img

Top Sport 4-utgaven av Leon er en underholdende og

kjapp bil.

Den nye Top Sport-varianten inneholder en rikholdig og sportslig utstyrspakke. Med blant annet 17-toms felger, sportsunderstell og sportsinteriør gjenvinner den middelaldrende Leon-modellen mye av sin ungdoms kraft.

 

Bilen leveres enten med to- eller firehjulsdrift. Vi kjørte den firehjulsdrevne og ble begunstiget med et heidundrande vinterføre i hele testperioden. For det er når veien er glatt og andre biler kryper inn i garasjen med motorvarmeren på, at du virkelig får valuta for de 35 000 ekstra kronene du betaler for Leon 4.

 

Bilen har en Haldexkobling som styrer drivkrefter til bakhjulene når forhjulene melder fra om sviktende grep via styringselektronikken. I utgangspunktet er dette en løsning vi ikke er spesielt glad i, da det ofte betyr en bil som ikke er helt konsekvent i sin oppførsel. Hvorfor? Fordi graden av firehjulstrekk er variabel - ikke konstant.

God Haldex

Men når utførelsen er så bra som i Leon 4, skal vi gladelig klappe igjen. Haldex'en reagerer såpass hurtig at man ved bevisst kjøring får en bil som oppfører seg firehjulsdrevent. Til husbruk kjører og oppfører bilen seg forhjulsdrevent, men hvis du i inngang til svingene bruker litt gass for å vekke bakhjulene til liv, opplever du en bil som drifter kontrollert og ikke bare lar seg styre med rattet - gassen er også med på leken.

 

I tillegg er Top Sport utstyrt med ESP og antispinn, slik at lekenheten aldri tar overhånd. Blir hjulslippet for heftig og driftvinkelen for stor, kommer Storebror inn med en elektronisk smekk på gassfoten. Storebror kan slås av, men de fleste vil nok sette pris på dette sikkerhetsnettet under vanlig kjøring.

 

For øvrig er Leon 4 Top Sport slik vi har lært å kjenne denne modellen: ordentlig akselerasjontrøkk med sekstrinns girkasse, bra finish og relativt praktisk. 4WD'en og det mer avanserte uavhengige bakhjulsopphenget stjeler noe bagasjeplass. Top Sport-modellene kan også leveres med 150 hk 1,9l TDI-motor.

 

Seat Leon 180 4 Top Sport

Motor: 1870 ccm, turbo, R4

Ytelse: 180 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 235 Nm - 1950-5000 o/min

Dekkdimensjon: 225/45 R17

Egenvekt: 1450 kg

Bagasjerom: 270 liter

Forbruk EU-mix: 0,94 l/mil

0-100 km/t: 7,8 sek

Toppfart: 224 km/t

Pris: 345 000,-

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!