MC-HJØRNET
AMERIKANSK VARDØGER
– Først og fremst trenger du penger, dernest lidenskap.
PUR MOTORSYKKEL: Wraith heter den, og den består av to hjul med motor imellom. - En motorsykkel som utstråler organisk og funksjonell renhet, hevdes det fra produsenten. |
Det med penger er greit nok. Med håndverksmessig tilvirkning, svinedyre komponenter og en årlig produksjon på et hundretall sykler er ikke Confederate det billigste man kan satse på. Men for vardøgerets vedkommende spørs det om ikke lidenskapen skal være vel så heftig som bankkontoen.
At Confederate har oppnådd suksess med sin designmessige kreativitet, får så være. Med Wraith er vi stygt redd for at de kan ha dratt den vel langt. Hvis det da ikke skulle finnes entusiaster der ute, med en lidenskap som bikker over til det absurde.
Én ting skal de i hvert fall ha, Confederate: De er ikke redd for å gå på akkord med vedtatte designnormer. Selv om Chambers hevder at de har latt seg inspirere av tidligere tiders "board-track"-racere, og at man med en smule fantasi kan ane visse karaktertrekk fra de klassiske veddeløpsmaskinene, er det ikke mye tradisjonelt over Wraith.
KLASSISK: Enkelte designelementer, som for eksempel styret, er hentet fra amerikanske "board-track"-racere. |
Forhjulsopphenget er ikke mindre spesielt. Et par gigantiske gaffelbein i håndlaget karbonfiber holder hjulet på plass. Selv vi, som regner oss for å ha en svært så fordomsfri holdning til outrerte løsninger, synes dette er på grensa. Hvordan MC-entusiaster med et mer konservativt forhold til design vil reagere, tør vi knapt tenke på...
Men Confederate har altså ikke til hensikt å tekkes konservative motorsyklister. I stedet har de utelukkende konsentrert seg om å skape det som pr. definisjon skal være en motorsykkel - altså et kjøretøy bestående av to hjul med motor mellom. Resultatet er Wraith.
Om Wraith bærer bud om hva vi kan vente oss når det gjelder motorsykkeldesign i nær fremtid, vet vi ærlig talt ikke. Noen pris er vi heller ikke blitt forespeilet, men vi tipper at de 60 eksemplarene som skal stå ferdig i oktober neste år, ikke blir helt billige.
Denne saken ble første gang publisert 24/05 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.