img

NY FIGHTER: Foran kommende sesong, står

Honda parat med en modifisert Hornet 600. Den

populære mellomklassefighteren har både fått

ny estetikk og flere chassismessige forbedringer.

Det er nok flere årsaker til at nakne sykler blir stadig mer populære, men vi ser ikke bort fra at økte forsikringspremier på de mest sportslige modellene kan ha stor påvirkning.

 

Dessuten er streettrenden det helt store på kontinentet, noe som mobiliserer interessen for nakne sykler generelt. Og nå står nye "nudister" i kø, sykler som sikkert ikke reduserer interessen for nakne sykler.

 

Selv om München-messen representerte årets store MC-slipp, har Honda holdt på med nyhetsformidling i hele høst. Faktisk drøyde det helt innpå jul, før de hadde fått ut alt de hadde i ermet. Sist ut var CB 1300 og Hornet 600. De mest observante av våre MC-interesserte lesere vil sikkert hevde at de har sett CB 1300 før. I og for seg er det riktig, men 1300 har altså bare "arvet" estetikken fra sine forgjengere. Resten er helt nytt.

img

NY RETRO: Rett før jul, slapp Honda CB 1300. Til

tross for visuelle likhetstrekk med tidligere CB-

modeller, er den helt ny. 116 hester og rått dreie-

moment, bør gjøre retrotilværelsen trivelig.

"Lang i armene-maskin"

Den nyutviklede rekkefireren er utstyrt med drivstoffinnsprøytning og treveis-katalysator. Med ekstremt liten vinkel mellom ventilene, er 1300-motoren blitt rå på dreiemoment. 120 Nm planter den i asfalten, hvilket bør kvalifisere til status som "lang i armene-maskin" - med god margin. Nytt chassis, med kort akselavstand, skikkelige fjæringskomponenter og lav sadel, tilsier også at sportsegenskapene holder mål.

 

Hondas andre nudistnyhet er Hornet 600. Nyhet er kanskje å ta vel hardt i. I prinsippet er det nemlig snakk om en kraftig oppdatert variant av 02-modellen. Det er først og fremst chassis og estetikk som er blitt gjenstand for modifikasjoner, men også motoren er endret for å kunne møte kommende avgasskrav. Vi synes uansett at de synlige forandringene har gjort Hornet til en enda tøffere sykkel.

 

img

NY GRISO: Moto Guzzi holder i hvert fall italienske design-

tradisjoner i hevd. Griso er deres nyeste utspill, en rå

nudist for motorsyklister som tør skille seg ut.

Apropos tøff. Til høsten kommer Griso, Moto Guzzis nye nudist. Dette er noe av det mest outrerte som vil trille ut av et samlebånd i år. Faktisk er den så sær at den er vanskelig, om ikke umulig å sette i bås. Et magert forsøk på en definisjon, er en miks av streetfighter og muskelcustom. Tøff er den i hvert fall. Så tøff at den helt sikkert vil skape ny og positiv blest rundt det italienske hedersmerket.

 

Om nudisttrenden vil nå våre breddegrader med det første, er likevel tvilsomt. Her er det fremdeles den kåpekledde R-konservatismen som råder. Imidlertid er det et faktum at heller ikke våre hjemlige R-entusiaster er skånet for høye forsikringspremier. Og all den stund tilbudet av nakne sykler er i ferd med å bli både bredt og spennende, tror vi at også norske motorsyklister så småningom vil satse på nudismen.

 

RELATERTE SAKER:

- Nytt fra nudistfronten

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!