Prøvekjørt: Mercedes-Benz CLK Cabriolet

TOPPLØS TRIVSEL

Hva blir en lekker bil uten tak? Enda lekrere, selvsagt. Vi har prøvekjørt nye CLK Cabriolet, vårens kanskje triveligste nykommer i toppløsjungelen.

Sist oppdatert

Noen telt er dyrere enn andre. "Teltet", eller tøytaket, på Mercedes CLK Cabriolet koster flesk - kabrioleten koster over 60 000 kroner mer enn den vanlige coupeen.

 

Det er med god margin dyrere enn konkurrentene fra BMW og Audi, men så leverer også Mercedes varene: Nye CLK Cabriolet er et solid byggverk, og har et nydelig avstemt understell med helt riktig balanse mellom spenst og komfort.

 

Dessuten har den et baksete det faktisk går an å sitte en stund i, et kvalitetstelt som holder tyst i høy fart, og et bagasjerom på opptil 390 liter.

Fornuft?

Men fornuft har lite i en kabriolet å gjøre - det er selvsagt følelser som gjelder. Og når Mercedes nok en gang disker opp med en design som får folk på fortauet til å snu seg, burde suksessen være sikret.

 

Når nye CLK Cabriolet kommer til Norge i mai, blir den å få med motorer fra fire sylindre og 163 hk, til en kompressormatet V8 signert AMG med ikke mindre enn 367 hestekrefter.

 

Allerede den minste maskinen greier seg godt, men i en åpen bil, hvor du virkelig kan nyte lyden, har det unektelig sin sjarm med noen flere sylindre. Bare synd det koster så avsindig mye med norske avgifter

 

 

 

 

Motoralternativer og priser

CLK 200 K: 529 400,-

CLK 240: 618 500,-

CLK 320: 775 900,-

CLK 500: 1 114 500,-

CLK 55 AMG: 1 386 600,-

 

 

RELATERTE SAKER:

- En smak av sommer

Denne saken ble første gang publisert 26/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også