imgFor det første er nye E-klasse genuint lekker, det har vi kommentert tidligere. Og nå er den nye basismotoriseringen på plass, og det begynner å bli sørgelig lite å klage på. Den nye firesylindersnurra går så pent som en E-klasse fortjener, og flytter attpå til den store bilen uforskammet godt.

 

Vi fikk ikke kjørt våre sedvanlige akselerasjonsmålinger på grunn av snøføre, men tallene vi har fra samme motor i CLK (den er faktisk bare 40 kg lettere!), sladrer om sannheten: Draget er der fra bunnen, og når først automatkassen kicker ned, går det virkelig friskt unna.

 

imgSkal en så fin bil helst ha seks sylindre? Glem det. E240 har ikke mer dreiemoment, bruker betydelig mer bensin og koster 91 900 kroner mer. Det eneste reelle alternativet til 200 K er de fine dieselmaskinene.

 

Selvsagt er E-klasse ingen sportsbil, men den tunge og solide Mercedes-følelsen kombineres med en spenst på veien som rekker i lange baner for undertegnede, som tross alt er en kjøreglad snørrvalp på 26.

 

Så dersom nye E 200 Kompressor er en gubbebil, begynner det å bli veldig greit å være gubbe

 

Tekniske data

Motor: R4 - 1796 ccm - 16V, kompressor

Ytelse: 163 hk - 5500 o/min.

Dreiemoment: 240 Nm - 3000 o/min.

Dekkdimensjon: 205/60 R16

Egenvekt: 1570 kg

Bagasjerom: 540 liter

Forbruk EU-mix: 0,87 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 9,9 sek

Toppfart: 227 km/t

Pris: 483 000,-

+ Genuin grombil

- Nei, dessverre

= Mega-Mercedes

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!