imgVi vet fra våre sammenlikningstester i Vi Menn Bil at nye Vectra klarer seg bra mot konkurrentene, spesielt med tanke på kjøreegenskaper. I GTS-utgaven er disse egenskapene enda mye bedre enn i den vanlige Vectra. Den er overraskende komfortabel, men når man skal gi på litt, svarer understellet, og bilen gjør akkurat det du vil.

 

En 3,2-liters V6-motor på 211 hestekrefter gir lyd fra seg. Dra på, og du får den velkjente V6-brummingen inn i bilen. Vi kunne nok ha tenkt oss enda høyere lyd fra motorrommet, men dette er jo en "gentlemansracer".

 

Når det kommer til motordraget, har vi ingenting å utsette på V6'eren. 0-100 km/t går unna på 7,5 sekunder, og i mellomakselerasjonen imponerer bilen også. Mye av grunnen til dette er automatkassa, som fungerer raskt og fint. Girkassa har dessuten en sekvensiell funksjon som fungerer meget bra - til å være en sekvensiell kasse, vel å merke.

 

Det eneste vi har å utsette på den sekvensielle funksjonen, er at man må dra girspaken mot seg når man skal gire ned. Huff og huff, Opel. Har dere aldri sett rally på TV? Skal man gire ned i en sekvensiell kasse, skal man skyve spaken fra seg. Dermed basta.

 

På snø og is kan GTS'en bli litt slitsom å kjøre på grunn av alle sine krefter og bare forhjulsdrift. Men trykk inn snøstjerneknappen på girkassa, og alt fungerer mye bedre. Er det derimot tørt og fint, kan du også skru av den elektroniske stabilitetskontrollen - og det er unikt i en moderne Opel.

 

Setene hjelper også på kjørefølelsen. De er komfortable, men gir samtidig den sidestøtten som er nødvendig når det svinger litt. Interiøret er ellers likandes, med alu-look i stedet for treimitasjon.

 

Eksteriøret er dessverre ikke like tøft som interiøret. Nye støtfangere, lykter, to potter bak og 17-tommers hjul er liksom ikke nok. Men på den annen side, med Vectra GTS har du en diskret racer - og en av de beste Opel'ene noensinne.

 

Opel Vectra GTS 3,2 V6

Motor: 3175 ccm

Ytelse: 211 hk - 6200

Dreiemoment: 300 Nm - 4000 o/min

Dekkdimensjon: 215/50/R17

Egenvekt: 1503 kg

Bagasjerom: 500 liter

Forbruk EU-mix: 1,01 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 7,5 sek

Toppfart: 248 km/t

Pris: 547 000

+ Supre kjøreegenskaper

÷ Den sekvensielle girkassa

= Overlegen Opel

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!