Minitest: Hyundai Santa Fe CRDi

DAFF, MEN DEILIG

Santa Fe er SUV etter Hyundai-metoden. Vi likte bilen med stor V6-motor, og en litt slapp dieselmotor klarer ikke å endre på det inntrykket.

Sist oppdatert

imgMed en toliters turbodiesel med common rail-innsprøytning og en pris som starter på snaut 360 000 kroner, havner Santa Fe prismessig nå ganske nær konkurrenter som Land Rover Freelander TD4 og Nissan X-Trail 2,2 TDI. Med en ytelse på 112 hk og et dreiemoment på 255 Nm ved 2000 o/min ligger Santa Fe CRDi også i samme region som de to ovennevnte.

 

Dessverre gjelder ikke det den reelle ytelsen. Vi er blitt godt vant med moderne dieselmotorer, og tar nesten for gitt at de skal gå like godt som, eller noen ganger litt bedre enn en tilsvarende bensinmotor.

 

Derfor blir man litt forbløffet over at Santa Fe CRDi ikke følger opp denne trenden, til tross for gode motorspesifikasjoner. Noe av årsaken finner man i at vår bil var utstyrt med en firetrinns automatkasse som neppe får det beste ut av motoren. Men den viktigste grunnen er nok vekten: Med en egenvekt på 1720 kilo har Santa Fe rundt 200 kilo mer å drasse på enn de to bilene vi har brukt som referanse.

Treig forbi

0-100 km/t er en affære som tar 17,1 sekunder, mens forbikjøringsakselerasjon fra 70-100 km/t på 9,1 sekunder faktisk er det langsomste vi har målt i våre tester. Det subjektive inntrykket er ikke like dårlig som det objektive, for bilen svømmer ustresset med trafikkstrømmen og akselererer greit fra stillestående ved bykjøring. Men et forbikjøringsforsøk med godt lastet bil i lett motbakke er en manøver du får prøve for egen risiko og regning.

 

Derimot er Santa Fe trivelig på andre områder. Ikke minst kan den by på en oppsiktsvekkende harmonisk fjæring som absorberer små og store ujevnheter på en særdeles lite SUV-aktig måte.

 

Selv i unnamanøver forblir Santa Fe enkel å håndtere. Styringen er ganske presis, men indirekte, slik at bilen ikke er like dynamisk i sin kjøreopplevelse som for eksempel en Honda CR-V. Innvendig kan Santa Fe skilte med relativt god plass, noe som også gjelder bagasjerommet. Støymessig holder bilen en bra standard sammenliknet med konkurrentene.

 

Er du dieselmann, ville vi nok prøvd bilen med manuelt gir før underskriften havner på den prikkede linjen.

 

Tekniske data

Motor: R4, 1991 ccm

Ytelse: 112 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 255 Nm - 2000 o/min

Dekkdimensjon: 225/70 R16

Egenvekt: 1720 kg

Bagasjerom: 850-2100 liter

Forbruk EU-mix: 0,74 l/mil

0-100 km/t: 14,9 sek

Toppfart: 166 km/t

Pris: 358 000

Pris og data for manuell versjon

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE 2002

Denne saken ble første gang publisert 29/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også