STOPPIE-KONGEN: Ingen har kjørt lenger på for-

hjulet enn Craig Jones. I vinter satte han verdens-

rekord med 225 meter. En "Jones-stoppie" avsluttes

gjerne med en 180-graders-piruett, slik at han blir

stående mot kjøreretningen.

Den som har opplevd Craig Jones "in action" glemmer det aldri. Fremdeles går det gjetord om den spektakulære kjøringen som fant sted på Vålerbanen sommeren 2001. Spesielt "stuntet", der han bedrev bakhjulskjøring på en standard Buell mens han inntok mineralvann fra en flaske, sitter som spikret.

 

Buell'en, som ikke var modifisert for vedvarende framferd på ett hjul, begynte etter hvert å spytte ut olje fra veivhusventilasjonen. Oljen lekket ut gjennom luftfilteret og ned på eksosanlegget, med den følge at det tok fyr. Brannen var selvsagt ikke en del av programmet, men briten tok det med knusende ro.

 

Da han oppdaget flammene, stanset han og steg av den brennende sykkelen. Så dynket han det som var igjen på flaska over ilden og fikk slokket, hvorpå han fortsatte showet som om ingenting var hendt. På sitt beste er Craig Jones en uforglemmelig opplevelse!

Trivelig fyr

Ved flere anledninger har jeg opplevd Craig Jones. Under tiden er jeg blitt godt kjent med ham. Som profesjonell stuntkjører er han en perfeksjonist. En aggressiv "gærning" som gir alt for sitt publikum. Når man kommer innpå han, viser han seg som en trivelig og jovial fyr.

 

Tross gryende heltestatus har han begge beina trygt plantet i asfalten. Han er profesjonell til fingerspissene. Han trener beinhardt for å bli bedre og søker hele tiden nye utfordringer. Utenfor banen er han rolig og avbalansert og slår gjerne av en prat over en kopp kaffe. Det er lett å like Craig Jones.

 

PROMOTERING: Bare Craig Jones fikser slike spektaku-

lære "wheelies" med et dråg av en Dyna Glide. For tiden

har han et nært samarbeid med Harley og Buell.

Den ingeniørutdannede 33-åringen driver sitt eget security-selskap hjemme i England. Tross det, okkuperes mesteparten av sommersesongen med stuntshow verden rundt. For tiden har han avtale med Harley og Buell og deltar aktivt i promoteringen av disse merkene.

 

- Jeg er fullstendig klar over at jeg er et markedsføringsverktøy for dem, men spesielt Buell-maskinene er suverene til stuntkjøring, forteller han. - Følgelig gagner samarbeidet begge parter.

 

Craig Jones begynte å kjøre moped i 14-årsalderen. Lik mange andre mopedjyplinger, bedrev han kjøringa mer eller mindre ulovlig. Da han var 18, begynte han å konkurrere i motocross, men etter en stygg ulykke kuttet han ut dette.

 

I 1995 overvar han et stuntshow i Nederland. Han var mektig imponert over gærningene som bedrev ekvilibristiske øvelser på sine maskiner. Vel hjemme i England begynte han å trene på sin egen 1000-kubikker. Året etter kjørte han sitt første stuntshow med spons fra Triumph. I fjor ble han Europamester...

Koreografi

Det som skiller Jones fra andre stuntkjørere, er koreografien og kontakten med publikum.

 

- Én ting er selve kjøringa, forteller han. - Skal du lage show, må det planlegges nøye. Dessuten bør publikum vite hva som skjer. Når Craig Jones kjører oppvisninger, kommenterer han selv. Via trådløs mikrofon, forteller han hva han gjør og hvordan han gjør det.

 

JOVIAL: Til tross for at han nær-

mest virker arrogant når han ut-

øver sine ekvilibristiske kunster,

er Craig Jones et hyggelig

bekjentskap.

- Now I'm going to pull a wheelie for you, sier han over høyttaleranlegget, hvorpå han drar flere hundre meter med forhjulet rett til værs. Vel nede, forklarer han publikum hvor enkelt det er: - I take one more, while I explain how to do it. Så gjør han samme øvelse en gang til, mens han hele tiden forklarer tilskuerne hvordan de kan få det til selv. - It's quite easy...

 

Når Craig Jones tilbakelegger en hel langside på bakhjulet, spinner sykkelen rundt sin egen akse så røyken står, eller kjører hundre meter på forhjulet, ser det såre enkelt ut. Da jeg tok bildene til denne artikkelen og fikk Craig til å løfte bakhjulet maksimalt akkurat der jeg sto, virket det som "peanuts".

 

Likevel opererer han på grensen. Det holdt jeg på å få smertelig erfaring for under fotoseansen. En av britens spesialiteter er nemlig å løfte bakhjulet, bremse ned sykkelen til full stans, snu den 180 grader for så å plante bakhjulet i asfalten igjen.

 

Under stuntet lå jeg langflat og ventet på at Jones skulle plassere bakhjulet noen cm fra kameraet. En ørliten feilberegning førte imidlertid til at hjulet holdt på å treffe meg i hodet. I siste øyeblikk senset jeg hva som var i ferd med å skje og fikk kastet meg unna. Bakhjulet berørte så vidt skulderen min.

 

Samme kveld insisterte en beklagende Craig Jones på å få spandere en øl, som takk for at jeg hadde reagert så kjapt. Craig Jones er en trivelig fyr...

Grensesprengende

Craig Jones er antakeligvis verdens beste stuntkjører. Selv om han ble slått av erkerivalen Kevin Carmichael under stunt-VM i fjor, tok han revansj under det påfølgende europamesterskapet. Fighten mellom de to var ekstremt tett, men Craig Jones avgjorde det hele til sin fordel under ekstraomgangen.

 

VINNERSTUNT: Med dette stuntet skaffet Craig Jones seg

EM-tittel. Vi, for vår del synes at også Wing Chui har

fortjent en aldri så liten hyllest. I det minste har han

fortjent en ny skjerm til hjelmen...

Med assistenten Wing Chui sittende skrevs over forskjermen, bremset Jones opp sykkelen på forhjulet slik at Chuis solskjerm ble slipt mot asfalten. Det grensesprengende stuntet resulterte i EM-tittel.

 

Craig Jones søker hele tiden å sprenge nye grenser. I midten av februar, satte han ny verdensrekord i forhjulskjøring. Med en startfart på 195 km/t(!), bremset han sin Buell Lightning opp på forhjulet. Deretter kjørte han 225 meter med hekken høyt hevet, før bakhjulet igjen fikk markkontakt.

 

- Jeg har kjørt tusenvis av "stoppies" men denne fikk virkelig fart på adrenalinpumpa, uttalte en svett og utpumpet rekordholder etterpå. I skrivende stund sysler han med planer om ny rekord.

 

For to år siden underholdt Craig Jones et imponert publikum på Vålerbanen. Dersom anledningen skulle by seg, kommer han mer enn gjerne tilbake, sier han. For min egen del håper jeg at det skjer. Craig Jones har nemlig lovet at han vil avsette tid til å lære meg å kjøre på forhjulet. Ikke det at jeg har ambisjoner om å gå Jones i næringen, men det ville vært ålreit å ha hatt litt bedre kvalifikasjoner i forhjulskjøringens kunst. Så kunne jeg i det minste bidratt til enda tøffere testbilder i Vi Menn. Likevel er jeg usikker på om jeg vil klare det, hvilket jeg også har ymtet frempå overfor Craig. Men han bare smiler.

 

- I'll teach you how to do it, sier han. - It's quite easy

 

Vil du vite mer om Craig Jones? Sjekk www.craigjones.com

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!