Den nye R-utgaven av S60 er den raskeste og beste

sportssedanen Volvo har produsert.

Motoren, drivlinjen og understellet er tilgjengelig både i sedanversjonen S60 og i stasjonsvognutgaven V70.

 

 

Dermed stiller ikke svenskene helt i klasse med M- og AMG-versjoner fra Mercedes og BMW, men 0-100 km/t på rundt seks sekunder og toppfart begrenset til 250 km/t kimser man ikke av, selv i entusiastkretser.

 

 

Volvo-ledelsen ønsker imidlertid ikke at R-utgavene av S60 og V70 skal oppfattes som konkurrenter til BMW:

 

 

 

 

 

 

 

 

Volvo har truffet kombinasjonen av fornuft og sportslig

luksus.

- Vi har en annerledes kundebase enn BMW, sier Steve Harper til Vi Menn. Briten er ansvarlig for det diskré utseendet på R-modellene, og legger til at en V70 er en bil som i det ene øyeblikket skal frakte barna pent til skolen, og i det neste skal bringe smilet om munnen på far eller mor.

 

 

Takket være fin teknikk klarer bilene å kombinere disse egenskapene. Et nytt 4WD-system bruker en elektronisk styrt differensial til å fordele drivkreftene mellom for- og bakhjul. I tillegg får du hjelp av 33 cm Brembo-skiver både til å stoppe bilen og til å holde orden på kreftene under akselerasjon.

 

Kraftverk med fem sylindre og turbolader som gir 300 hk

fra 2,5 liter.

Men det beste er Volvos aktive hjuloppheng, som overvåker bevegelsene i karosseri og understell. Ved hjelp av opplysningene fra hjulopphenget kan elektronikken endre innstillinger inntil 500 ganger i sekundet. Føreren kan velge mellom komfort, sport og avansert innstilling. Sistnevnte gir bilen racingaktig fjæring, men selv i komfort-innstilling har bilen veigrep de færreste vil være i nærheten av å utnytte.

 

Det eneste vi har å utsette på kjøreopplevelsen er styringen. Den er litt for vag og gir ikke den følelsen man burde forvente av en bil med slike ressurser. Bilene finnes også med femtrinns automatgir. Det fungerer bra, men filer bort litt av den overlegne ytelsen du opplever i bilene med sekstrinns manuelt gir.

 

Interiøret er Volvo på sitt beste: Nydelige skinnseter, kjølig aluminium, instrumenter og betjening som står til seks i utforming.

 

Volvo S60R og V70R

Motor: 2521 ccm

Ytelse: 300 hk - 5500 o/min

Dreiemoment: 400 Nm - 1950-5250 o/min

Dekkdimensjon: 235/45 R17

0-100 km/t, fabrikk: 5,7 sek (V70: 5,9)

Toppfart: 250 km/t

I Norge: Våren 2003

Pris S60R: Like under 800 000

Pris V70R: Like over 800 000

 

 

 

 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!