Bilutstillingen i Genève:

GALLARDO OG ANNEN GALSKAP

Vi Menn Online i Genève: Vi har tatt en titt på blant annet den nye, lille fra Lamborghini, en Audi med 600 hk, men også kommende hverdagsbiler, som nye Renault Scenic.

Sist oppdatert

Lamborghini har klart å holde kortene ganske tett til brystet, for offisielle bilder av Gallardo har knapt lekket ut, bare diverse tegninger og manipulasjoner. De tekniske dataene kunne de derimot ikke holde tilbake. Kanskje var de for stolte - bilen som skal være lillebror til Murciélago har nemlig kjempekrefter:

 

En V10-motor med fem liters slagvolum, 500 hestekrefter og 510 Nm dreiemoment slynger den 1430 kg lette bilen til en toppfart på 309 km/t. Akselerasjonen til 100 km/t oppgir Lamborghini bare som "svært rask".

 

Murciélago er noe av det lekreste undertegnede til nå har kunnet hvile øynene på, men lille Gallardo er faktisk enda tøffere, der de står side ved side på standen. Det er bare å gratulere sjefsdesigner Luc Dunckerwolke. Han har nok en gang skapt en skulptur på hjul.

Har Audi gått av skaftet?

Man kan i alle fall begynne å lure. I konseptbilen Nuvolari quattro har de puttet inn en femliters V10-motor - som nok er den samme som i Gallardo (Audi eier Lamborghini), men denne har biturbo og dermed yter beistet ikke mindre enn 600 hk og 750 Nm! Dermed skal Nuvolari kunne stikke til 100 km/t på 4,1 sekunder.

 

Nuvolari blir selvsagt aldri satt i produksjon, men ifølge designsjef Walter de'Silva skal bilen gi en indikasjon på hva som er i vente på kommende modeller. Dessuten vil nok Audi i overskuelig fremtid lansere en coupé, i første omgang på A4-basis, og kanskje også på den neste A6. Og at Audi har monstermotorer i ermet som snart vil kunne være modne for markedet, er det ingen tvil om.

Over til Opel

Vi gjør et kvantesprang over til en mer hverdagslig verden. Opel Signum vil nemlig stå i norske butikker i april. Bilen er en variant av nye Vectra, som ifølge Opel skal gi en nyskapende kombinasjon av luksus og fleksibilitet. Om det er vellykket, vil tiden vise. Jeg skal gi Opel heder for originaliteten, men har begrenset tro på salgspotensialet.

 

Interessant nok har Hustuner Irmscher sin versjon klar allerede nå, samtidig med Signums verdenspremiere. Og med deres felger, spoilerpakke og ikke minst interiørstyling, blir bilen faktisk ganske stilig.

Mer moro fra Mazda

Mazda er inne i en god stim. Etter 6 og 2, følger 3, for dem som er inne i merketerminologien. Bilen som står utstilt i Genève omtales riktignok som konsept og kalles noe så kryptisk som MX Sportif, men den er nok svært lik den nye Mazda 3. Med friske former og mye Ford-teknikk under skallet, er det lov å ha forhåpninger til Mazdas nykommer i den såkalte Golf-klassen.

 

Super-Subaru?

A propos forhåpninger: Subarus konseptbil med det intetsigende navnet B11S er stilig, og det er akkurat hva Subaru alltid har trengt - teknikken har vært strålende, det har bare sett så kjedelig ut.

 

Det beste av alt er at B11S sannsynligvis er mindre virkelighetsfjern enn konsepter flest - ifølge velinformerte kilder skal den gi en klar indikasjon på hvordan neste Impreza vil se ut. Vi gleder oss!

 

Renault roter det til?

Så nyskapende som sin stamfar er nok ikke Scenic II. Den er ganske enkelt en videreføring - en femseters fleksibel familiebil som har mange smarte finesser, så som småbur og kjøleskap (etter all sannsynlighet ekstraustyr).

 

Den originale "Mégane-knekken" i hekken er moderert noe, og designen går derfor ikke utilgivelig ut over kapasiteten i lasterommet. Renault oppgir 480 liters lastevolum, det er akseptabelt.

 

Mégane Scenic som femseter kommer til Norge i løpet av året, men neste år følger en versjon med 23 cm lengre akselavstand og syv sitteplasser.

Smekre linjer

En liten godbit til slutt: Er det noe Alfa Romeo kan, så er det design. At de har pene damer på standen også, tar vi bare som en bonus. For konseptbilen Kamal er noe av det spenstigste på hele messen, og kanskje den stiligste varianten jeg noen gang har sett av det som kan kalles SUV.

 

Påkostet hjuloppheng med høydejusterbar luftfjæring borger for at bilen også kan ha veiegenskaper som er en Alfa Romeo verdig. V6-motoren på 3,2 liter og 250 hk burde også rekke til trivelige fartsressurser. Det er bare å krysse fingrene for serieproduksjon, for selv om Fiat-konsernet sliter, virker det som om gløden er bevart, i alle fall hos Alfa.

 

RELATERTE SAKER:

-Genève er i gang

- Glimt fra Genève

- Bilutstillingen i Detroit: Avdukninger og annen moro

Denne saken ble første gang publisert 05/03 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også