imgGetz 1,3 har vært vår langtestbil (se Vi Menn Bil nr. 8) den siste tiden, og den lille bilen har overbevist oss ellers gassglade Vi Menn-journalister. Fabia er hovedkonkurrenten, og med 1,2-liters motor koster den fra 139 000 kroner. Med klimaanlegg og radio blir prisen 144 400 kroner - 550 kroner billigere enn vår Getz.

 

Fabia'en er en spesiell bil. Takket være motoren på tre sylindre høres den nesten som en diesel, men den er likevel stillegående. 55 hestekrefter er ikke mye å skryte av, men kreftene jobber veldig godt på lavt turtall. Faktisk bruker bilen samme tid fra 70 til 100 km/t i 5. gir som en Ford Mondeo med 110 hester - og det må sies å være imponerende.

 

Vi kaller Skoda for en tysk bil, for man kjenner igjen Volkswagens kvalitet i bilen. Bilen virker mer robust enn Getz'en, og sittestillingen er bedre - spesielt siden det er dybdejustering på rattet. Bakseteplassen er derimot trang for voksne, men bagasjeplassen er grei med sine 260 liter. Fabia mangler elektriske vinduer og sentrallås.

 

Ute på veien kjenner vi at bilen er "fast i fisken", noe som ikke nødvendigvis betyr den beste komforten, men kjøreegenskapene blir desto bedre.

 

Hyundai'en har mer motor med sin 1,3-liter på 82 hester. Det merker du imidlertid først på høye turtall, og da bråker det til gjengjeld en del også. Fra 70 til 100 km/t i 5. gir er den faktisk halvannet sekund langsommere enn Skoda'en.

 

Vi sitter dessverre ikke godt i Hyundai Getz. Sitteputen er for kort, og det er ingen dybdejustering på rattet. Det blir rett og slett slitsomt i lengden. Baksetepassasjerene har det derimot litt bedre i denne bilen enn i Fabia. Bagasjeplassen er oppgitt til å være på 297 liter, men vi fikk likevel ikke like mye bagasje inn i denne bilen som i Skoda'en.

 

Når det gjelder såkalt "opplevd kvalitet", klarer ikke Getz å leve opp til Skoda, men det er et pluss med el-vinduer og sentrallås. Inntrykket forsterkes ute på veien, der bilen oppleves som mer dvask enn konkurrenten.

 

Da vi summerte opp våre poeng for de to bilene, fikk Getz så vidt mer poeng enn Fabia. Spesielt på utstyret man får med i prisen, scoret Getz høyt. Likevel går seieren i denne testen til Skoda Fabia. Bilen synes å være av bedre kvalitet, og den lille motoren imponerer på lave turtall. Og vi fornærmer vel ingen når vi tror at slike biler stort sett vil gå med lavt turtall

 

Fabia har også et ørlite lavere bensinforbruk enn Getz. Men hadde vi vært potensielle kjøpere til en av disse bilene, hadde vi nok investert 10 000 kroner ekstra og kjøpt en Fabia med 1,4-liters motor.

 

Skoda Fabia 1,2

Motor: 1198 ccm

Ytelse: 55 hk

Dreiemoment: 106 - 3000 o/min

Dekkdimensjon: 165/70/14

Egenvekt: 1055 kg

Bagasjerom: 260 liter

Forbruk EU-mix: 0,59 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 18,4 sek

50-100 km/t, 4. gir: 17,3 sek

70-100 km/t, 3. gir: 9,7 sek

70-100 km/t, 5. gir: 13,7 sek

Toppfart: 151 km/t

Pris: 139 000 kroner

Hyundai Getz 1,3

Motor: 1341 ccm

Ytelse: 82 hk

Dreiemoment: 117 - 3200 o/min

Dekkdimensjon: 175/65/14

Egenvekt: 997 kg

Bagasjerom: 297 liter

Forbruk EU-mix: 0,62 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 11,5 sek

50-100 km/t, 4. gir: 16,9 sek

70-100 km/t, 3. gir: 7,5 sek

70-100 km/t, 5. gir: 15,0 sek

Toppfart: 163 km/t

Pris: 144 950 kroner

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!