imgEller gjør de egentlig det? For selv om stasjonsvognvarianten er ny, er resten av bilen velkjent. Og selv om Peugeot kanskje vil ha oss til å tro at SW er nyskapende, gjør ikke stilige baklys den helt store praktiske forskjellen i forhold til en vanlig stasjonsvogn

 

Med velkjent mener jeg at bilen fremdeles er ganske sjarmerende, men at kvalitetsinntrykket tenderer mot simpelt, med billigplast innvendig og et støynivå som senker komforten til utdatert småbilstandard.

 

De underholdende, men i kritiske situasjoner litt lunefulle kjøreegenskapene er blitt bedre med det modifiserte bakhjulsopphenget.

imgEt lite smykke

Dersom du synes Skoda Fabia blir for kjedelig, er 206 SW et tiltalende alternativ. Men hva skal du velge? Holder det med 1,4 liter, også når bilen har fått "ryggsekk"? Vi i bilredaksjonen er ikke akkurat kjent for å lovprise små motorer. Derfor vil kanskje mange tro at vårt valg mellom 1,4 75 hk og 1,6 110 hk er innlysende - 35 hk er jo svært mye opp fra 75, hele 47 prosent!

 

Men, tall på papiret er én ting, praksis noe ganske annet. 1,4-literen viste seg nemlig å være et lite smykke, og våre akselerasjonsmålinger viser at den ikke er så langsom som vi fryktet. Mye takket være en fornuftig utveksling, holder den utrolig godt tritt med 1,6-literen (se tabeller), og fra 50 til 100 km/t i 4. gir er det faktisk dødt løp!

 

imgEn annen ting er at 1,6-literen er giret helt borti tyttebærlyngen. Motoren er den samme som gjør 307 til den kvikkeste og morsomste bilen i sin klasse, og da er det ganske enkelt ufattelig at den gjør et så slett inntrykk i den mindre og lettere 206 SW. Den viktige forbikjøringsakselerasjonen fra 70-100 km/t i 3. gir gjør 307 unna på 5,4 sekunder, mens 206 bruker hele 6,2! Forstå det den som kan.

 

Dermed blir det ganske meningsløst å punge ut med nesten 25 000 kroner ekstra for mer motor i 206 SW. Og prismessig nærmer den seg faretruende bilene i Golfklassen - 307 koster nå fra 205 000 kroner med 1,6-liters motor. I det segmentet har 206 lite å stille opp med; til det er den for simpel.

 

206 SW 1,4

Motor: R4 - 1360 ccm - 16V

Ytelse: 75 hk - 5500

Dreiemoment: 120 Nm - 2800 o/min

Dekkdimensjon: 175/65 R14

Egenvekt: 999 kg

Bagasjerom: 480 liter (opp til taket)

Forbruk EU-mix: 0,64 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 15,3 sek

0-100 km/t, egen: 13,3 sek

50-100 km/t, 4.gir: 15,7 sek

70-100 km/t, 3.gir: 6,7 sek

70-100 km/t, 5.gir: 14,1 sek

Toppfart: 173 km/t

Pris: 175 900

+ Rommelig småbil

- Litt simpelt kvalitetsinntrykk

= Spenstig Fabia-fighter

 

206 SW 1,6

Motor: R4 - 1587 ccm - 16V

Ytelse: 110 hk - 5800 o/min

Dreiemoment: 155 Nm - 4400 o/min

Dekkdimensjon: 195/55 R15

Egenvekt: 1073 kg

Bagasjerom: 480 liter (opp til taket)

Forbruk EU-mix: 0,67 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 11,8 sek

0-100 km/t, egen: 10,9 sek

50-100 km/t, 4.gir: 15,3 sek

70-100 km/t, 3.gir: 6,1 sek

70-100 km/t, 5.gir: 11,7 sek

Toppfart: 194 km/t

Pris: 199 300

+ Den går jo litt bedre enn 1,4

- Men slett ikke mye at det er verdt prisen

= Kjøp 206 SW med 1,4 liters motor

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!