imgMens du i T-Fordens barndom hadde valget mellom alle farger, så lenge du tok svart, er det blitt langt flere valg å forholde seg til for en bilkjøper i dag. Da VW, Seat og Ford lanserte sitt felles MPV-prosjekt i 1995, var det differensiering nok. I dag, åtte år senere, finnes Sharan, Galaxy og Alhambra-modellene i et utall motor-, utstyr- og drivlinjekombinasjoner.

 

Et av eksemplene på at du kan få nesten hva du vil (til og med svart), er den Seat Alhambra-versjonen vi kjørte. Her holder det ikke lenger med en toliters bensinfirer og ut på markedet med bilen.

 

Niks, en 1,9-liters TDI-motor på 115 hk, sekstrinns manuell girkasse og firehjulstrekk. Hvis du så tar utgangspunkt i en utstyrspakke på Sport-modellen med ESP, klimaanlegg, sportsseter, 25 mm senket fjæring og tonede vinduer bak, og deretter legger til litt ekstrasnadder som parkeringssensor, CD-veksler og Xenon-lys, blir ikke Alhambra bare velutstyrt, men passerer raskt 450 000 kroner over disk. Kjøleskap? Vil du ha kjøleskap, sier du? Ikke noe problem, bare legg på 4300 kroner og du har kald Cola herfra og tilbake.

 

imgUnder alt utstyr og snadder, skjuler det seg den sedvanlig praktiske, relativt velkjørende syvseteren vi kjenner fra tidligere. Firehjulstrekk som kobler inn bakhjulene automatisk ved behov, er et kjærkomment tillegg for den som kjører mye på glatt føre. Det samme er ESP som standardutstyr. Dieselmotoren gjør drivstoffregningen overkommelig og gir et greit hold-i-gang-skyv, uten at den blir noen forbikjøringsmester.

 

Egentlig burde biler som Alhambra vært skrevet ut på blå resept til barnefamiliers beste, men med norske avgifter blir det rene luksusbilen. Eneste trøst i så måte er at om du nøyer deg med en basismodell med 90 hk TDI-motor og forhjulstrekk, starter prisen på 330 000 kroner.

 

SEAT ALHAMBRA 4 TDI SPORT

Motor: R4, 1896 ccm

Ytelse: 115 hk ved 4000 o/min

Dreiemoment: 310 Nm ved 1950 0/min

Dekkdimensjon: 215/55-16

Egenvekt: 1700 kg

Bagasjerom: 255-2610 liter

Forbruk EU-mix: 0,71 l/mil

0-100 km/t: 14,7 sek

Toppfart: 178 km/t

Pris: 434 000 kroner

 VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!