Minitest: Land Rover Discovery TD5

ANNERLEDESBILEN

Land Rover Discovery har ytterst få av de egenskapene som har gjort SUV’ene til et så populært innslag i trafikkbildet. Men er Discovery en dårlig bil av den grunn?

Sist oppdatert

Når forholdene blir røffe, viser Land Rover Discovery

seg fra sin beste side.

I dag er vi vant til at store SUV'er skal være nesten like komfortable og velkjørende som normale personbiler. Lengst i så måte har vel Lexus, Volvo og BMW kommet med sine RS300-, X5- og XC90-modeller.

 

I Land Rover Discovery er alt annerledes.

Minner fra '89

Jeg husker godt da Discovery ble lansert på Frankfurt-utstillingen i 1989, og også de påfølgende prøvekjøringene. På den tiden besto Land Rover-utvalget av Range Rover med aner fra 1970 og Defender med historie fra årene rett etter annen verdenskrig. De fleste var skjønt enige om at Discovery var et fint bidrag til Land Rover-programmet - den dannet en naturlig middelvei mellom den luksuriøse Range Rover og den landbruksaktige Defender.

 

På tross av mye utstyr virker interiøret gammelmodig. Det

skal også en del tilvenning til for å finne seg til rette med

en svært høy sitteposisjon.

I mellomtiden har Land Rover-landskapet endret seg mye - vi har fått Freelander, og er akkurat i gang med tredje generasjon Range Rover. Men på tross av to til dels gjennomgripende ansiktsløftninger - i Discovery anno 2003 finner du fortsatt ånden til Discovery slik den var i 1989.

 

Det gjør altså ikke Discovery til en dårlig bil, men siden SUV-verden har gått i personbilens retning, er den også annerledes. Mens de fleste konkurrentene har fått selvbærende karosseri, har Discovery fortsatt sin rammekonstruksjon. Der de fleste har fått uavhengige hjuloppheng rund baut, stiller Discovery fortsatt med stive aksler foran og bak.

 

Dermed er Discovery milevidt unna de tre tidligere nevnte eksemplarene av SUV-trenden når det gjelder personbilegenskaper. På den annen side har den beholdt mye av tally-ho, let's go on an expedition-ånden som mange forbinder med Land Rover.

 

Instrumentpakken har enkel design, men er lett å

avlese.

Når du sitter i den veldig oppreiste førerposisjonen og lytter til den knakkende og kraftløse dieselmotoren (136 hk får bare gjort akkurat så mye med 2300 kg egenvekt), blir det med en gang klart at dette neppe er bilen hvis du vil få beundrende akk og sukk fra Hafjell-gjengen, eller henge på en X5 i motbakkene. Her er det en helt annen innstilling som skal til, kanskje også et annet og mye tøffere bruksområde, hvis man skal være fornøyd som eier av en Land Rover Discovery.

Hårete image?

Hvis du kikker over skulderen og vurderer hvilke andre SUV'er du får for 600 000 til 700 000 kroner, vil du ha problemer med å forsvare valget av en Discovery hvis bilbruken stort sett er som for en normal personbil. Med dieselmotor koster Discovery ca. 600 000 kroner, mens en XC90 med dieselmotor er ca. 50 000 kroner dyrere. Mercedes ML 270 CDI ligger rundt 640 000 kroner.

 

Det blir for mange kompromisser når det gjelder ytelse, komfort og veiegenskaper. Dessuten bør du være tilpasningsdyktig for å finne en god sittestilling, og inn/utstigning til førerplassen er usedvanlig krøkkete. Men at Discovery er den tøffeste av disse bilene når the going gets tough, er vi temmelig sikre på.

 

Så spørs det hvor tøff din bilmessige hverdag egentlig er, eller kanskje aller viktigst: Hvilken image du ønsker at ditt bilvalg skal utstråle: For når det gjelder den i biltester lite brukte "hår på brøstet pr. krone"-faktoren, skal det mye til å slå Discovery.

 

LAND ROVER DISCOVERY

Motor: R5, 2496 ccm

Ytelse: 136 hk - 4200 o/min

Dreiemoment: 300/340 (automat) Nm - 1950 o/min

Dekkdimensjon: 235/70 R16

Egenvekt: 2305 kg

Bagasjerom: 880-1700 liter

Forbruk EU-mix: 0,90 l/mil

0-100 km/t: 14,2 sek (fabrikk)

Toppfart: 157 km/t

Pris: fra 599 000 kroner

 

 

VI MENNS TESTKAVALKADE

 

 

 

Denne saken ble første gang publisert 20/02 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også