Opel Meriva er mer enn en høy versjon av Corsa - den er en helt egen liten bil. Både høyde og lengde, i kombinasjon med den nevnte akselavstanden, plasserer den i en ny bilklasse mellom den tradisjonelle småbilen og bilene i Golf-klassen.

 

Med hensyn til plass og fleksibilitet kan den nemlig hamle opp med flere av de større bilene, mens ytre mål og pris plasserer den ett trinn under. Det er unektelig en gunstig kombinasjon. Konkurrenter har den knapt, for en bil som Ford Fusion kommer til kort, både på plass og fleksibilitet.

 

Riktignok er Meriva ikke fullt så livlig på veien som Fusion, men kjøreegenskapene er uklanderlige, nesten inntil det narresikre.

 

Dessuten er komforten fin. Bare de små og kvasse ujevnhetene avslører bilens tross alt enkle opphav.

Briljant baksete

Den høyreiste sittestillingen sparer plass i lengden, og takhøyden er suveren, også i baksetet. Nettopp baksetet er Merivas trumfkort: Midtstykket kan vippes frem som et armlene, og da kan de to ytre setene skyves bakover og innover, slik at to baksetepassasjerer sitter som konger. Likevel er bagasjeplassen som i de beste bilene i Golf-klassen.

 

Legg til at bilen kan ustyres med snadder som eget lydanlegg der bak, pluss DVD-spiller i taket, og Meriva blir garantert barnas favoritt. Spørsmålet er imidlertid hva dette vil koste. Utstyret er ennå ikke priset.

 

Det eneste som er klart, er basisprisen: Meriva vil koste fra 179 000 kroner med 87 hestekrefter. Bilen kommer til Norge i løpet av de nærmeste ukene, og da vil også de andre motoralternativene være priset. Den nye, nydelige dieselmotoren, CDTI, drøyer dessverre til høsten.

Motoralternativer

1,6 87 hk

1,6 100 hk

1,8 125 hk

1,7 DTI 75 hk

1,7 CDTI 100 hk

 

RELATERTE SAKER:

- Ford Fusion: En høy Fiesta

- Vi Menns Biltestkavalkade

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!