img Forklaringen er nok at jegikke har vært så ofte i Italia. Til nå har det alltid vært sommer,eller i verste fall sen høst, men uansett strålende vær. Nå er detvinter. Da er norsk kulde og snø å foretrekke fremfor flom ogforsinkelser.

 

Menoppturen er ikke langt unna. S4 venter. Utseendet er riktignoksvært så konservativt. Luftinntak i frontfangeren, store hjul, littubestemmelige gummifendere langs sidene og en diskré spoilerleppepå sedanen er alt som skiller den fra en vanlig A4. Innvendig erdet bare et par emblemer og Recaro-stolene som avslører at S4 harseriøst sportslige hensikter.

 

Diskresjonen varer ikke lenge. Bare jeg fyrer opp motoren, sladrerlyden om hva som er i vente. En grov brumming på tomgang,umiskjennelig V8, men snerten og spensten når du gasser,distanserer den tydelig fra alle amerikanske slektninger.

 

Duskulle kanskje tro at motoren er en gammel kjenning - en4,2-liters V8 har jo vært i Audi-programmet en stund. For å fåplass i A4 er imidlertid motoren modifisert, blant annet ved atregisterreima er byttet ut med kjede og flyttet bak. Dermed spareshele 52 mm motorlengde. Dessuten er effekten trimmet med firefattige hestekrefter i forhold til S6.

img Gjør susen

I enmindre, lettere og nettere bil gjør V8-motoren definitivt susen. Påtransportetappen mot Santa Monica-banen føler jeg meg som kongen avden italienske autostrada. Draget er der, umiddelbart.

 

Motoren trekker klokkerent og kraftfullt fra tomgang, imellomregisteret er den bjørnesterk, og i toppen blir detfrydefullt trivelig. Sjelden opplever man motorer med et så bedt ogkraftig register, helt fra 1100 til 7200 o/min. Det er bare å lasjettegiret ligge inne og mate på. Alle italienske jyplinger blirlikevel statister mot S4.

 

At S4er et motorveislokomotiv, er alt annet enn uventet. Det ligger ikortene med den motoriseringen. Men enhver sjåfør med stor motorkan kjøre fort rett fram, selv i en middelmådig bil. Det er nårsvingene kommer tett slaget mellom de store kjøremaskinene står.Heldigvis slipper vi å tøye grensene på italienske landeveier;banekjøring venter.

 

Jegbegynner forsiktig med ESP på, for jeg kjenner verken bil ellerbane. Vått er det også, så riktig sleipt kan det være. Likevellokker motoren litt mer enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Deter noe med lyden og responsen som er vanskelig å motstå.

 

Mendet sitter som spikret. Ikke antydning til at elektronikken blanderseg i leken, selv med en inngangsfart i svingene de fleste normalebiler ville hatt trøbbel med på tørt føre.

 

Så jeglader litt mer, fortsatt med elektronisk sikkerhetsnett. Bilenbegynner å leve. Styringen snakker. Hver bilnerve i kroppen blirinformert om at nå er du på grensen, men fortsatt uten atESP'en trekker i bremsene. Imponerende. Systemet er avstemtfor kjøreglede.

På slippgrensen

Barenår jeg vil gasse tungt mens bilen allerede ligger og småsladder påslippgrensen, sier systemet stopp. Da strupes gassen.

 

img Av med ESP. Nå er det alvor.344 hestekrefter, firehjulstrekk og regnvåt bane kan ha ensmertefull bakside, det er jeg klar over.

 

Menbilen forblir imponerende beherskbar. Snuten styrer inn, utennesetung nøling. Litt for fort, og det er bare å slippe opp ogvrikke til, så styrer hekken med. Og når først sporet stemmer, erdet bare å mate på. Alle fire hjul suger deg ut av svingen. Detsitter som om regnet skulle være klister.

 

Bareikke pådraget kommer for tidlig og tungt. Med slike kjempekrefterer det nemlig ikke bare å legge fjøla flat fra midten av svingen ogut. Da drar det ubønnhørlig i vei mot periferien. Følelse må til,kreftene må doseres.

 

Vårtilmålte tid er over, altfor fort. Rolig ruller vi inn i depotet.Lukten av brent bil slår mot meg idet jeg åpner døren. Svenskenestimler til for å ta bilder. Hva er på ferde, ble jeg plutselig såpopulær? Men selvsagt er det ikke jeg som står i fokus, det erbilen. Bremseskivene foran er rødglødende. Banekjøring tar på.

 

Menantydning til at bremsene fadet, registrerte jeg ikke. Selv påsisterunden, hvor jeg egentlig bremset litt sent fra i overkant av200 km/t etter langstrekket, var bittet formidabelt. Så formidabeltat ABS'en begynte å jobbe ganske tidlig. Og bremser somblokker hjulene i over 150 km/t, biter.

img Burgunder mot Bordeaux

Det eregentlig ingen stor bombe at A4 imponerer, også i S-versjon.Allerede etter den første prøvekjøringen av den nye modellen fordrøyt to år siden, ymtet jeg frempå at S- og RS-versjoner på dennebasisen måtte bli bra. Det er noe med en seriøs teknisk plattform.Den gir også større muligheter for foredling.

 

Iutgangspunktet var jeg riktignok skeptisk til S4-layouten. En storV8-motor helt fremst i snuten lover ikke godt for vektfordelingen.Ansvarlig for utviklingen av understellet på A4, Norbert Stelzer,forklarer hvorfor S4 likevel imponerte på banen:

 

- V8-motoren er laget i aluminium. Derfor veier den ikke merenn støpejerns-V6'en med turboladere i gamle S4. Toturboladere veier jo en også del. Vektfordelingen med manuelt girer 61 prosent foran og 39 prosent bak, og det er omtrent som envanlig forhjulstrekker.

 

Men50/50 som BMW M3 er det ikke, og det store spørsmålet er selvsagthvordan S4 kan måle seg mot den referansen. Nå gir en kortprøvekjøring bare et førsteinntrykk av bilen, så noen endelig dom iden duellen skal jeg ikke felle.

 

Inntrykket er likevel at bilene er ganske forskjellige. M3 erkanskje hakket hissigere og råere. Men raskere rundt en bane, elleri det store og hele bedre? Vel, det blir materie for ensammenlikningstest.

 

Jeghar på følelsen av at det blir som å sammenlikne en god Bordeauxmed en god Burgunder, for dem som måtte være glad i fransk vin.Helt forskjellige i karakter, men det er egentlig umulig å sihvilken som er best. Det er en smakssak.

Mer i vente?

S4mangler kanskje noe. En R og to turboladere. Audi-representantenesmiler bare lurt når vi nevner RS4, og det vil overraske oss mye omikke den dukker opp om et år eller to. Også den diskré utstrålingensladrer om at Audi har gjort plass til en råere versjon. RS6, medsamme motorbasis som S4, har 450 hestekrefter. Vi sier ikkemer

 

Audi S4 sedan (Avant)

Motor: V8 - 4163 ccm - 40V

Ytelse: 344 hk - 7000 o/min.

Dreiemoment: 410 Nm - 3500 o/min.

Dekkdimensjon: 235/40 R18

Egenvekt: 1660 kg (1720)

Bagasjerom: 445 liter (442)

Forbruk EU-mix: 1,33 liter/mil (1,34)

0-100 km/t: 5,6 sek. (5,8)

Toppfart: 250 km/t

Pris: Ikke fastsatt, men regn med oppunder millionen

Førsteinntrykk: Superbil i diskré innpakning.

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!