imgDen moderne dieselmotoren og den 1,6-liters bensinmotoren koster henholdsvis 18 000 og 15000 mer enn volummodellen med 1,4-liters bensinmotor.

 

Det koster altså å spare, og det er synd, for den lille dieselmotoren er nemlig en sympatisk snurre, som går akseptabelt mykt og støyer moderat, selv i en liten bil.

 

Dieselkarakteristikken gjør at kreftene er der du trenger dem mest - mellom 2000 og 3000 o/min. Men den er ikke spesielt kraftfull, og dersom du vil trå til litt ekstra er den direkte seig.

 

Selv om forbruket er sensasjonelt lavt - 0,44 liter/mil ved blandet kjøring - skal du kjøre en del før du har spart inn de 18 000 kronene du må plusse på for TDCi i forhold til 1,4 bensin. Nettopp derfor blir bensin vårt økonomivalg.

Bensin = fres

Og skal du ha litt ekstra fres i Fiesta'en din, er også bensin tingen. Med 1,6-liters bensinmotor har du den klassiske kombinasjonen av liten bil med "stor" motor og spenstige kjøreegenskaper. Ingen av konkurrentene kan nemlig måle seg med Fiesta når veien svinger.

 

imgEn gang i tiden var småbiler så godt som ensbetydende med bybiler, nå er dét en sannhet med modifikasjoner. Det stramme understellet i lille Fiesta - særlig i kombinasjon med de ekstreme dekkene i dimensjon 195/55 R15 (ikke standard) - gjør at komforten lider merkbart over brostein og trikkeskinner. Den er dessuten rommelig nok til å kunne duge som fullverdig transportmiddel.

 

Men legg ut på landeveien, og Fiesta 1,6 gir deg en kjøreglede som du skal langt opp på pris- og ytelsesskalaen for å slå. Veigrepet rekker til det usannsynlige (og nå takker vi de nevnte lavprofildekkene), styringen er et presisjonsinstrument, og selve følelsen i bilen er suveren.

Focus har mer

Sier vi 'løp og kjøp' Fiesta 1,6? Tja, ikke nødvendigvis. Toppversjonen Ghia nærmer seg faretruende 200 000 kroner i pris, og da lukter det litt Focus hos Ford. En 3-dørs Focus 1,6 koster nemlig fra 199 800. Riktignok bør du legge på drøye ti tusen kroner for å få en fornuftig utstyrspakke, men likevel blir ikke forskjellen avskrekkende.

 

For selv om Fiesta er en fin liten bil, har Focus mer av alt: Mer plass, høyere kvalitetsfølelse, lavere støynivå, mer harmonisk fjæring og større og bedre seter. Til gjengjeld er den litt tyngre og tregere. Akkurat der ligger hovedargumentet for den som vil velge Fiesta 1,6: Den er liten og kvikk.

 

Fiesta 1,4 TDCi

Motor: R4 - 1399 ccm - 16V, diesel

Ytelse: 68 hk - 4000

Dreiemoment: 160 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 175/65 R14

Egenvekt: 1152 kg

Bagasjerom: 284 liter

Forbruk EU-mix: 0,44 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 14,9 sek

0-100 km/t, egen: 14,9

50-100 km/t, 4.gir: 14,4

70-100 km/t, 3.gir: 7,3

70-100 km/t, 5.gir: 11,9

Toppfart: 164 km/t

Pris: 188 000

+ Supersparsom

- Ingen racer

= For de forbruksfokuserte

Fiesta 1,6 Ghia

Motor: R4 - 1596 ccm - 16V

Ytelse: 100 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 146 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 175/65 R14

Egenvekt: 1123 kg

Bagasjerom: 284 liter

Forbruk EU-mix: 0,66 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 10,6 sek

0-100 km/t, egen: 10,6 sek

50-100 km/t, 4.gir: 12,2 sek

70-100 km/t, 3.gir: 5,2 sek

70-100 km/t, 5.gir: 10,9 sek

Toppfart: 164 km/t

Pris: 198 000

+ En moroklump

- Det koster jo litt

= Kjøremaskinen i småbilklassen

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!