Draget er berusende. Allerede fra det som virker som tomgang (automatkassen sender turtallet rett opp i turboområdet når du gir på), skyver det noe grassat. 560 Nm merkes. Takket være en vel avstemt girkasse bare fortsetter kraftutfoldelsen, den vil knapt noen ende ta.

 

Men når svingene kommer tett, merker du at en E-klasse tross alt ikke er noen sportsbil. Luftfjæringen gjør en god jobb når den strammes opp i sportsmodus, men å kjøre fort på franske småveier blir for mye bilbryting.

 

E 400 CDI er selvsagt et motorveislokomotiv, da er den i sitt definitive ess. Tyskland demrer mer enn tydelig i min bevissthet. Det er på Autobahn bilen hører hjemme.

 

For spørsmålet er hva du skal med slike superkrefter i Norge. Det må være en karakterprøve av de nærmest umenneskelige å holde seg til norske fartsgrenser når du til enhver tid føler hvilke krefter som lurer parat. Sånn sett kan det være like greit å holde seg nøktern. En 270 CDI holder i lange baner her på berget.

 

Tekniske data

Motor: V8 - 3996 ccm - 32V

Ytelse: 260 hk - 4000 o/min

Dreiemoment: 560 Nm - 1700 - 2600 o/min

Dekkdimensjon: 245/45 R17

Egenvekt: 1835 kg

Bagasjerom: 530 liter

Forbruk EU-mix: 0,94 liter/mil

0-100 km/t, fabrikk: 6,9 sek

Toppfart: 250 km/t (elektronisk begrenset)

Pris: 926 600 kroner

 

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!