Redaksjonens favoritter i 2010

Årets råeste bilopplevelser

Her er våre høydepunkter fra året som gikk. Sjekk godbitene!

Sist oppdatert

Mellom knøttsmå gjerrige dieselmotorer , forbruksmas og bakseteplass-diskusjoner, får vi biljournalister servert noen skikkelige godbiter innimellom . Det trenger ikke å være verdens dyreste biler, de raskeste eller de med mest utstyr og krimskrams.

Vi vil rett og slett fortelle dere om hvilke opplevelser som har gjort mest inntrykk på oss i redaksjonen , og hvorfor bilder fra disse dagene fortsatt sitter klistret på netthinna.

Vi har som mål på oss å gi deg som leser de beste testene , forbrukersakene og de viktigste nyhetene. Men vi skal også underholde. Len deg tilbake i godstolen og forestill deg at du er med oss på tur, for her er høydepunktene fra 2010!

Knut Arne Glesne, journalist:

  1. Audi R8 V10 : En helt fantastisk bil, som både er superbil og hverdagsvennlig i ett. Så utrolig kjørbar, med så sinnsyke fartsressurser og fantastisk lyd. Men dessverre også med en helt vanvittig pris.
  2. MB SLS AMG E-Cell : Måkevingebilen med fire kraftige elmotorer. En unik bil, i (bokstavelig talt) selvlysende gult, med virkelig imponerende fartsressurser. Og en høyst anstendig rekkevidde i tillegg. Om elbiler er fremtiden, gleder jeg meg.
  3. Mazda MX-5 1,8: Den er fortsatt en nydelig bil. Fantastisk å kjøre, med hyggelige fartsressurser. Uten at den koster særlig mye.
  4. Subaru Impreza cup-rallybil: En avstengt, snødekt vei. En rallyrigget Impreza med småsint turbomotor. Ispigger. Hjelm. HANS. Trær. Bekker. Et par bruer. Og en stoppeklokke. Fantastisk moro!
  5. BMW 535i: Viser hvor fantastisk en "vanlig" bil kan være.

Pål Andre Skogen, journalist:

  1. Jaguar XJ : Britisk luksus på sitt beste. Følelsen når man setter seg inn i den nye XJ overgår alle de tyske konkurrentene. De føles kliniske i forhold. Når den i tillegg både ser bra ut og kjører bra, blir det rett og slett en drømmebil.
  2. Porsche Boxster: Boxster er en av de få bilene på markedet som fortsatt er forholdsvis enkel. Målet med bilen er å gi deg som fører usminket kjøreglede, og det klarer den til gangs.
  3. Mercedes SLS AMG: Når en bil har AMG-navnet er den automatisk grom. Når bilen i sin helhet er bygget av AMG, blir det enda råere. For et prosjektil!
  4. Audi A7 3,0T: Nye Audi A7 er en forsmak på neste generasjon A6, og det kommer til å bli en fantastisk bil. Velkjørende og eksklusiv er to stikkord. Med en kompressormatet treliter under panseret blir det ekstra deilig.
  5. Polo GTI på Ringen: Nürburgring, Ringen, Det grønne helvetet. Kjært barn har mange navn. Dette var min første tur på den legendariske banen, og det er noe jeg aldri vil glemme.

Øyvind Jakobsen, journalist:

  1. Mercedes SLS AMG: Motorkraft i en bil som jeg aldri har kjent maken til. Det er som om motorgudene kliner til med en slegge som treffer deg midt i stumpen med full kraft.
  2. Audi R8 V10: Den beste bilen jeg noen gang har kjørt! Fantastisk motor med superlyd er bare en ting, kjøreegenskaper som ALLTID er gode er likevel det som imponerer mest. En bil som gjør sjåføren god.
  3. Mercedes CLS: En veldig god kombinasjon av komfort og sportslighet, pakket inn i former som er mye vakrere enn bildene får fram.
  4. Porsche Panamera: Kjørte "b illigversjonen" av Porsches digre familiebil, uten at å bli trist av den grunn. Den har bare en V6-er, men det holder bra. Porsche lager verdens beste styrefølelse.
  5. BMW 320d: Ikke er den ny, og ikke er den oppsiktsvekkende. Men ingen annen "vanlig" familebil gir så feite doser med kjøreglede. Så standard, og så sinnssykt bra!

RALLY: Med 300 hester og 580 Nm er Subarus Cup-bil alt annet en hverdagslig. Knut Arne la sin elsk på denne etter en heftig dag på isbanen i 2010.
RALLY: Med 300 hester og 580 Nm er Subarus Cup-bil alt annet en hverdagslig. Knut Arne la sin elsk på denne etter en heftig dag på isbanen i 2010. Foto: Egil Nordlien/ HM Foto

Terje Bjørnsen, fagredaktør:

  1. Alfa Romeo MiTo: Morsom, sportslig og stilig. Spreke bensinturboer.
  2. Mercedes CL 500 4Matic: Jumbojet med etterbrennere. Uovertruffen luksuskomfort.
  3. Audi A1: 200 000 gir kvalitetsfølelse for en million.
  4. Mini Cooper S Countryman: Mini-SUV på steroider. Kjører fletta av de fleste "sportslige" biler.
  5. Porsche Boxster: Er en klassiker og fortsatt en fantastisk roadster. Og for en lyd!

Petter Handeland, journalist:

  1. Ford Mustang Eleanor: En legende av en bil som med sine drøye 500 hester (750 med lystgass) og haugevis med dreiemoment, går som en kule! Barskere bil skal man lete lenge etter!
  2. Audi R8 V10: Verdens mest lettkjørte superbil. Deilig tisylindret motor, trekk på alle fire og balanse i toppklasse. Legg til et kult utseende og vinnerformelen er klar. R8 V10 er supergrom!
  3. Insignia OPC: Årets villeste familietralle. Svær V6-er med turbo, drift på alle fire, samt et potent oppsett, sørger for en overraskende kjøreglad Opel. Og fet lyd!
  4. Mercedes SLS AMG: Hvordan AMGs høye herrer har klart å blande så mye kjøreglede, motorkraft og lettkjørthet i en og samme pakke, vet vi ikke. Men mesterlig utført? Absolutt! Og lyden denne åtteren lager, burde være skolepensum på bilmekanikerlinja.
  5. Mercedes CL 500 4Matic: At noe så deilig kan flytte seg så fort er nesten uforståelig. 700 Nm sørger for sprettert-skyv i alle hastigheter, samtidig som det nesten er overdrevent komfortabelt bak rattet. Og så ser den jo ikke akkurat kjip ut heller...

Andreas Handeland, redaksjonssjef:

  1. Porsche 911 GT2 RS: Et fartsmonster av de sjeldne, og kjøreglad som nesten ingen andre biler. Tidenes råeste gate-Porsche sier vel sitt? 620 hester og 700 Nm - og det i en bil på fattige 1 370 kilo!
  2. Ford GT40 x2: En pervers 66-modell replika møter en 2005 Ford GT til dyst. Gamlefar knuser nykommeren, og er kanskje den mest brutale bilen jeg har kjørt. Her snakker vi 0-100 på rett i overkant av tre sekunder, og en kjøreopplevelse som burde vært fanget på video. 600 hester på 1000 kilo tilsvarer omtrentlig vekt/effektforholdet til en Bugatti Veyron...
  3. Mazda MX-5 Open Race 2010: Som en av fem norske racingførere skulle jeg forsvare Norges ære mot 130 konkurrenter fra hele Europa. Anledningen var Mazdas 20-årsjubileum for verdens mest solgte roadster, MX-5, og opplevelsen strakk seg over fire magiske dager. En åttendeplass av 30 lag hvorav flere hadde med profesjonelle racingførere, var absolutt akseptabelt.
  4. Mercedes SLS, SLR og CL65 AMG - på samme dag!: Norgeslanseringen av Mercedes SLS AMG fant sted i Ålesund, og importøren hadde i tillegg til SLS AMG, lurt med en voldsomt skummel SLR McLaren, og momentkongen CL65 AMG (612 hester/ 1000 Nm) . En uforglemmelig dag på fantastiske veier, med et vær et postkort verdig.
  5. Chevrolet Camaro SS og Lamborghini Gallardo i snøføyka: En knalloransj Camaro SS med 425 hester og 570 Nm ser både bra ut, går som et uvær og er attpåtil faktisk morsom å kjøre. At følgesvennen denne dagen ble en Lamborghini Gallardo med 20-tommers piggdekk på, gjorde heller ingen ting. 500 hester, 4x4 og herlig V10-klang gjør noe med en.

PORSCHE: For Pål Andre sin del gjorde dagene bak rattet i Porsche Boxster inntrykk.
PORSCHE: For Pål Andre sin del gjorde dagene bak rattet i Porsche Boxster inntrykk. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Les også:

Luksus til lavpris

Overrasker med lavt forbruk

GROMDUELL: Med 1096 hester fordelt på to eksklusive superbiler, storkoste Øyvind seg gjennom en litt annerledes test.
GROMDUELL: Med 1096 hester fordelt på to eksklusive superbiler, storkoste Øyvind seg gjennom en litt annerledes test. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Vet du hvor bilen din bygges?

KREFTER SOM FÅ: Terje la sin elsk på kreftene i Mercedes CL 500 4Matic. 435 hester og 700 Nm er nok til å sende den nokså tunge kupeen til 100 km/t på 4,9 sekunder!
KREFTER SOM FÅ: Terje la sin elsk på kreftene i Mercedes CL 500 4Matic. 435 hester og 700 Nm er nok til å sende den nokså tunge kupeen til 100 km/t på 4,9 sekunder! Foto: Egil Nordlien HM Foto
ELEANOR: Petter snakker fortsatt om sitt møte med den 750-hester sterke Eleanor-kopien fra Custom Cars.
ELEANOR: Petter snakker fortsatt om sitt møte med den 750-hester sterke Eleanor-kopien fra Custom Cars. Foto: Handeland, Petter
VERSTING MØTER BESTEFAR: Den heftige kjøringen med Ford GT og en spinnvill GT40-replika, var årets kanskje heftigste høydepunkt for redaksjonssjefen.
VERSTING MØTER BESTEFAR: Den heftige kjøringen med Ford GT og en spinnvill GT40-replika, var årets kanskje heftigste høydepunkt for redaksjonssjefen. Foto: Andreas Handeland

Denne saken ble første gang publisert 31/12 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også