Minitest: Hyundai Getz 1,6 GLS

MORSOMT MED MOTOR?

Er vi gått helt fra konseptene her i bilredaksjonen? En liten, lett bil med 105 hestekrefter må da vel være en morsom krabat?

Sist oppdatert

imgNei, Hyundai Getz er unntaket som bekrefter regelen. Grunnene er flere. For det første er ikke Getz noen moroklump i utgangspunktet, og 1,6-liters-versjonen er heller ikke strammet merkbart opp. Getz gjør sine saker greit, uten at termer som "presis styring" og "god veifølelse" ligger spesielt langt fram på tunga. Dermed inviterer ikke bilen til inspirert ratting.

 

Dessverre innbyr ikke Getz til inspirert gassing heller - hvor de 105 hestekreftene har gjemt seg, er en gåte. På våre målinger er Getz 1,6 jevnbyrdig med Peugeot 206 1,4, og merkbart tregere enn de fleste bilene med 1,6-liters motor i Golf-klassen. Hyundais skrytetid for 0 til 100 km/t er vi ikke i nærheten av. Litt avvik må vi regne med på vinterdekk og kaldt underlag, men 1,5 sekunder er for mye.

 

Noe av brodden i motoren blir utvilsomt skuslet bort av girkassen. En mer langbeint utveksling skal du lete lenge etter i en småbil; ikke skjønner vi hva du skal med et tredjegir som rekker til 150 km/t. For å få en kvikk forbikjøring fra 70, må du faktisk gire helt ned i andre!

 

Men ikke gjør det, det blir bare et skrekkelig spetakkel. Glem heller alle ambisjoner om at Getz skal være kvikk og morsom, og glem maset om mye motor. 1,3 GLS er greia i Getz. Da fremstår den som en kurant, moderne småbil med en svært tiltalende prislapp (se langtest i VI MENNS TESTKAVALKADE, lenke under her).

 

Tekniske data

Motor: R4 - 1594 ccm - 16V

Ytelse: 105 hk - 5800 o/min

Dreiemoment: 143 Nm - 3200 o/min

Dekkdimensjon: 185/55 R15

Egenvekt: 1009 kg

Bagasjerom: 297 liter

Forbruk EU-mix: 0,65 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 9,6 sek

0-100 km/t, egen: 11,1 sek

50-100 km/t, 4.gir: 15,3

70-100 km/t, 3.gir: 6,7

70-100 km/t, 5.gir: 13,0

Toppfart: 180 km/t

Pris: 169 950

+ Mye motor på papiret

- Men ikke spesielt kvikk i praksis

= 1,3 er nok i Getz

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også