Riktignok hadde vi allerede kikket på de første bildene av nye Rolls Royce, den første som er laget under BMWs ledelse (pressebildene ble sluppet noen dager før utstillingen). Men det er noe spesielt med en offisiell avdukning. Spenningen er til å ta og føle på, ikke minst hos dem som skal presentere sitt nye hjertebarn.

Selv med en presenning over seg, kan ikke bilen skjule sin herkomst - profilen er umisskjennelig RR.

Idet duken faller, blir inntrykket et annet enn det du får bare ved å studere bilder. Proporsjonene kommer bedre fram, og inntrykket av helheten blir tydeligere. Og dommen?

Majestetisk

Nye Rolls Royce er mektig og majestetisk, det er iallfall førsteinntrykket. Bare detaljer som lykter og enkelte platebretter, som den mellom tak og bakrute, sladrer om en moderne bil.

Maybach er utvilsomt spenstigere i linjeføringen; Mercedes har tegnet sitt luksusflaggskip uten å være så knyttet til tradisjoner som Rolls Royce. Men det beste merkenavnet har Rolls Royce. Det blir brukt som toppreferanse i de snodigste sammenhenger - skal du kjøpe deg en grom utegrill, kan selgeren finne på å kalle den dyreste varianten "u tegrillenes Rolls Royce".

Petter på plass

For første gang lanserer Subaru sin WRX STI i USA, og som trekkplaster stilte vår egen Petter Solberg.

- På rallybilen har aerodynamikken vært noe av det viktigste å forbedre, og noen av endringene kommer også gatebilen til del med denne faceliften, forklarer Petter.

Og så ser den jo bedre ut, det er vi skjønt enige om.

For å klare amerikanske avgasskrav, er også motoren oppjustert, til 2,5-liters slagvolum og 300 turbohester. Vår europeiske modell må klare seg med en toliters turbomaskin med 265 hk. Vi er allerede i gang med å mase på den norske importøren om å få US-modellen også her, og vi blir neppe de eneste.

Noe for Atle?

Kollega Atle Gulbrandsen legger ikke skjul på sin sterke dragning mot motorsport, og han sier heller ikke nei takk til litt smakfull (!) flammelakkering. Da må vel en Scion være saker? Merket er Toyotas ungdomssatsing i USA.

Denne versjonen av modellen xB har racingdekk, bremser og understell, og en gokart går akkurat inn bak. Hva mer kan man ønske av en liten bil? Originalversjonen har 1,5-liters motor og 108 hk, men xB ble vist i flere turbotrimmede versjoner på Sema-show. Da burde det gå godt nok, også for Gulbrandsen.

RELATERTE SAKER:

- Dundrende nyheter fra Detroit

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!