AUDI ALLROAD:

ALLROAD BEKREFTES

Audi bekrefter nå det vi egentlig aldri har tvilt på: Allroad skal bygges.

42e635b83b7a5.jpg
42e635b83b7a5.jpg
Sist oppdatert

Vi har hatt noen skikkelig flotte turer i dagens Audi Allroad. Det automatisk justerbare understellet gir den personbilaktige kjøreegenskaper når det skal svinges og kjøres småfriskt, samtidig som muligheten for høy bakkeklaring hjelper deg fram til hytta.

Flere enn beregnet

img
img
Firehjulstrekksystemet fungerer som i de andre Audi´ene; ganske enkelt flott. Og også motorene er velkjente fra Audi-hyllene; velfungerende i den store bilen - selv om store motorer jo gjør at prisen dras opp her i landet.

I alt 90 000 Allroad´er har rullet ut fra fabrikken siden begynnelsen i år 2000, noe Audi hevder er langt flere enn de hadde regnet med i begynnelsen - vel, det kan kanskje være markedsføringsprat, men bilen er faktisk mer enn bare en jekket A6 uten lakk på støtfangerne.

Brutalt konsept

Audi viste for første gang fram sitt nye Allroad-konsept på Detroit-messen rett på denne siden av nyåret. Et brutalt utseende - med en svært iøynefallende front som tar Audis nye "enkeltramme-skjold-grill" helt til det maksimale - preget bilen, men konseptet hadde også andre interessante elementer.

imgLuftfjæring var på plass, med mulighet for å heise bilen fra 16 til 21 cm over bakken, den hadde et friskt og spennende interiør, og et digert glasstak som kunne åpnes. Og under panseret lå en fireliters diesel-åtter med 286 hk og 650 Nm, tilstrekkelig til å sende konseptbilen fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder og til den elektronisk begrensede toppfarten på 250 km/t.

- Mye skal beholdes

Audi har nå bekreftet at andre generasjon Allroad skal bygges fra og med neste sommer. Som før er basisen en A6 Avant, quattro skal være standard (i motsetning til enkelte andre SUV´er og terrengbilliknende modeller som også kan leveres med tohjulstrekk!) - og det adaptive luftfjæringssystemet skal også sitte i fra fabrikken.

imgAudi lover også at mange av designtrekkene og løsningene fra Allroad-konseptet skal beholdes i produksjonsmodellen. Under panseret kan vi helt sikkert få velge mellom flere store bensin- og dieselmotorer. Effektkappløpet mellom de tre store tyske bilprodusentene ser jo aldri ut til å avta, og vi vil derfor anta at også Allroad vil få en lang rekke heftige motorer.

Blant annet vil nok den kommende 4,2 liter store diesel-V8´en med 326 hk og 650 Nm (som først blir å finne i A8), og kanskje også den 550 hk sterke, femliters V10´en (som Q7 etter hvert skal få) også bli tilgjengelig i Allroad.

 

[email protected]

 

Denne saken ble første gang publisert 26/07 2005, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også