Kollisjoner på parkerte biler

135 parkerte biler kjøres på hver dag

I 2010 ble rundt 10 prosent flere parkerte biler påkjørt enn i 2009. Forvent at tallet for 2011 blir enda høyere.

SMELLER: Det smeller støtt og stadig på norske parkeringplasser. FOTO: Terje Bjørnsen
SMELLER: Det smeller støtt og stadig på norske parkeringplasser. FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

For tendensen er klar. Se bare på disse tallene fra Finansnæringens Fellesorganisasjon, som gjelder påkjørsler av parkerte personbiler:

År

Antall skader

1992

16 225

1995

24 766

1998

30 980

2001

34 577

2004

37 743

2007

42 986

2009

45 183

2010

49 273

Vi snakker om en drøy tredobling av antall skader i løpet av snaut tyve år. Idag er det utrolige 135 parkeringsskader ved påkjørsler i snitt, hver dag!

Mørketallene er dertil store, for mange skader blir aldri meldt til et forsikringsselskap. Dessverre er det nå blitt så ille, at en annen undersøkelse konkluderer med at halvparten av bileierne før eller senere vil oppleve at bilen deres påkjøres mens den står parkert.

Derfor er det viktigere enn noensinne at du prøver å parkere litt smart, når du for eksempel besøker et storsenter. Ikke minst er dette viktig fordi den dystre statistikken også forteller at synderen som regel stikker av, og overlater regningen til den uskyldige parten.

SMART: Parker langt unna inngangsdøra, om du orker å gå noen skritt ekstra. FOTO: Petter Handeland.
SMART: Parker langt unna inngangsdøra, om du orker å gå noen skritt ekstra. FOTO: Petter Handeland.

Stress og mobiltelefoner

Hva skjer? Arne Voll hos Gjensidige mener økningen delvis kan forklares med flere biler, økt trafikk, trange parkeringsplasser og mye handel i forbindelse med gode tider.

- Vi merker på statistikken at folk er litt mer forsiktige i dårlige tider. Nå er tidene gode hos oss, og vi passer ikke like godt på tingene våre.

Fremveksten av stadig flere kjøpesentere er også en årsak. Og skadene florerer på de velkjente handledagene.

- Fredag ettermiddag, lørdager, utfartsdager og virkedager før høytider er dager hvor det er høytid for denne type skader. Travle dager med høyt stressnivå, i kombinasjon med høy trafikktetthet ved stadig flere og større kjøpesentre med trange parkeringshus der du knapt kommer ut av bilen, står for mange av disse skadene. Og de fleste skal jo stå så nær inngangsdøren som mulig, sier Arne Voll.

Men årsakene er selvsagt flere. Uoppmerksomhet, for eksempel. Det er interessant å se hvordan grafen gjør en skarp bøy oppover i de årene hvor de fleste av oss begynte å bruke mobiltelefon - også bak rattet. Og i dag handler det om multitasking, i en hver forstand. Vi stresser, skal hysje på ungene, bruke mobiltelefonen og rygge ut fra en parkeringsplass samtidig.

Og - ikke minst - dagens biler har støtfangere som ikke er støtfangere lenger, men lakkerte metallplater. Gamle dagers biler med skikkelige fangere tålte mye mer av juling på en parkeringsplass!

Rimelig reparasjon

P-HUS-SKADE: En typisk bilskade fra en parkeringsplass. I likhet med så mange av oss, har Gjensidiges Arne Voll opplevd dette selv. FOTO: Gjensidige
P-HUS-SKADE: En typisk bilskade fra en parkeringsplass. I likhet med så mange av oss, har Gjensidiges Arne Voll opplevd dette selv. FOTO: Gjensidige

Forsikringsbransjen må blø. Erstatningsbeløpet for P-skader ble på drøye 374 millioner kroner i 2010.

Og enkeltmennesker må selvsagt også blø, noe som jo er ille om bilskaden er påført dem av andre. En type skader som dekkes av forsikringsselskapene i Sverige, men som ikke dekkes av norske forsikringsordninger.

En mulig trøst er det i fremveksten av såkalte smart repair-verksteder, som stadig flere av oss finner i nærheten av vårt hjemsted. Der kan småbulker repareres langt billigere enn hos tradisjonelle karosseriverksteder, og det samme gjelder lakkskader. Her kan det være mange tusenlapper å spare!

Mange av oss klarer forresten å skade bilen i egen garasje, men det finnes råd mot sånt, også.

Les også:

Spar tusener på verkstedregningen

DYRT? Ikke nødvendigvis. FOTO: Geir Svardal
DYRT? Ikke nødvendigvis. FOTO: Geir Svardal

Fritt valg av bilverksted

Slik takler du tunnelbrann

Unngå skader ved lynnedslag

Denne saken ble første gang publisert 20/05 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også