veien er glatt og andre biler kryper inn i garasjen med motorvarmeren på, at du virkelig får valuta for de 35 000 ekstra kronene du betaler for Leon 4.
Bilen har en Haldexkobling som styrer drivkrefter til bakhjulene når forhjulene melder fra om sviktende grep via styringselektronikken. I utgangspunktet er dette en løsning vi ikke er spesielt glad i, da det ofte betyr en bil som ikke er helt konsekvent i sin oppførsel. Hvorfor? Fordi graden av firehjulstrekk er variabel - ikke konstant.
God Haldex
Men når utførelsen er så bra som i Leon 4, skal vi gladelig klappe igjen. Haldex'en reagerer såpass hurtig at man ved bevisst kjøring får en bil som oppfører seg firehjulsdrevent. Til husbruk kjører og oppfører bilen seg forhjulsdrevent, men hvis du i inngang til svingene bruker litt gass for å vekke bakhjulene til liv, opplever du en bil som drifter kontrollert og ikke bare lar seg styre med rattet - gassen er også med på leken.
I tillegg er Top Sport utstyrt med ESP og antispinn, slik at lekenheten aldri tar overhånd. Blir hjulslippet for heftig og driftvinkelen for stor, kommer Storebror inn med en elektronisk smekk på gassfoten. Storebror kan slås av, men de fleste vil nok sette pris på dette sikkerhetsnettet under vanlig kjøring.
For øvrig er Leon 4 Top Sport slik vi har lært å kjenne denne modellen: ordentlig akselerasjontrøkk med sekstrinns girkasse, bra finish og relativt praktisk. 4WD'en og det mer avanserte uavhengige bakhjulsopphenget stjeler noe bagasjeplass. Top Sport-modellene kan også leveres med 150 hk 1,9l TDI-motor.
Seat Leon 180 4 Top Sport Motor: 1870 ccm, turbo, R4 Ytelse: 180 hk - 5500 o/min Dreiemoment: 235 Nm - 1950-5000 o/min Dekkdimensjon: 225/45 R17 Egenvekt: 1450 kg Bagasjerom: 270 liter Forbruk EU-mix: 0,94 l/mil 0-100 km/t: 7,8 sek Toppfart: 224 km/t Pris: 345 000,- |
Denne saken ble første gang publisert 30/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.