Prøvekjørt: Volvo S60R og V70R
FORNUFTIG MUSKELBIL
Med turboladet, femsylindret rekkemotor på 300 hk under panseret er det virkelig sus over Volvos nye R-modeller.
Den nye R-utgaven av S60 er den raskeste og beste sportssedanen Volvo har produsert. |
Dermed stiller ikke svenskene helt i klasse med M- og AMG-versjoner fra Mercedes og BMW, men 0-100 km/t på rundt seks sekunder og toppfart begrenset til 250 km/t kimser man ikke av, selv i entusiastkretser.
Volvo-ledelsen ønsker imidlertid ikke at R-utgavene av S60 og V70 skal oppfattes som konkurrenter til BMW:
Volvo har truffet kombinasjonen av fornuft og sportslig luksus. |
Takket være fin teknikk klarer bilene å kombinere disse egenskapene. Et nytt 4WD-system bruker en elektronisk styrt differensial til å fordele drivkreftene mellom for- og bakhjul. I tillegg får du hjelp av 33 cm Brembo-skiver både til å stoppe bilen og til å holde orden på kreftene under akselerasjon.
Kraftverk med fem sylindre og turbolader som gir 300 hk fra 2,5 liter. |
Det eneste vi har å utsette på kjøreopplevelsen er styringen. Den er litt for vag og gir ikke den følelsen man burde forvente av en bil med slike ressurser. Bilene finnes også med femtrinns automatgir. Det fungerer bra, men filer bort litt av den overlegne ytelsen du opplever i bilene med sekstrinns manuelt gir.
Interiøret er Volvo på sitt beste: Nydelige skinnseter, kjølig aluminium, instrumenter og betjening som står til seks i utforming.
Volvo S60R og V70R Motor: 2521 ccm Ytelse: 300 hk - 5500 o/min Dreiemoment: 400 Nm - 1950-5250 o/min Dekkdimensjon: 235/45 R17 0-100 km/t, fabrikk: 5,7 sek (V70: 5,9) Toppfart: 250 km/t I Norge: Våren 2003 Pris S60R: Like under 800 000 Pris V70R: Like over 800 000 |
Denne saken ble første gang publisert 10/01 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.