Minitest: Audi A8

LETT TUNGVEKT

Den nye versjonen av Audi A8 fortsetter der forgjengeren slapp. Det er sportslighet som har vært Audis styrke i striden mot BMW og Mercedes, og det er en egenskap som den nye A8 bruker med hell.

Sist oppdatert

Da Vi Menn kjørte den store testen i luksusklassen (se Vi Menn BIL 2/03), maktet ikke Audi å fremskaffe noen A8 - man var midt i et oppgraderingsprogram for elektronikken. I stedet fikk vi anledning til å leke oss litt med bilen på norske vårveier midt i teleløsningen.

 

Det er fortsatt kombinasjonen av lav vekt og firehjulsdrift som bidrar mest til å gjøre kjøring av A8 til en unik opplevelse i luksusklassen. Utstrakt bruk av aluminium både i ramme og karosseri, gjør at bilen med 1780 kg er relativt lett.

 

Sammenliknet med den mindre Audi S6, som har samme motor, veier A8 bare 20 kg mer enn lillebror fra A6-serien. Kikker man på BMW 745i, er Audi A8 80 kg lettere enn konkurrenten fra München, på tross av at den har firehjulstrekk å dra på i tillegg.

 

 

A8 kommer også med en adaptiv luftfjæring som standardutstyr. Når den kombineres med et sportsunderstell - slik tilfellet var på vår testbil - er det følelsen av sportssedan, ikke luksuskrysser kommer snikende.

 

På tross av en lengde på over fem meter og akselavstand på nesten tre meter, kjennes A8 direkte og lettmanøvrert når du fjerner deg fra motorveien og tar med bilen på svingete bakveier. Quattro-systemet påvirker også kjørefølelsen. Særlig på dårlig eller glatt underlag, kan du fortsatt utnytte de 335 hk'ene i den 4,2-liters store V8-maskinen relativt uhindret.

 

Den planter kreftene i bakken ved hjelp av en sekstrinns tiptronic-kasse. Hvis noen hevder at motor/girkasse samspiller nær sagt perfekt ved enhver anledning, skal i alle fall ikke undertegnede protestere. Også våre akselerasjonsmålinger understreker det: I den viktige forbikjøringsakselerasjonen er A8 blant de 10-12 raskeste bilene vi har målt, og menger seg med mer sportspreget redskap som BMW M5, Mercedes SL 55 AMG, Jaguar S-type R - for ikke å glemme konkurrenten fra eget hus: VW Phaeton med W12-motor.

 

 

I tillegg klarer A8 fortsatt å være en sober og elegant luksusbil, som formidler en gedigen følelse av status og soliditet til heldiggrisen bak rattet. Ikke minst viktig for norske kjøreforhold er det at godfølelsen er like sterk, selv om du ikke utnytter fartsressursene til enhver tid. Det eneste området vi føler A8 ikke helt holder følge med de beste konkurrentene er på støy. Da tenker vi ikke på det lille snerret fra motorrommet som bare øker nytelsen, men på noe mer dekkrumling enn det du finner i de mest stillegående luksusbilene.

 

Men litt kan vi vel ofre på sportslighetens alter?

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også