BMW F 650 Scarver vs. KTM 640 Duke

SAFTIGE SINGLER

De har énsylindrede motorer, koster omtrent like mye og er ypperlige i byen. Likevel er de forskjellige. Vi har hatt fornøyelsen av å herje med BMW Scarver og KTM Duke.

Sist oppdatert
img

SNILL OG VILL: Mens BMW Scarver er en snill og imøte-

kommende allrounder, er det lett å la seg rive med av

Dukens hooligan-egenskaper. På hvert sitt vis er de

imidlertid morsomme begge to.

De vekker stor oppsikt, men det er mest fordi de ikke er hverdagskost - her til lands. Norske motorsyklister er nemlig ikke som sine europeiske artsfrender. Her er det fremdeles multisylindrede supersykler som gir status. De " enkle" singlene, som for lengst er blitt megaslagere på kontinentet, er foreløpig ikke noen stor greie her til lands.

 

Like fullt representerer BMW Scarver og KTM Duke friske pust i den store motorsykkelfloraen. De er forholdsvis billige, utrolig lettkjørte og ikke minst morsomme. Overraskende morsomme, skal vi tolke ansiktsuttrykkene til flesteparten av de utkommanderte sjåførene da de kom tilbake etter kortere samkvem med dem.

 

img

FUNBIKE: Duke har sitt tekniske opphav i KTMs enduro-

maskiner. Litt mer effekt og fancy eksteriør har avsted-

kommet en real funbike, som gjør seg godt i så vel

byen som på svingete bakveier.

Lette motorsykler med livate motorer er morsomme i små doser. Spesielt i byen, der man gjerne har behov for å utvise litt kjøremessig ekvilibrisme, finnes det knapt noe bedre.

 

Men enkelte tok dem også med på tur, og da var ikke jubelen like udelt. Spesielt den puristiske KTM'en ble gjenstand for til dels klare ytringer om de begrensede turkvalitetene.

 

Markerte motorvibrasjoner og et sete som nærmest måtte graves ut av rumpa etter noen mil, resulterte i kommentarer som definitivt ikke talte til Dukens fordel.

 

Når det er sagt, skal det imidlertid sies at Duke ikke påberoper seg å inneha de helt store turegenskapene. Både i konstruksjon og vesen er den en supermotard, og som supermotards flest er den konstruert for å yte sitt beste i nærmiljøet.

 

img

COOLBIKE: Scarver kan ikke umiddelbart sammenliknes

med noe annet, verken når det gjelder estetikk eller

teknologi. Likevel vekker den positive reaksjoner,

uansett betraktningsvinkel.

BMW Scarver derimot, er sykkelen som funker til alt. Moderat vekt, lavt sete og smidig motor gjør den til en suveren bysykkel. Har man ambisjoner om en aldri så liten utflukt, fikser den også det. Til singel å være, går også motoren bemerkelsesverdig mykt. Mest overraskende er imidlertid kreftene. Den viser friske takter, selv når den blir belastet med passasjer.

Gatecross

BMW Scarver er altså en ypperlig allrounder. Under ekvilibristisk lek på svingete asfalt, byr den på kjøreegenskaper og stabilitet av svært høy standard. Det faktum at den er lett, bidrar også til at den oppleves som underholdende under slik kjøring. Vi vil faktisk gå så langt som til å hevde at den leverer mer kjøreglede enn tradisjonelle sykler i samme prisklasse.

 

img

SÆRT: Remdrift til bakhjulet er temme-

lig uvanlig. Imidlertid er kraftoverføringen

smidig og bidrar til at Scarver blir lettkjørt.

Når det gjelder bøllete underholdning, er imidlertid KTM Duke greia. Med fjærvekt, crossergonomi og spenstig motor, inspirerer den til hard bruk. Når man kjører i gang, er det nesten umulig å la være å putte på et aldri så lite forhjulsløft. På førstegir trenger den ikke hjelp av clutchen for å fikse det.

 

Vi skal villig innrømme at en tur rundt i byen bærer preg av lite måtehold og desto mer gass. Ikke det at det går så sabla fort, men offroadegenskapene inspirerer til det vi etter hvert begynner å kalle gatecross. Enkelte vil kalle det barnslig moro. Moro er det i hvert fall!

 

I motsetning til crossere flest, er KTM'en en dævel på svingete asfaltunderlag. Jo krappere svinger - jo bedre. Det blir feil å benytte de samme parameterne som man bruker på andre sykler når man skal definere kjøreegenskapene. Den er like lettstyrt som en moped, men altså med den ikke uvesentlige forskjellen at den har 600 kubikk mer å by på. Med fjærvekt, fast fjæring og brede sportsdekk, finnes det knapt grenser for hva man kan få en Duke til å gjøre i svinger.

img

SPORTY ELLER NØKTERNT: Mens Duke briljerer

med sporty instrumenter og hvite tallskiver,

preges Scarver (se bildet under)  av tysk

nøkternhet.

Smart

BMW har kreert en motorsykkel med bemerkelsesverdige egenskaper. Enten det er snakk om urban tråkling, sporty jag på svingete favorittveier eller bekvem motorveituring, stiller den med fine egenskaper. I byen er den perfekt. I svinger går den mange sportstourere en høy gang, og på tur har den ålreit komfort.

 

BMWs kreativitet har også resultert i unike detaljløsninger som funker i praksis. Vi tenker i første rekke på det lille lasterommet der bensintanken vanligvis sitter. BMW leveres med en smart liten ryggsekk som passer i "balja". En annen spesiell løsning er remdriften til bakhjulet. Den smidige kraftoverføringen bidrar i stor grad til at Scarver oppleves som en myk og imøtekommende motorsykkel.

 

imgImøtekommenhet er ikke stikkordet for KTM Duke. Selv om også den er svært lettkjørt, har den en karakter som fremprovoserer alt som måtte finnes av bølletendenser. Dess hardere den blir brukt, jo bedre funker den. På svingete landeveier og i indre by kan man knapt ha det morsommere.

 

Følgelig er konklusjonen klar: KTM vinner den emosjonelle duellen. At turkomforten er på et nivå som fordrer tolerant entusiasme, er helt greit. I nærmiljøet vinner den på sjarm.

 

Scarver, derimot, er det fornuftige alternativet. Den har et utrolig bredt bruksområde samtidig med at den byr på det emosjonelle lille ekstra som gir oss kjøreglede. For å si det rett ut, overgår Scarver alle våre forventninger til en ensylindret 650-kubikker. I singleklassen finnes det faktisk ikke noe bedre!

 

Rent personlig I

Visst lar jeg meg fascinere av den rampete Duken. Den innbyr til at man trår til litt ekstra ut av lyskryss, og en grusvei er og blir en lekestue. Tøff å se på er den også, men kanskje er sykkelen hakket tøffere enn meg. Jeg er tross alt først og fremst bilmann, og føler meg definitivt tryggere på fire hjul enn vekselvis to og bare ett, slik Duke innbyr til.

 

Jeg ble overrasket over hvor mye kjøreglede og all round-egenskaper som bor i en såpass liten sykkel som Scarver. Mer sykkel for pengene skal du lete lenge etter. Og i motsetning til Jon Asgeir, har jeg ingen sykkel i garasjen fra før, så en rendyrket rampesykkel står ikke øverst på ønskelisten. Det gjør heller et rimelig multitalent som BMW Scarver.

Lidvar Berge

Rent personlig II

Scarver er utvilsomt den beste motorsykkelen. BMW har fått fram en lett og velutstyrt sykkel som oppå det hele er morsom. Jeg har også sansen for den sære stilen. Dersom jeg hadde vært på markedet etter en sykkel til drøyt 100 000 som skulle dekke de behov jeg har til en motorsykkel, ville jeg faktisk vurdert den.

 

Imidlertid er jeg i den lykksalige situasjon at det befinner seg flere bra motorsykler i garasjen. Følgelig har jeg ikke behov for ny sykkel akkurat nå. Men hvis jeg skulle kjøpt, måtte det blitt en Duke.

 

Østerrikeren ville nemlig blitt et perfekt supplement til de mer fornuftige doningene som okkuperer garasjeplassen. Faktisk blir jeg litt besnæret ved tanken. En lett og spenstig herjesykkel for underholdning til og fra jobben, eller kanskje et aldri så lite ettermiddagsstunt i nabolaget. Så lenge jeg ikke behøver å gjøre et fornuftig valg, velger jeg altså Duke.

Jon A. Lystad

BMW Scarver - KTM Duke

Motor: Ensylindret vannavkjølt - Ensylindret vannavkjølt

Slagvolum: 652 ccm - 624 ccm

Effekt: 50 hk/6800 omdr. - 55 hk/7300 omdr.

Kraftoverføring: 5 gir/belte - 5 gir/kjede

Dekk f./b.: 110:70-17/160:60-17 - 120:70-17/160:60-17

Tørrvekt: 170 kg - 145 kg

Akselavstand: 1493 mm - 1460 mm

Setehøyde: 750 mm - 860 mm

Tankvolum: 15 liter - 11,5 liter

Turtall 100 km/t.: 4000 omdr. - 4800 omdr.

Aks, 70-130 km/t. (4. gir): 6,7 sek. - 6,7 sek.

Testforbruk: 0,51 liter/mil - 0,55 liter/mil

Pris: Kr 112 200 - Kr 109 990

Importør: BMW Norge AS - Colbjørnsen & Co AS

 

Denne saken ble første gang publisert 10/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også