Prøvekjørt: Bentley Mulsanne Speed

Den er et cruiseskip av en bil

Det burde ikke være mulig å bevege to tusen seks hundre og åttifem kilo så raskt.

SUPERKOMFORT: Her er det bare å lene seg tilbake og kontemplere over at noe så stort og tungt kan bevege seg så fort. ALLE FOTO: Bentley
SUPERKOMFORT: Her er det bare å lene seg tilbake og kontemplere over at noe så stort og tungt kan bevege seg så fort. ALLE FOTO: Bentley
Sist oppdatert

To tusen seks hundre og åttifem kilo skulle ikke være i stand til å gjøre 305 kilometer i timen. Tenk på all kinetikken og fysikken som skal til for å klare det.

Einstein forklarte oss at lyshastigheten er konstant, og alt annet bøyer seg rundt lyset. I Bentleys verden mener man at det er vekten som er konstant. Så mens alle andre går på slankekur, informerer Crewe oss om at de korrekte kjørekarakteristikkene bare kan oppnås hvis bilen veier det samme som en liten planet.

Halleys komet

Men de har et poeng. Måten Mulsanne Speed kjører på, kan bare oppnås gjennom tilføring av vekt og moment. Dette er en silkemykt rullende bulldoser av en bil, og den holder kursen like upåvirkelig som Halleys komet. Sammenlignet med en vanlig Mulsanne, har Speed-versjonen en helt omarbeidet motor, fra kamrene og innsugningsportene til innsprøytningen og tennpluggene. Og alt dette er gjort for å hente ut litt flere hester, og litt mer dreiemoment, som for øvrig er på massive 1100 Nm.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

CRUISESKIP PÅ VEI: Det er nesten ikke til å begripe at en så massiv bil kan kjøre så fort.
CRUISESKIP PÅ VEI: Det er nesten ikke til å begripe at en så massiv bil kan kjøre så fort.

Tepper og kjøleskap

Det er også andre ting som kan rettferdiggjøre prisøkningen på tilsvarende ca. 280 000 kroner (i England). Dette omfatter en ny og fastere fjæring, men Mulsanne-opplevelsen er ikke mye endret: Det brukes enorme mengder dreiemoment på stor vekt, hvor det meste består av edelt treverk, ku og sjeldne metaller.

Det føles som skikkelig sløsing, men siden vekt ikke er en sak, skal man ikke spare på noe.

Så bak har du kjøleskap, iPader, tepper og atter tepper, mye av ditt og mer av datt. Og det som flytter alt dette er en motor som summer elegant mens du dyttes bortover veien i en fart som de fleste ville kalle vanvittig.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KOSTBAR: Enormt dyr og enormt rask. Ikke så enormt morsom å kjøre.
KOSTBAR: Enormt dyr og enormt rask. Ikke så enormt morsom å kjøre.

Lytter til Brahms

Det er et cruiseskip av en bil, en herlig og vakker måte å forflytte seg på. Du får riktig nok mer kjørefølelse i en Ford S-Max, men ingenting slår følelsen av å komme til en firefelts motorvei, dytte gassen helt i bånn, og se på at den lille jyplingen i en sprek kompakt blir stadig mindre i sladrespeilet – med et lettere skremt uttrykk i ansiktet. Mens du sitter avslappet i mykt skinn og lytter til Brahms.

Dommen:

Bokstavelig talt en ekte tungvekter blant supersedanene. Eleganse med en løve under panseret.

FØRER: Mye hud og treverk.
FØRER: Mye hud og treverk.

Tekniske data

Pris:  Ca 3.120.000,- kroner (i England)

Motor: 6750 ccm twinturbo V8, bakhjulsdrift

Hk: 537

Dreiemoment: 1100 Nm

0–100 km/t: 4,9 sek,

Toppfart: 305 km/t

Oppgitt forbruk:  1,46 l/mil

Oppgitt CO₂-utslipp: 342 g/km

Vekt: 2685 kg

FØRSTE KLASSE: Baksetekomforten er førsteklasses. Selvsagt.
FØRSTE KLASSE: Baksetekomforten er førsteklasses. Selvsagt.

Denne saken ble første gang publisert 19/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også