MINITEST: ROVER STREETWISE

Rover har i en årrekke slitt i motstrøm. Pengeproblemer kan til tider gi mer eller mindre desperate handlinger, noe Streetwise er et eksempel på.

Sist oppdatert

I 1995 lanserte Rover sin 200-modell, beregnet for et ungdommelig publikum. Bilen fikk en ansiktsløftning og oppfriskning i 1999, og skiftet samtidig navn til Rover 25. Og det er denne som er utgangspunktet for Streetwise. Med høyere bakkeklaring, ulakkerte støtfangere og beskyttelse av karosseriet, påmonterte takrekker samt noen hint av aluminium her og der skal Streetwise gi den gamle modellen et nytt og tøffere liv. Men selv om utseendet hinter om 4x4 og offroad-egenskaper, er bilen kun forhjulsdrevet.

 

Interiøret har også mye felles med Rover 25 - det samme dashbordet med en blanding av myk og hard billigplast, men ispedd alu-lignende felt som gir et mer moderne inntrykk.

 

Forsetene er gode og støttende, men begrenset plass og ingen lengdejustering av rattet gjør det vanskelig å finne optimal sittestilling. Baksetet er intet sted å være for de utvokste blant oss, men bagasjerommet - Streetwise rommer 304 liter - er rommelig for en bil i denne klassen.

 

Ute på veien merkes det at Streetwise er en gammel konstruksjon. Den 84 hk sterke 1,4-literen, kombinert med en svært lang utveksling, gjør at girspaken brukes flittig og høyrefoten stort sett befinner seg i gulvet. Det omarbeidete understellet bidrar til at ujevnheter takles på en grei måte, og bilen er forutsigbar og lettkjørt. Men særlig morsom er den ikke.

 

Først ved bykjøring begynner vi å ane hva slags bruk Streetwise er beregnet for. Over fartsdempere og andre, større ujevnheter kommer fordelen med den forhøyede bakkeklaringen frem, og den lange utvekslingen gjør at førstegiret holder det aller meste av tiden. Beskyttelsen rundt karosseriet gjør bilen mer hardfør overfor trusselen fra parkeringsbulker og isklumper.

 

Til sitt bruk fungerer altså Rover Streetwise greit. Listen over standardutstyr er det ikke noe å klage på, blant annet er elektronisk bremsekraftfordeling, CD-spiller og elektriske vindusheisere foran med i basisprisen. Problemet er at for prisen - 199 900 kroner - kan man kjøpe for eksempel en Suzuki Ignis SUV. Og sett i forhold til denne blir Rover Streetwise bare overpriset, underbestykket og trist.

 

[email protected]

 

Tekniske data: Rover Streetwise

Motor: R4, 1396 ccm

Ytelse: 84 hk - 6000 o/min

Dreiemoment: 110 Nm - 4500 o/min

Dekkdimensjon: 205/50 R16

Egenvekt: 1050 kg

Bagasjerom: 304 liter

Forbruk EU-mix: 0,73 l/mil

0-100 km/t: 12,7 sek

Toppfart, fabrikk: 165 km/t

Pris: 199 900 kroner

 

 

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også