imgVi triller inn på den støvete plassen. Den falleferdige rønna som gjennom et glorete "Budweiser"-skilt påberoper seg å inneha bar, fortoner seg som Nirvana for to nedstøvede kubikk-ryttere. Vi stanser, spenner ut støttene og lar maskinene hvile. 100 miles i Arizonas brennhete ørken. Et skilt forteller at veien slutter 5 miles lenger fremme.

 

Vi er kommet så langt fra folkeskikken som det går an å komme. Stillheten slår imot oss, idet vi skrur av tenningen. Vi kaster for sikkerhets skyld et blikk på bakken før vi stiger av.

 

Sist vi stanset, så vi en klapperslange. Det er høysesong for dem. Vi børster av oss Arizona-støvet og beveger oss stølt i retning av det glorete ølskiltet.

img

INSTRUMENTALT: De stilmessige forskjellene går

igjen, også i instrumenteringen. Mens Honda har

puttet speedometeret oppå styrekrona, har Yamaha,

i tråd med customtrenden, satset på speedometer-

konsoll på bensintanken (se bildet under).

Kubikk

Store cruisere i USA. Man har sett det på film og drømt om det. Nå er drømmen realitet. Riktignok under den ikke helt uvesentlige forskjellen at vi cruiser rundt på japanske sykler.

 

"Bleke Harley-kopier," vil H-D-klanen hevde. Vel, våre orientalere overgår i hvert fall Harley på ett punkt - nemlig slagvolum! Harleys 1450 kubikkere blir nesten for fjerter å regne mot våre doninger på h.h.v. 1602 og 1795 kubikk.

 

Man trenger altså ikke skjemmes over å skli rundt på japanske kubikkcruisere i USA. Bandana-prydede Harley-folk slår av en jovial prat på bensinstasjonen. Venstrehender heves når man møtes langs Highwayen.

 

Forbipasserende tar dem i beundrende øyesyn når de står parkert. - Made in Japan eller USA?? Det er kubikken og pondusen som teller!

 

imgLikevel er XV og VTX forskjellige, og forskjellene går i Yamahaens favør. Stilmessig er den som snytt ut av en Harley-brosjyre. Amerikansk 50-tallsstil, med kjøleribber i monumental V-form under en bred, dråpeformet bensintank.

 

Tross kubikken, går motoren bemerkelsesverdig mykt. Årsaken ligger antakelig i det faktum at Yamaha har valgt en smidig tannrem i kraftoverføringen - akkurat som Harley. Vi skal ikke underslå at Harley har lagt premissene for dagens cruisere - både i stil og teknikk.

 

img

VANN ELLER LUFT: Som seg hør og bør, prydes begge

syklene av kjøleribber i V-form under bensintankene.

På Honda-motoren (se bildet under) er imidlertid kjøle-

ribbene bare til pynt. En radiator sørger for å holde tempera-

turen under kontroll. Yamaha-motoren er luftavkjølt.

VTX preges derimot av den japanske cruiserstilen. Vannavkjølt motor, kardang og helstøpte alu-felger bidrar til at den ikke er på langt nær så retro som XV. Hvilken av dem som er penest, er et spørsmål om smak. VTX 1800 er så absolutt en av cruiserverdenens mest attraktive "se-og-bli-sett-på"-sykler.

Drøm

Når det gjelder komfort, er de omtrent like. I vårt tilfelle er de utstyrt med vindskjerm og vesker, hvilket høyner komforten betydelig. Men cruisere har sine turmessige begrensninger.

 

Tross myk fjæring og enda mykere sete, gjør etter hvert tresmaken seg ubehagelig gjeldende. Bredt styre, med beina langt fremme og ryggen rak, bidrar nemlig til at rumpa må bære hele kroppsvekten. Det å flytte på seg i håp om å gi skinka en aldri så liten avlastning, er omtrent håpløst.

 

imgDe første milene har man det ålreit, men etter 10-15 mil er man bare nødt til å gi baken en break.

 

Kjøreegenskapene ligger på et greit cruisersnitt. Hondaens stramme fjæring gir den et lite overtak i svingene. Imidlertid er Yamahaens mer lettstyrte smidighet av en art som langt på vei oppveier for en noe mer ullen fjæring.

 

Likevel kan ingen påberope seg å være spesielt sporty. Man skal ikke smi hardt før fothvilere og fotbrett setter høylytt grense for marsjfarten.

 

Hvilken av dem som gjør størst inntrykk? Tja - begge er utvilsomt mektige. Bortsett fra Hondaens motormessige overtak, som absolutt var merkbart, ble forskjellene temmelig uvesentlige etter hvert. Det som sitter igjen er opplevelsen. Opplevelsen av endeløse rettstrekker i dirrende ørkenvarme. Bredt grep rundt grove styreholker med lavfrekvente vibrasjoner mellom beina. Kubikkrumling gjennom bortgjemte "ghost towns", glissent befolket av pensjonerte cowboyer med oppsvulmet nese og lærhud. Drømmen om en iskald "Bud" i neste by. En drøm - rett og slett!

img

FORSKJELLIGE: Japansk dragsterstil, kontra amerikansk

50-talls-retro. Tross designmessige forskjeller, stiller både

VTX og XV med egenskaper som matcher den amerikanske

originalvaren.

Eventyr

Inne i den mørke, nedslitte baren, med hver vår "Bud Light" i nedkjølte glass, ville vi ikke blitt overrasket om en tøffing hadde gjort sporeklirrende entré gjennom klappdørene. Med hånda i lav høyde over en Colt-prydet hoftekam.

 

Vi ville ikke blitt overrasket om vi hadde hørt "This town ain't big enough for both of us" i hes bourbon-røst under skyggen av en bred Stetson-brem. I denne utposten er man hensatt til en annen tidsalder.

 

Men utsikten til XV 1600 og VTX 1800, ute i den hetedirrende ørkenluften, forteller oss at vi er i 2002 - ikke 1885. Likevel passer de inn i det rustikke stemningsbildet. Hvilende jernhester, glitrende i solsteken - klare for nye eventyr. Det finnes ikke noe bedre - i USA.

 

Honda VTX 1800 (02-modell) - Yamaha XV 1600 Wild Star

Motor: Tosylindret vannavkjølt V-motor - Tosylindret luftavkjølt V-motor

Slagvolum: 1795 ccm - 1602 ccm

Effekt: 101 hk/5000 omdr. - 63 hk/4000 omdr.

Kraftoverføring: 5 gir/kardang - 5 gir/belte

Dekk f./b.: 130:70-18/180:70-16 - 130:90-16/150:80-16

Tørrvekt: 320 kg - 307 kg

Akselavstand: 1715 med mer - 1685 mm

Setehøyde: 693 mm - 710 mm

Tankvolum: 17 liter - 20 liter

Aks. 70-130 km/t.: 6,3 sek. - 8,6 sek.

Grunnpris: Kr 234 900 - Kr 189 900

Importør: AS Kellox, Ski - Yamaha Motor Norge AS, Ski

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!