Audi

300 kilo lettere Audi

Viser fremtiden med slanke-Audi.

FOR FREMTIDEN: Audi TT ultra quattro concept vises frem på Wörthersee-treffet i mai. FOTO: Audi

FOR FREMTIDEN: Audi TT ultra quattro concept vises frem på Wörthersee-treffet i mai. FOTO: Audi

Publisert Oppdatert

Med jevne mellomrom viser bilprodusentene såkalte konsepter. De kan virke fjerne, men ofte kan de si ganske mye om fremtiden. Så også med Audi TT ultra quattro concept som vises frem på Wörthersee-treffet i mai.

Audi TT er en todørs sportsbil, og siste generasjons modell kom på markedet i 2006 og fikk en oppgradering i 2010. Både en S- og RS-modell er lansert, men Audi TT ultra quattro concept tar steget videre.

Bilen veier 1111 kg, og har en toliters bensinmotor som yter 310 hk og et dreiemoment på 400 Nm. Det innebærer at forholdet mellom krefter og vekt er 3,6 kg per hk.

Med lettvektsteknologi, samt utstrakt bruk av karbon, karbonforsterket plast og magnesium er konseptbilen 300 kilo lettere enn dagens tilsvarende Audi TT. Det baner vei for nye løsninger i kommende produksjonsmodeller.

Bare på karosseriet alene er det slanket bort 43 kilo. De spesialstøpte stolene, som man også finner i Audi R8 GT, kutter vekten med 22 kilo. På felgene har man spart inn 20 kilo. Det samme gjelder startbatteriet som kun veier fire kilo, er flyttet inn under førersetet for å optimalisere vektfordelingen.

Eksosanlegg, bremser og fjæring er også skreddersydd for vektbesparelse. Den kraftige vektreduksjonnen til tross, bilen har komfortelementer som aircondition og elektriske vindusheiser.

TT: Konseptet er en videreutviklet og kraftig slanket versjon av den todørs sportsbilen Audi TT. FOTO: Audi

TT: Konseptet er en videreutviklet og kraftig slanket versjon av den todørs sportsbilen Audi TT. FOTO: Audi

Slankehysteri

Men hvorfor dette slankehysteriet? Jo, fordi lavere vekt gir bedre ytelse.

Også firesylindrede turbomotoren er slanket med 25 kilo. Den er også trimmet. Dreiemomentet på 400 Nm er tilgjengelig mellom 1900 og 5000 omdreininger, dermed kan ytelsene sammenlignes med en tradisjonell V8-motor, ifølge Audi.

Koblet sammen med en sekstrinns girkasse og quattro firehjulsdrift gjør TT-konseptet 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Det er 1,3 sekunder raskere enn tilsvarende produksjonsmodell. Toppfarten nås ved 280 km/t.

Sidespeilene er erstattet av små kameraer som er koblet direkte til en skjerm inne i cockpiten - akkurat på samme måte som i racingbilen Audi R18 e-tron quattro. Audi utelukker ikke at konseptet kan bli produsert i en begrenset serie.

Treff for entusiaster

KOMFORT: Tross slankingen har konseptet klimanlegg. FOTO: Audi

KOMFORT: Tross slankingen har konseptet klimanlegg. FOTO: Audi

"Wörthersee" er verdens største entusiasttreff for Volkswagen og Audi. Det hele begynte som et biltreff for Volkswagen GTI eiere, men har senere vokst til en arena hvor fabrikkenes (Volkswagen og Audi) tilstedeværelse stadig har blitt tydeligere. Flere drøye konsepter er blitt vist frem, blant annet VW Golf GTI W12 med 650 hk.

WÖRTHERSEE: VW Golf GTI W12 med 650 hk. FOTO. VW

WÖRTHERSEE: VW Golf GTI W12 med 650 hk. FOTO. VW

I år har også Skoda og Seat egne utstillinger på biltreffet som åpner den 8. mai. i Reifnitz i Østerrike.

Les også:

Så bra er fem år gamle bestselgere

WÖRTHERSEE: Golf GTI Black Dynamic ble vist frem i fjor. FOTO: VW

WÖRTHERSEE: Golf GTI Black Dynamic ble vist frem i fjor. FOTO: VW

2013 - de beste sommerdekkene

Dette er det beste sommerdekk-merket

Nye regler: Snart forsvinner disse bilene

ENTUSIAST: Wörthersee-treffen er verdens største entusiasttreff for Volkswagen og Audi. FOTO: Wörthersee

ENTUSIAST: Wörthersee-treffen er verdens største entusiasttreff for Volkswagen og Audi. FOTO: Wörthersee

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning